«بچه‌های افغان پشت درهای مدرسه مانده‌اند»؛ عنوان گزارشی است كه روزنامه اعتماد چهارشنبه 19 شهریور 99 با استناد به گزارش‌های سازمان‌های مردم نهاد منتشر كرد و در آن از مشكل تازه برای ثبت‌نام كودكان افغان در مدارس خبر داد.

حمایت از افغان‌هایی كه كارنامه تحصیلی دارند

سلامت نیوز:«بچه‌های افغان پشت درهای مدرسه مانده‌اند»؛ عنوان گزارشی است كه روزنامه اعتماد چهارشنبه 19 شهریور 99 با استناد به گزارش‌های سازمان‌های مردم نهاد منتشر كرد و در آن از مشكل تازه برای ثبت‌نام كودكان افغان در مدارس خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، این در حالی است كه روز 25 شهریور 99 وب‌سایت خبری وزارت كشور به نقل از مهدی محمودی مدیر كل امور اتباع و مهاجرین خارجی خبری منتشر كرده است كه در آن تاكید كرده است: تمامی دانش‌آموزانی كه در سنوات گذشته به دستور مقام معظم رهبری در مدارس ثبت نام شدند، امسال نیز می‌توانند در مدارس حضور یابند.

با این حال روزنامه اعتماد در روز 29 شهریور 99 نیز در گفت‌وگویی كه با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام داد این موضوع را پیگیری كرد. در این مصاحبه رضوان حكیم‌زاده تاكید كرد: دانش‌آموزان افغان را ثبت‌نام می‌كنیم. اشكال پیش آمده در ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع افغان مربوط به دفاتر كفالت بود كه برگه‌های مورد نیاز آموزش و پرورش برای ثبت‌نام را به بچه‌ها نداده بود كه در این زمینه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تاكید كرده بود: این اشكال به هنگام ثبت‌نام پیش آمده بود كه ما با توجه به فرمان مقام معظم رهبری و با اعتقادی كه خودمان داریم كه آموزش حق كودك است، به صورت جدی پیگیری كردیم.

ما هم البته ملاحظات امنیتی این ماجرا را درك می‌كنیم اما معتقدیم كه برای كنترل فرآیندی مثل مهاجرت غیرقانونی، كودكان نباید تنبیه شوند و راهكار این قضیه را در محروم كردن كودكان از آموزش نمی‌بینیم. پیگیری‌هایی انجام شد از جمله مجددا از دفتر مقام معظم رهبری پیگیری كردیم كه نمی‌دانم آخرین دستورالعملی كه ارسال شده است را دیده‌اید یا نه كه در آن مشكل برطرف شده و در حال حاضر مشكلی در ثبت‌نام این دسته از دانش‌آموزان نداریم. اگر هم موردی باشد پیگیری می‌كنیم تا مشكل‌شان حل شود.

دستورالعمل را مركز بین‌الملل ما برای تمام مناطق فرستاد. حدود یك ماه پیش یا 20 روز قبل باید ارسال شده باشد.با این توضیح باید دید مدیر كل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت كشور چه گفته بود؟ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت كشور؛ دكتر مهدی محمودی مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی اعلام كرد: ثبت نام از دانش‌آموزان پناهنده مهاجر و اتباع خارجی دارای مدرك معتبر انجام شده و این افراد در مدارس آموزش و پرورش سطح كشور ثبت‌نام كرده‌اند.

او در توضیحات خود در این باره افزود: علاوه بر آن وزارت كشور تمامی تلاش خود را جهت ثبت‌نام از دانش‌آموزانی كه در سنوات گذشته بر اساس دستور مقام معظم رهبری در مدارس ثبت‌نام شدند، معمول داشته و نسبت به تمدید برگ حمایت تحصیلی تمامی افرادی كه دارای كارنامه تحصیلی بوده‌اند، اقدام كرده است، همچنین درخصوص ثبت‌نام قطعی فرزندان كلاس اولی‌های خانواده‌های دانش‌آموزان مذكور نیز، هماهنگی‌های لازم انجام شده است. محمودی در بخش دیگری تصریح كرد:

برای اینكه هیچ یك از این افراد از تحصیل محروم نشوند، تاكنون دو نوبت طرح دانش‌آموزی نیز تمدید شده است كه همچنان مراجعه برخی افراد باقیمانده ادامه دارد.این مقام مسوول در وزارت كشور درهمین راستا خاطرنشان كرد: این افراد می‌توانند تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه ۲۷ شهریورماه به  دفاتر خدمات اتباع خارجی در استان‌ها مراجعه و ثبت‌نام كنند.محمودی خاطرنشان كرد: البته تا زمانی‌كه آموزش و پرورش آمادگی داشته باشد ودر صورت ضرورت، این فرآیند برای اتباع دارای مدارك معتبر ادامه خواهد یافت و جای هیچ‌گونه نگرانی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان وجود  ندارد.مدیر كل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت كشور همچنین اشاره كرد:

در سال جاری به جهت ضرورت جلوگیری از شیوع بیماری كرونا و به منظور رعایت پروتكل‌های بهداشتی و محدودیت‌هایی كه در تردد خصوصا در رابطه با ترددهای بین كشوری به وجود آمده است، مقرر شد تا ازهرگونه ارایه خدمات به متردین مرزی و افراد غیرمجاز جلوگیری شود؛ به همین دلیل در راستای جلوگیری از جابه‌جایی این افراد، هیچ ثبت‌نامی از افراد جدید غیر مجاز در كشور، انجام نمی‌شود.پیش‌تر و در گزارش به موضوعی كه توسط یكی از مدیران بهزیستی اشاره شده بود پرداخته شد.

محمود علی‌گو، سرپرست كل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور هم از قضا این موضوع را تایید كرد و در مورد دختر بچه افغانی گفت كه كارهایش را پیگیری می‌كرده: «چهار بچه از یك خانواده پیش ما هستند، من به این دختر می‌گویم می‌خواهی چه كار كنی؟ می‌گوید آقا بگذارید فقط درس بخوانم.

هیچ امكان مجوزی برای درس خواندن این بچه وجود ندارد. چرا؟ چون جزو ورودی‌های جدید هستند كه خانم امام گفتند. تازه ایشان یك انجمن هستند كه احتمالا دست‌شان به جایی نمی‌رسد، بنده بهزیستی هستم و دستم به جایی نمی‌رسد! فرمان را رهبری داده است، وزیر آموزش و پرورش ابلاغ كرده، مگر می‌شود اجرا نشود؟ من الان یقه كی را بگیرم؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha