«والدین نگران نباشند و نگرانی‌های اولیا را درك می‌كنیم و هیچ اجبار و الزامی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست.» روز جمعه بود كه این جمله در بخشی از مصاحبه علیرضا نخعی، مدیركل آموزش و پرورش استان لرستان در شبكه استانی افلاك به زبان آمد.

39 مبتلا به كرونا، از 7 تا 17 سال

سلامت نیوز:«والدین نگران نباشند و نگرانی‌های اولیا را درك می‌كنیم و هیچ اجبار و الزامی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست.» روز جمعه بود كه این جمله در بخشی از مصاحبه علیرضا نخعی، مدیركل آموزش و پرورش استان لرستان در شبكه استانی افلاك به زبان آمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،روز شنبه (دیروز) سرپرست فرمانداری این استان اعلام كرد كه 39 دانش‌آموز در شهرستان سلسله لرستان به كرونا مبتلا شده‌اند. ساعاتی پس از اینكه سرپرست فرمانداری شهرستان خبر داد كه تمام دانش‌آموزان مبتلا، در زمره كسانی بودند كه به مدرسه می‌رفتند، تكذیبیه آموزش و پرورش لرستان از راه رسید كه می‌گفت هیچ یك از این دانش‌آموزان در مدرسه مبتلا نشده‌اند.

روز گذشته، ایرنا به نقل از سرپرست فرمانداری سلسله نوشت كه با توجه به افزایش شیوع بیماری كرونا بخش بیشتری از مدارس این شهرستان تعطیل می‌شوند. افشین تركارانی در جلسه ستاد شهرستانی مدیریت كرونا اعلام كرد: «شهرستان در پیك سوم شیوع كرونا قرار دارد و با توجه به نبود امكانات مقابله و پیشگیری در برخی مدارس و احتمال شیوع ویروس بین دانش‌آموزان، مدارس شهری الشتر و فیروزآباد و مدارس روستایی بالای ۳۰ نفر جمعیت باید تعطیل باشد.

به دلیل اهمیت آموزش دانش‌آموزان پایه اول، كلاس‌های این مقطع حضوری خواهد بود و با توجه به اینكه سایر پایه‌ها تعطیل هستند شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای دانش‌آموزان كلاس اولی بهتر رعایت خواهد شد.» خیلی زود مشخص شد كه دلیل این تعطیلی‌ها ابتلای دانش‌آموزان در دو شهر الشتر و فیروزآباد بوده است. صدا و سیما به نقل از تركارانی اعلام كرد كه « از ۱۵ شهریور تا دیروز ۳۹ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان سلسله به بیماری كرونا مبتلا شدند.

در روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریورماه ۱۸ دانش‌آموز در این شهرستان كرونایی شدند، بیشترین آمار مبتلایان در بین دانش‌آموزان مربوط به مقطع ابتدایی است.» بنا بر اعلام فرمانداری این شهرستان، دانش‌آموزان مبتلا شده بین ۷ تا ۱۷ سال سن دارند و همه دانش‌آموزان مبتلا به كرونا در شهرستان سلسله جزو كسانی بودند كه مدرسه رفته‌اند.

یك روز قبل از انتشار این خبر، مدیركل آموزش و پرورش لرستان گفته بود: «بر اساس ابلاغیه‌های رسمی در هیچ منطقه‌ای چه زرد و چه قرمز تعطیلی فراگیر نداریم برعكس مواردی كه اعلام شده است، اولویت ما آموزش حضوری با رعایت دقیق پروتكل‌های بهداشتی و حداكثر انعطافی است كه در برنامه داده شده است.»

به نظر می‌رسد این اظهارنظر در واكنش به اخباری بود كه در مورد غیرحضوری بودن مدارس در برخی نقاط استان منتشر شد. علی فرهادی، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشكی لرستان چند روز قبل‌تر به سایت خبری سفیر افلاك گفته بود: «در حال حاضر استان لرستان در وضعیت هشدار قرار دارد و با توجه به اینكه از امروز مدارس بازگشایی شده است، در چهار شهر نورآباد، الشتر، خرم‌آباد و الیگودرز كه وضعیت قرمزی دارند آموزش‌ها به صورت غیرحضوری ارایه می‌شود.»

خود نخعی هم در تیر ماه اعلام كرده بود كه احتمالا آموزش غیرحضوری یا نیمه حضوری در استان لرستان در دستور كار قرار بگیرد اما با پیچش ناگهانی كه در برنامه‌ریزی‌های سابق آموزش و پرورش ایجاد شد و اعلام باز بودن تمام مدارس در تمامی نقاط كشور اعم از زرد و قرمز، لرستان هم به نمایش بازگشایی حضوری مدارس پیوست.

در هفته گذشته البته مسوولان مختلف از وزیر آموزش و پرورش گرفته تا سخنگوی دولت چند بار تكرار كرده‌اند كه حضور در مدارس اجباری نیست، اما نمی‌توان از نظر دور داشت كه بازگشایی ناگهانی مدارس در تمام كشور و سردرگمی خانواده‌ها و معلمان و مدیران مدارس از توانایی آنها برای كنترل شرایط حضور بچه‌ها در مدارس كاسته است. 


تكذیب‌  می‌كنیم 

بعدازظهر روز گذشته، پاسخی كه رییس روابط عمومی آموزش و پرورش استان لرستان به تماس «اعتماد» داد، این بود كه در حال صدور اطلاعیه‌ای رسانه‌ای هستند. ساعتی پس از این تماس، اطلاعیه صادر و ارسال شد. اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان اعلام كرده است كه هیچ گونه ارتباطی بین ابتلای دانش‌آموزان اعلام شده مبتلا به كرونا با بازگشایی مدارس وجود ندارد.

در این متن به نقل از فرید بهرامی، معاون تربیت‌ بدنی و سلامت آموزش و پرورش لرستان آمده است: «یك هفته بیشتر از بازگشایی مدارس نمی‌گذرد و در شهرستان سلسله نیز بازگشایی مدارس و آموزش حضوری به دانش‌آموزان از هفته گذشته به دلیل اعلام شرایط قرمز در این شهرستان در كمتر از ۱۰ درصد مدارس و آن هم به شكل حضور اختیاری دانش‌آموزان و با رعایت دقیق پروتكل‌های بهداشتی انجام شده است». در بخش دیگری از این اطلاعیه بهرامی توضیح داده است:«در بحث نتایج اعلامی آزمایش تشخیص كرونا مورخ ۲۱ و ۲۲ شهریور از سوی شبكه بهداشت شهرستان سلسله در خصوص مثبت بودن ابتلای ۱۸ دانش‌آموز، پس از بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده از طریق مدیران مدارس مشخص شد كه تنها یك نفر از دانش‌آموزان و آن هم در یكشنبه گذشته صرفا جهت تحویل كتاب به مدرسه مراجعه كرده و نتیجه مثبت ابتلای ۲۱ دانش‌آموز دیگر به ویروس كرونا نیز قبل از بازگشایی مدارس به آنان اعلام شده است.»

در توضیح صادر شده از سوی معاون تربیت ‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش لرستان ضمن آرزوی سلامتی و شفای فرزندان مبتلا به كرونا در شهرستان سلسله آمده است: «انتظار می‌رود در انتشار چنین اخباری، صحت و دقت در خبر را فدای سرعت نكرده تا خدای نكرده خللی به حفظ آرامش روانی جامعه ایجاد نشود.»

لرستان در روزهای گذشته با افزایش موارد ابتلا به كرونا روبه‌رو بوده است. روز بیستم شهریور پایگاه خبری سفیر افلاك به نقل از قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشكی لرستان نوشته بود كه تعداد شهرهای قرمز استان به 5 شهر افزایش یافته و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار دارند:

«استان لرستان در وضعیت هشدار قرار دارد و برای جلوگیری از افزایش مبتلایان به كرونا باید مسائل و نكات بهداشتی مانند استفاده از ماسك، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون انجام شود. با توجه به بازگشایی مدارس ضروری است تا همه مدارس و دانش‌آموزان پروتكل‌ها را به دقت رعایت كنند.»


توضیح: ‌در آخرین لحظات تنظیم گزارش، روابط عمومی آموزش و پرورش استان لرستان، متن آمده در این تصویر را با عنوان تكذیبیه فرمانداری سلسله برای «اعتماد» ارسال كرد. با این حال تا این زمان متن رسمی تكذیبیه بر سایت اطلاع‌‌رسانی فرمانداری این شهرستان قرار نگرفته است. اعتماد در روزهای آینده همچنان پیگیر این موضوع خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha