دبیر انجمن سکته مغزی ایران با هشدار نسبت به سکته مغزی به‌عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور، بر اهمیت زمان طلایی درمان و لزوم برگزاری کنگره‌های علمی برای به‌روز رسانی اطلاعات متخصصان تأکید کرد.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،احسان شریفی پور، دبیر انجمن سکته مغزی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در آستانه برگزاری شانزدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی که از ۹ تا ۱۱ آبان ماه در مرکز همایش‌های هتل قلب تهران برگزار خواهد شد، اعلام کرد که سکته مغزی به‌عنوان دومین علت مرگ و میر در کشور شناخته می‌شود. این کنگره با حضور بیش از هزار نورولوژیست و متخصص در رشته‌های مختلف پزشکی برگزار خواهد شد.

شریفی پور در این باره گفت: "هدف از برگزاری این کنگره، به‌کارگیری دانش و تجربیات روز دنیا در کنترل، تشخیص و درمان سکته مغزی است. همچنین، میهمانان خارجی با دستاوردهای ایران در این حوزه آشنا خواهند شد."

وی با اشاره به نتایج دو مطالعه بزرگ در زمینه سکته مغزی در ایران، افزود: "سن بروز سکته مغزی در کشور ما تقریباً ۱۰ سال جوان‌تر از متوسط جهانی است و شیوع آن نیز حدود ۱.۵ برابر متوسط جهانی است. این موضوع نیازمند توجه ویژه‌ای است تا با برنامه‌های وزارت بهداشت، وضعیت بهبود یابد."

شریفی پور تصریح کرد: "مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در ماه‌های اول حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی می‌شود." از سال ۱۳۹۵، با راه‌اندازی برنامه ۷۲۴، شرایط درمان سکته مغزی در بیش از ۱۰۰ مرکز منتخب در سراسر کشور ساماندهی شده است.

او بر اهمیت زمان طلایی برای درمان سکته مغزی تأکید کرد و گفت: "در ۶ ساعت اول بعد از سکته، هر دقیقه تاخیر در درمان می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. اگر بیمار در ۴.۵ ساعت اول به بیمارستان برسد، احتمال نجات او افزایش می‌یابد."

شریفی پور همچنین اشاره کرد که با وجود پیشرفت‌های قابل توجه، نیاز به توجه بیشتر به تجهیزات و امکانات درمان سکته مغزی وجود دارد. "سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۲۱، ایران را جزو ۱۰ کشور موفق در درمان سکته مغزی معرفی کرد، اما در پی بحران کرونا، انرژی و منابع این برنامه کاهش یافته است."

وی اضافه کرد: "هر ثانیه در سکته مغزی، به‌طور متوسط ۳۶ هزار نورون مغزی از بین می‌روند. بنابراین، باید با سازماندهی مناسب و تأمین تجهیزات لازم، اقداماتی جدی برای پیشگیری و درمان این بیماری انجام دهیم. از هر دو بیمار مبتلا به سکته مغزی، یک نفر قابل نجات است و این نکته‌ای مهم است که نیاز به سرمایه‌گذاری و توجه بیشتری دارد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha