معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: شاخص ۲۶ نفر اهدای خون به ازای یک هزار نفر جمعیت که در کشورمان به آن دست یافته‌ایم، آمار مطلوب و هم طراز کشورهای برخوردار و توسعه یافته است.

شاخص اهدای خون در ایران هم طراز کشورهای توسعه یافته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان انتقال خون، عباداله سالک مقدم در جمع رئیس بسیج جامعه پزشکی و روسای کانون های بسیج سازمان های تابعه وزارت بهداشت، با مروری بر تاریخچه رشد و توسعه خدمات و استانداردهای سازمان انتقال خون، افزود: شاخص مشارکت اهداکنندگان خون مستمر(باسابقه دو بار اهدای خون در سال) و همچنین اهداکنندگان با سابقه در کشور هم اکنون ۸۷ درصد است و این گروه افرادی هستند که سبک زندگی سالم، خودمراقبتی و اهدای خون آگاهانه را در برنامه زندگی شان قرار می دهند و اهدای آگاهانه این افراد می تواند منجر به افزایش سطح سلامت جامعه شود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون اظهار داشت: ایران اولین کشور در حوزه جغرافیایی مدیترانه شرقی است که موفق به اهدای خون صد درصد داوطلبانه توسط مردم شده و از سال ۲۰۰۷ این شاخص را که در حد کشورهای با در آمد بالا قرار می گیرد، با تمام مشکلات و تحریم ها به دست آورده ایم.

سالک مقدم با تاکید بر تبدیل ۹۸ درصد خون کامل به فراورده های خونی، این شاخص را هم در سطح کشورهای در آمد بالا و نشان دهنده اهتمام سازمان انتقال خون در بهره وری و سر آمدی دانست و ادامه داد: هم اکنون ایران یکی از ۲۳ کشور عضو بانک بین المللی خون های نادر و تنها کشور اسلامی عضو این بانک است که تکنولوژی و دانش تشخیص و ذخیره سازی این خون ها را دارد.

وی افزود: دستیابی به شاخص سلامت خون در ایران که در حد کشورهای پیشرفته دنیا است، از دیگر دستاوردهای سازمان انتقال خون است. افزایش تولید خون کم لوکوسیت و رسیدن این میزان به صد در صد در سال آینده را در دستور کار قرار داده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha