بیماری التهابی لگن که PID نیز نامیده می شودو یک عفونت در رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها است.

 علائم و روش های درمانی بیماری های  التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID)

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنت هود، بیماری التهابی لگن یک عفونت جدی است که زمانی ایجاد می شود که برخی از بیماری های مقاربتی یا سایر عفونت ها درمان نشوند. می تواند باعث درد مزمن و ناباروری شود.

چه چیزی باعث بیماری التهابی لگن می شود؟

بیماری التهابی لگن که PID نیز نامیده می شود، یک عفونت در رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها است. PID زمانی اتفاق می افتد که باکتری از واژن و دهانه رحم به سایر قسمت های بدن شما حرکت می کند که می تواند منجر به درد مزمن و سایر مشکلات سلامتی جدی مانند ناباروری شود.

PID معمولاً توسط 2 عفونت مقاربتی ایجاد می شود: کلامیدیا یا سوزاک. این بیماری‌های مقاربتی را می‌توان به راحتی با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند به آن‌ها مبتلا هستند، زیرا معمولاً علائمی ندارند، به همین دلیل است که انجام آزمایش برای STD بسیار مهم است.

اگر کلامیدیا و سوزاک درمان نشوند، می توانند منجر به PID شوند. PID همچنین می تواند توسط سایر عفونت های درمان نشده مانند واژینوز باکتریایی ایجاد شود.

علائم بیماری التهابی لگن

بسیاری از مردم نمی دانند که در مراحل اولیه بیماری التهابی لگن دارند. PID اغلب هیچ علامتی را نشان نمی دهد، یا علائم آنقدر خفیف هستند که آنها را احساس نمی کنید،به خصوص زمانی که برای اولین بار به عفونت مبتلا می شوید. هر چه مدت طولانی تری PID داشته باشید، علائم بدتر و شدیدتر می شوند.

علائم PID ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دوره های طولانی تر، سنگین تر یا دردناک تر
  • درد در شکم
  • خستگی شدید
  • تب یا لرز
  • ترشحات بدبو از واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی

اگر هر یک از این علائم را داشتید، فوراً به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کنید. در صورت عدم درمان PID می تواند خطرناک باشد.

برخی از علائم PID را می توان با سایر مشکلات سلامتی مانند آپاندیسیت یا اندومتریوز اشتباه گرفت. بنابراین معاینه شدن توسط پزشک تنها راه برای اطمینان از اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است، می باشد.

عوارض بیماری التهابی لگن چیست؟

اگر بیماری التهابی لگن درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود و عفونت ممکن است به سایر قسمت های بدن شما سرایت کند. بیماری التهابی لگن می تواند خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

افراد مبتلا به بیماری التهابی لگن می توانند درد مزمن در قسمت پایین شکم خود و ناباروری را تجربه کنند.

هر چه مدت طولانی تری بیماری التهابی لگن داشته باشید، احتمال اینکه مشکلات طولانی مدت سلامتی و ناباروری خطرناکی داشته باشید بیشتر می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که هر علامتی را توسط پزشک بررسی کنید و به طور منظم برای بیماری های مقاربتی آزمایش دهید.

بیماری التهابی لگن قابل درمان است. اما درمان ممکن است نتواند آسیب جدی (مانند جای زخم) ناشی از عفونت های طولانی مدت این بیماری را خنثی کند.

چگونه می توان از بیماری التهابی لگن جلوگیری کرد؟

انجام آزمایش برای STD یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از PID است، زیرا PID معمولاً در اثر کلامیدیا یا سوزاک ایجاد می‌شود. اکثر افراد مبتلا به کلامیدیا یا سوزاک هیچ علامتی ندارند، بنابراین آزمایش تنها راه برای اطمینان از ابتلای شما به یکی از این عفونت ها است.

کلامیدیا و سوزاک را می توان به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان کرد و هر چه زودتر شما و شریک شما آزمایش و درمان شوید، خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن در شما کاهش می یابد. همچنین می توانید با داشتن رابطه جنسی ایمن و استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی از این بیماری ها و سایر بیماری های مقاربتی جلوگیری کنید.

کنترل بارداری هورمونی از عفونت‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند، بنابراین حتی اگر از روش‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستید. بنابراین، استفاده از کاندوم همراه با کنترل بارداری برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی که می تواند به بیماری التهابی لگن تبدیل شود، ایده خوبی است.

دوش واژینال به طور کلی برای واژن شما مفید نیست و می تواند باعث تحریک و عفونت جدی شود. دوش کردن همچنین ممکن است منجر به بیماری التهابی لگن شود، زیرا باکتری ها را به عمق بدن شما می فرستد. پس دوش نگیرید!

بیماری التهابی لگن واقعا رایج است. به همین دلیل بسیار مهم است که در صورت مشاهده علائم بیماری التهابی لگن، آزمایشات STD را انجام دهید و به پزشک مراجعه کنید.

اثرات طولانی مدت بیماری التهابی لگن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از vinmec، بیماری التهابی طولانی مدت لگن می تواند منجر به برخی مشکلات جدی شود:
  • ناباروری: از هر 10 مورد بیماری التهابی لگن، 1 مورد نابارور خواهد بود. بیماری التهابی لگن باعث ایجاد زخم بر روی لوله های فالوپ می شود که لوله های فالوپ را مسدود می کند و در نتیجه از لقاح جلوگیری می کند.
  • حاملگی خارج از رحم: اسکارهای ناشی از بیماری التهابی لگن می توانند از حرکت تخمک بارور شده به داخل رحم جلوگیری کنند. این بدان معنی است که یک تخمک بارور شده می تواند درست در لوله فالوپ رشد کند. در صورت عدم تشخیص زودهنگام حاملگی خارج رحمی ایجاد شده و پاره می شود و باعث خونریزی داخل صفاقی می شود و زندگی بیمار را تهدید می کند که در این صورت نیاز به جراحی است.
  • درد مزمن لگن: بیماری التهابی لگن می تواند منجر به درد لگنی مداوم شود.
  • تاثیر بیماری التهابی لگن بر جنین: مادران باردار باید بدانند که ابتلا به عفونت زنان در دوران بارداری می تواند اثرات منفی بر روی جنین داشته باشد. به گفته متخصصان، اگرچه بیماری های زنان در دوران بارداری نمی توانند به نوزاد منتقل شوند، اما هنگام زایمان، نوزاد از دهانه رحم و واژن عبور می کند که احتمال دارد بسیار آسان به باکتری های مادر آلوده شود. بنابراین، نوزادانی که با روش زایمان طبیعی متولد می‌شوند، نسبت به نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند، مستعد ابتلا به عفونت‌های ناشی از بیماری‌های زنانه از سوی مادر خواهند بود.

تشخیص بیماری التهابی لگن در دوران بارداری

برای تشخیص بیماری التهابی لگن، پزشک ابتدا باید تاریخچه پزشکی شما، از جمله عادات جنسی، روش های کنترل بارداری که استفاده می کنید و علائم شما را بررسی کند. اگر علائم بیماری التهابی لگن را دارید، در مرحله بعد، باید معاینه لگنی برای ارزیابی اندام های تولید مثلی شما انجام شود. سپس نمونه ای از مایع دهانه رحم برای آزمایش سوزاک و کلامیدیا گرفته می شود و در صورت نیاز می توان آزمایش خون تکمیلی را انجام داد.
پزشک ممکن است آزمایش‌ها و روش‌های اضافی مانند سونوگرافی، بیوپسی آندومتر را پیشنهاد کند و حتی ممکن است نیاز به لاپاراسکوپی داشته باشد.

درمان بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن قابل درمان است، اما نمی تواند اسکارها یا آسیب های ناشی از عفونت را از بین ببرد. هر چه مدت زمان طولانی تری عفونت درمان نشود، خطر مشکلات جدی، حتی ناباروری بیشتر می شود.
آنتی بیوتیک ها اولین انتخاب برای درمان بیماری التهابی لگن هستند. می توان آن را به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف کرد. پزشک معمولا یک آنتی بیوتیک را تجویز می کند، اما بسته به شرایط بیمار ممکن است دو یا چند آنتی بیوتیک را نیز ترکیب کنند.
گاهی اوقات علائم ممکن است ابتدا از بین بروند، اما عفونت همچنان در بدن وجود دارد، بنابراین مصرف آنتی بیوتیک ها با توجه به دوره درمانی صحیح ضروری است.

در دوران بارداری، زنان اغلب نگران این هستند که آیا باید درمان شوند یا نه، زیرا مصرف آنتی بیوتیک می تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد. با این حال، اگر مجبور به درمان هستید زیاد نگران نباشید، زیرا پزشک درمان را بی خطر می داند و در صورت عدم درمان و بدتر شدن وضعیت، هم برای مادر و هم برای نوزاد بسیار خطرناک خواهد بود.

بستری شدن در بیمارستان برای موارد زیر توصیه می شود:

تشخیص مشخص نیست. مادر باردار که بیماری شدیدی دارد، باید از آنتی بیوتیک های داخل وریدی استفاده کند. در این شرایط علائم تهوع و استفراغ، تب شدید و آبسه در لوله فالوپ یا تخمدان وجود دارد. در شرایط خاصی، جراحی آبسه ممکن است ضروری باشد.

نحوه پیشگیری از بیماری التهابی لگن در دوران بارداری

برای جلوگیری از بیماری التهابی لگن در دوران بارداری، لازم است با اقدامات زیر از بیماری های مقاربتی جلوگیری شود:

هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید، حتی اگر از روش های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کرده اید.
اگر شما یا همسرتان قبلا رابطه جنسی داشته اید، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی افزایش می یابد.
ناحیه خصوصی را به درستی تمیز کنید، از استفاده از محلول های تمیزکننده با بوی قوی و شوینده های قوی خودداری کنید، شلوارهای راحت بپوشید، از مواد نایلونی و پلاستیکی خودداری کنید.
زنان باردار می توانند هر روز ماست بدون شیرینی بخورند تا تعادل pH واژن و حمایت از درمان موثرتر را حفظ کنند.
بیماری التهابی لگن در دوران بارداری می تواند به طور جدی بر وضعیت مادر و نوزاد تأثیر بگذارد. هنگامی که علائم غیر طبیعی در ناحیه خصوصی وجود دارد، زنان باردار باید به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنند تا توسط متخصص زنان و زایمان معاینه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha