یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 378297

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که «تنهایی» در میانسالی و سالمندی، خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۳۱ درصد افزایش می‌دهد.

تنهایی؛ عامل مهم در ابتلا به زوال عقل

به گزارش سلامت نیوز ، یک مطالعه بزرگ که با مشارکت بیش از ۶۰۰ هزار نفر از سراسر جهان انجام شده، به رابطه بین تنهایی و زوال عقل پرداخته است. با وجود تحقیقات متعدد، هنوز درمانی برای زوال عقل کشف نشده، اما ریسک‌فاکتورهایی وجود دارند که احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند. این ریسک‌فاکتورها شامل عوامل ژنتیکی، سبک زندگی (مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و مصرف الکل) و کیفیت ارتباطات اجتماعی می‌شوند.

مطالعه‌ای که در مجله Nature Mental Health منتشر شده، به بررسی تأثیر تنهایی به عنوان یک ریسک‌فاکتور جدید پرداخته است. طبق نتایج این تحقیق، تنهایی به شدت با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری آلزایمر و دمانس عروقی مرتبط است. به‌ویژه، افراد مسن مبتلا به دیابت یا چاقی بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

پژوهشگران این مطالعه، آن را بزرگ‌ترین تحلیل تاکنون در مورد ارتباط بین تنهایی، افسردگی و زوال شناختی دانسته‌اند. همچنین تحقیقات پیشین نیز نشان داده‌اند که تنهایی می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری مانند سکته مغزی و بیماری پارکینسون شود.

علاوه بر این، تنهایی خطر ابتلا به اختلالات شناختی را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. اختلالات شناختی شامل مشکلاتی مانند از دست دادن حافظه و دشواری در تصمیم‌گیری، تمرکز و انجام کارهاست.

نویسندگان مطالعه تأکید می‌کنند که تنهایی به عنوان یک عامل خطر قابل توجه در بروز زوال عقل در آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

منابع: upi ، euronews

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha