جدا سازی فیزیکی دانش اموزان و پیش دبستانی ها می تواند منجر به واکنش های رفتاری متفاوتی در انها شود که نیازمند توجه و برنامه ریزی مشاوران و روان شناسان با بهره گیری از تکنولوژی های جدید اموزشی و حوزه سلامت است تا بتوان موانع عاطفی را در دانش اموزان بر طرف نمود.

بازگشایی مدارس نیازمند مدیریت هوشمندانه پاندمی کرونا

سلامت نیوز-*شکیب الحق: با نزدیک شدن به پاییز و اغاز بازگشایی تدریجی  مدارس در سراسر کشور ، حضور فعال و پر شور  در مراکز اموزشی  به چالشی مهم برای والدین ، مدیران مدرسه و دانش اموزان در دوران کنترل پاندمی کرونا تبدیل شده است .

به گزارش سلامت نیوز نقش مدرسه و اموزش صحیح برای رشد و تعالی جسمی، روانی و اجتماعی کودکان این روزها بر کسی پوشیده نیست و مدرسه  همواره می تواند نقشی کلیدی در ارتقا سلامت و پویایی رفتاری  به همراه  هوش احساسی و اجتماعی میان دانش اموزان ایجاد نماید.

بر همین اساس ،  حضور دانش اموزان در مدارس با فرا رسیدن ماه مهر روندی طبیعی و غیر قابل بحث است اما نحوه مدیریت و حضور اینده سازان ایران زمین در دوران پاندمی کرونا بدون شک نیازمند مدیریت هوشمندانه و ایمن از سوی سیاست گذاران و مسئولین کشور است .

انتظار والدین از مسئولین وزارت بهداشت و درمان  و مدیران مدارس در سراسر کشور،  فراهم نمودن  دستور العمل های ایمن ، زیر ساخت های مناسب و موازین دقیق  بهداشتی برای  کنترل عفونت در مراکز اموزشی است .

ناشناخته های ویروس کرونا فراوان است و همه ما در حال یادگیری ابعاد مختلف ان هستیم . ویروس کرونا در جامعه در جریان دارد و تنها راه مقابله با ان رعایت اصول بهداشت فردی و انجام صحیح مسئولیت های اجتماعی است که در فاصله گذاری فیزیکی در اماکن پر تردد و شلوغ به همراه استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دستها پس از تماس با اجسام الوده برای افراد جامعه  تجویز می شود .

مراکز اموزشی  و ماه مهر می تواند فرصتی برای پایه ریزی و اموزش دانه های انسانیت ، حس همدلی و همبستگی و احساس تعلق به وظایف اجتماعی  در اندیشه دانش اموزان باشد.

 

ایا حضور دانش اموزان در مدارس می تواند خطر انتقال و شدت بیماری را در انها تشدید کند؟ 

بر اساس شواهد علمی ما می دانیم که  شدت بیماریزایی و میزان حضور و غلظت ویروس کرونا در کودکان و نوجوانان نسبت به  افراد مسن کمتر است . با این حال ، دانش اموزان همواره در ارتباط با والدین ، دوستان و کادر اموزشی هستند که در صورت عدم رعایت صحیح فاصله گذاری فیزیکی در مدارس و افزایش تماس ها  در کنار سایر عوامل مهم اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی هر کدام از انها می تواند منجر به افزایش موارد انتقال ویروس در مراکز اموزشی به صورت خوشه ای و طغیان های محلی شود. 

در ارتباط با پیش دبستانی ها و حضور انها در مهد کودک ها، چالش کنترل عفونت و مهار ویروس کرونا به مراتب سخت تر و دشوار است چرا که یادگیری این رده سنی معمولا از طریق لمس و تماس با اشیا و اسباب بازی های مختلف در محیط اموزشی صورت می گیرد و به همین دلیل توجه  مربیان به شست و شوی دست ها در انها همراه با  رعایت فاصله فیزیکی به دلیل پر تحرک بودن کودکان و اداب تفنسی هنگام سرفه و عطسه در پیش دبستانی ها ضروری به نظر می رسد. حساسیت به ماسک در کودکان و نوجوانان هم می تواند فرایند کنترل عفونت را با دشواری هایی رو به رو سازد

با همه این اوصاف ، مدیران و مربیان مهد کودک باید در صورت امکان از ضدعفونی نمودن و تمیز کردن مرتب اساب بازی ها و هر انچه که می تواند منشا الودگی ویروس باشد اطمینان حاصل نمایند و تعداد کمی از پیش دبستانی ها در هر اتاق جهت کاهش تماس ها سامان دهی کنند که همین امر می تواند منجر به توجه بهتر مربیان نسبت به اموزش و مراقبت از انها شود.

یکی دیگر از راهکار های موثر افزایش تعداد معلمان و تقسیم بندی دانش اموزان و پیش دبستانی ها در کلاس های کوچک مختلف بسته به فضای اموزشی است. 

جدا سازی فیزیکی دانش اموزان و پیش دبستانی ها می تواند منجر به واکنش های رفتاری متفاوتی در انها شود که نیازمند توجه و برنامه ریزی مشاوران و روان شناسان با بهره گیری از تکنولوژی های جدید اموزشی و حوزه سلامت است تا بتوان موانع عاطفی را در دانش اموزان بر طرف نمود.

والدین  با توضیح شرایط  پاندمی کرونا و توصیف این نکته که  همه ما امروز در بزنگاه تاریخی بزرگی قرار گرفته ایم و باید مسئولیت اجتماعی خود را در مقابل اعضای خانواده و جامعه به خوبی انجام دهیم ، در شکل گیری فضای همدلی با پروتکل ها و موازین بهداشتی در مراکز اموزشی می توانند نقشی کلیدی ایفا کنند.

بازگشایی مدارس امسال در ایران می تواند زمینه ساز تغییرات بنیادی و مهم با پیوند جاودانه دولت و ملت در کنار هم  برای  مقابله با فقر ،  بی عدالتی و نا برابری های اجتماعی در میان دانش اموزان باشد.

ویروس کرونا هیچ مرزی نمی شناسد و همه در یک کشتی بزرگ نشسته ایم و برای خوشبختی و سعادت یکدیگر مسئولیم .  نسخه نویسی اجتماعی از طریق تقویت خیریه ها و انجمن های مردم نهاد می تواند نقشی حیاتی در فراهم نمودن شرایط یکسان و برابر برای همه افراد جامعه و توجه ویژه به دانش اموزان کم برخوردار بر اساس نیاز های اقتصادی ، بهداشتی و اجتماعی جهت فراهم نمودن محیط اموزشی ایمن و سالم در مدارس سراسر کشور باشد.

توجه ویژه  و مانیتور نمودن وضعیت سلامت  دانش اموزانی که سابقه بیماری های تنفسی و مزمن دارند از لحاظ وجود تب ، سرفه و تنگی نفس  با توجه به اینکه موارد نادری از التهاب شدید تنفسی در صورت ابتلا به ویروس کرونای جدید در مطالعات پزشکی  در این  گروه از افراد گزارش شده است باید مورد توجه ویژه مدیران و مسئولین مدارس کشور قرار گیرد و فاصله گذاری فیزیکی برای این افراد با دقت نظر بیشتری در محیط های اموزشی صورت پذیرد.

 

آیا پوشش ماسک در مدارس برای معلمان و دانش اموزان  اجباری است یا اختیاری؟

مدیران  مدارس و مسئولین بهداشتی  هر استان باید از ایمن بودن  و تهویه هوا در فضای کلاس و محیط  های اموزشی اطمینان حاصل نمایند که بر اساس نوع فضای اموزشی ، تعداد دانش اموزان و پیش بینی رفتاری انها تصمیمات مهم و کلیدی پیرامون کنترل عفونت به صورت هفته ای یا ماهانه صورت می گیرد.

مرکز پیشگیری از بیماری های واگیر استانها با تدوین و به روز رسانی دستور العمل های خود بر اساس وضعیت کلی کرونا در هر استان نسبت به اجباری یا اختیاری بودن ماسک می توانند تصمیم گرفته و به والدین و دانش اموزان اعلام نمایند.

بدون شک ارتقا تست های تشخیصی در مراکز اموزشی و استفاده از ماسک با توجه به ماهیت تنفسی ویروس می توان به کنترل و کاهش موارد ابتلا به کرونا کمک کند.

ویروس کرونا شرایط و محیط اموزشی را متحول ساخته است و با سازگاری دانش اموزان  و والدین با پروتکل ها و دستور العمل های بهداشتی مدارس و شناخت فاکتورهای پرخطر به همراه افزایش تجهیزات اموزشی با تاکید بر اموزش از راه دور می توان به کنترل پاندمی کرونا در اینده ای نه چندان دور امیدوار بود.

 

*دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان

*عضو انجمن بیماری های عفونی و ویروس های نوپدید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha