طی چند روز اخیر، مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول در استان‌های مازندران و گیلان به مسمومیت گسترده و افزایش تلفات منجر شده است. طبق گزارش‌ها، تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها به دلیل این مسمومیت‌ها از 100 نفر فراتر رفته و تاکنون دست‌کم 10 نفر جان باخته‌اند. مسئولان نسبت به افزایش این آمار و وخامت حال برخی مسمومان هشدار داده‌اند.

افزایش تلفات ناشی از مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول در مازندران و گیلان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، با گذشت دو روز از رشد مراجعات مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول در استان‌های مازندران و گیلان، مسوولان این استان‌ها از افزایش آمار فوت و مسمومان خبر دادند .  روز یکشنبه خبرگزاری‌ها در گزارش‌هایی به نقل از مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و گیلان اعلام کردند که فقط در فاصله چند روز، بیش از 40 مراجعه بابت مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات آلوده به متانول در مراکز درمانی آمل، چالوس و رشت ثبت شده است.

رسول ظفرمند؛ مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز یکشنبه به خبرنگاران گفته بود که از مجموع 23 بیماری که بر اثر مسمومیت با مشروبات الکلی دست‌ساز به بیمارستانی در چالوس مراجعه کرده‌اند، ۲ نفرشان به دلیل شدت مسمومیت فوت شده‌اند. به گفته ظفرمند، 13 نفر از مراجعان بعد از دریافت درمان سرپایی، مرخص شده و 8 نفر به دیالیز رسیده بودند اما این مسوول درمانی، بر احتمال افزایش تعداد افراد مسموم شده ناشی از مصرف الکل تقلبی در استان تاکید کرده بود.

روز یکشنبه همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دو خبر جداگانه از مراجعه 20 بیمار به مراکز درمانی رازی و پورسینای رشت خبر داده و گفته بود که دلیل مراجعه این بیماران، مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول بوده در حالی که حال 9 نفر از مراجعان را وخیم ارزیابی کرده بود، اما ساعاتی بعد هم گفت که 4 نفر از مسموم‌شدگان که بین 22 تا 40 سال سن داشته‌اند، به دلیل شدت علایم مسمومیت فوت کرده‌اند و حال ۶ نفر از مسمومان وخیم است و ۱۷ تن از بیماران دیالیز شده‌اند تا شدت مسمومیت در آنها کاهش پیدا کند.

دیروز اما اخبار غم‌انگیزتری منتشر شد؛ اخباری که حکایت از افزایش فوتی‌های قربانی مسمومیت متانول داشت. محمدتقی آشوبی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان دیروز به خبرنگاران گفت که از شامگاه یکشنبه و طی مراجعات تدریجی 4 نفر با علایم ضعف، بی‌حالی، تاری دید، اضطراب و بی‌قراری به مراکز درمانی رشت مراجعه کرده‌اند که یک نفر از مراجعان بعد از دریافت درمان، بهبود یافته و مرخص شده اما به فاصله کمتر از 24 ساعت، تعداد مراجعات مسمومیت متانول در این شهر به 27 نفر و آمار فوتی‌ها هم به 6 نفر افزایش یافته است.

آشوبی در توضیحات دیگری ضمن اشاره به حضور تیم ویژه درمان این بیماران در مراکز درمانی شهر رشت افزود: «با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون از جمع بیماران در قید حیات، ۶ بیمار با حال عمومی خوب، مرخص شده‌اند، اما دو نفر از مسموم‌شدگان در بخش ICU، ۷ نفر در بخش مسمومیت بستری هستند و ۶ نفر به بخش داخلی منتقل شده‌اند و 4 نفر از بیماران هم بدحال و به دستگاه کمک تنفسی متصلند.»

دیروز ظفرمند هم در گفت‌وگوی دیگری از افزایش مراجعات مسموم‌شدگان و فوتی‌های مسمومیت مشروبات الکلی آلوده به متانول در دو شهر استان مازندران خبر داد و گفت: «روزهای اخیر 102 نفر بر اثر مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های چالوس و آمل مراجعه کردند که متاسفانه چهار نفر بر اثر عوارض شدید ناشی از مصرف این ماده جان باختند و تاکنون ۱۸ نفر از این افراد برای پاکسازی سموم دیالیز شدند، اما ۲۶ نفر با دریافت درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شدند ولی ۲۷ نفر از این افراد همچنان جهت ادامه فرآیند درمانی بستری هستند که پنج نفر از این افراد وضعیت عمومی خوبی ندارند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.»

آخرین خبر درباره وضعیت مسموم‌شدگان مشروبات الکلی دست‌ساز در استان مازندران را دیروز مدیرکل پزشکی قانونی این استان اعلام کرد وقتی از افزایش تعداد فوتی‌های مسمومیت با مشروبات الکلی دست‌ساز به 8 نفر خبر داد و گفت که ۶ نفر از فوتی‌ها در غرب استان و دو نفر در آمل بودند و با توجه به بستری بودن تعداد بیماران بدحال، احتمال افزایش فوتی‌ها هم وجود دارد.

طبق بررسی‌های «اعتماد» طی یک‌سال اخیر و از مهر پارسال تاکنون، 160 نفر از هموطنان در استان‌های فارس، آذربایجان غربی، خوزستان، قزوین، هرمزگان، مازندران و گیلان به دلیل مصرف مشروبات آلوده به متانول مسموم شده و از این تعداد 25 نفر به دلیل شدت مسمومیت فوت کرده‌اند. شاهین شادنیا؛ رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران  این هشدار را مطرح کرده بود که بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است و گفته بود: «مصرف بیشتر از حد مشروبات الکلی حاوی اتانول (الکل اتیلیک) هم با نشانه‌هایی همراه است و اختلال تعادل، ناهماهنگی بین فعالیت‌های عضلانی و مغزی، پرخاشگری، خواب آلودگی یا افت قندخون از نشانه‌های مصرف این مشروبات الکلی است.

به دنبال مصرف مشروبات الکلی حاوی اتانول و به محض بالا رفتن سطح آن در خون، علایم مسمومیت سریع ایجاد می‌شود، اما در مورد الکل‌های سمی و غیراستاندارد (حاوی متانول) مشکل اینجاست که این مواد سمی در مرحله اولیه بعد از مصرف نشانه یا علامت خاصی ندارند و وقتی این مواد سمی وارد بدن می‌شوند، شروع به متابولیزه شدن می‌کنند و سپس باعث بروز علایم مسمومیت می‌شوند.

اغلب بیماران بین ۱۲ ساعت یا حتی در مواردی تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف این الکل‌های سمی دچار نشانه‌های مسمومیت می‌شوند. مصرف مشروبات الکلی سمی با درجاتی از اختلال بینایی همراه است و افراد به دنبال مصرف این‌گونه از مشروبات، معمولا بعد از چند ساعت به یک‌باره دچار تاری یا سیاهی دید می‌شوند. نشانه‌هایی مثل برفکی شدن دید یا مگس‌پران و متاسفانه در شرایط وخیم‌تر شدن مسمومیت، کوری مطلق از مهم‌ترین عارضه‌های مصرف مشروبات الکلی سمی و دست‌ساز حاوی متانول است.»

شادنیا با تاکید بر ضرورت جدی مراجعه سریع به مراکز درمانی به دنبال مسمومیت با مشروبات الکلی گفته بود: «نکته مهم درباره الکل‌های سمی این است که هر فردی که از این مشروبات استفاده کند، دچار مسمومیت می‌شود. بنابراین میزان مصرف عامل تعیین‌کننده در بروز نشانه‌ها و آسیب نیست، مصرف این الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.بسیاری از افراد با فرض اینکه با گذشت زمان نشانه‌های مسمومیت کمتر می‌شود در همان ساعات اولیه به مراکز پزشکی مراجعه نمی‌کنند که این کار می‌تواند با خطرات جدی از جمله آسیب‌های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ همراه باشد.»

چندی قبل، کامران باقری‌لنکرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از افزایش سهم مصرف مشروبات الکلی در بروز بیماری‌های کبدی در کشور خبر داد و گفت: «۲۰ سال قبل مهم‌ترین علت بیماری‌های کبدی، هپاتیت‌های ویروسی بودند، اما اکنون مهم‌ترین علت بیماری‌های کبدی، کبد چرب است و سهم الکل هم در ایجاد بیماری‌های کبدی رو به افزایش گذاشته هر چند که هنوز عامل اول بروز این بیماری‌ها الکل نیست، ولی افزایش سهم الکل در بروز بیماری‌های کبدی به ویژه در افرادی که چاق هستند یا دیابت دارند، نگران‌کننده است.کماکان سرطان معده هم اولین عامل مرگ ناشی از سرطان در کشور است و نوعی از سرطان معده که بیشتر با سبک زندگی غربی مانند مصرف فست‌فود، سیگار، الکل و افزایش چاقی مرتبط است، افزایش یافته است و متاسفانه این نوع از سرطان هم سنین جوان‌تری را درگیر می‌کند.»

اخیرا یکی از پزشکان شاغل در یکی از بیمارستان‌های شرق کشور در گفت‌وگو با «اعتماد» از مراجعات رو به افزایش قربانیان مصرف الکل و مسموم شده‌های متانول خبر داد و گفت: «من در این بیمارستان با موارد بسیار زیادی از قربانیان تصادفات رانندگی بر اثر مستی ناشی از مصرف الکل مواجه بوده و هستم. الکل، یک ماده سوزاننده و مدل ضعیف شده اسید و باز است که ارگان‌های بدن را می‌خورد و به دستگاه گوارش آسیب می‌زند.

به دنبال افت شدید فشار خون بر اثر مصرف الکل، خون‌رسانی به رگ‌های بدن و از جمله رگ‌های مغز تا چند ثانیه یا حتی چند دقیقه مختل می‌شود و یکی از دلایل سقوط و ضربه مغزی برای بیماران وابسته به الکل، افت فشار خون است. بسیاری از بیماران وابسته به الکل، ممکن است در زمان راه رفتن در خیابان بر اثر از دست دادن تعادل جسمی زمین بخورند و دچار ترومای مغزی شوند. اتروفی سلول‌های مغزی، دمانس، پارکینسون، سرطان دهان، سرطان حنجره و مری و گلو از دیگر عوارض جسمی مصرف الکل است. مصرف الکل، به کبد آسیب می‌زند؛ آسیبی که می‌تواند به سیروز کبدی هم منجر شود که در چنین شرایطی، پیوند کبد هم بی‌فایده است.

این خطرات البته در مورد مصرف اتانول است، اما مشروبات آلوده به الکل صنعتی، عوارض بدتری برای مصرف‌کنندگان دارند. متانول در بدن، متابولیزه و به یک اسید بسیار سمی و خطرناک تبدیل می‌شود که اولین ارگان‌های هدف این اسید، مرکز بینایی است. متاسفانه علایم مسمومیت متانول، برعکس اتانول، بسیار دیر بروز می‌کند و فردی که مشروب آلوده به متانول نوشیده، تا ساعت‌ها بعد از مصرف و تا زمانی که متانول به اسید سمی تبدیل شود و مرکز بینایی و سایر ارگان‌های بدن را تخریب کند، هیچ علایمی ندارد و دلیل مرگ اغلب مصرف‌کنندگان مشروب آلوده به متانول، همین تاخیر در مراجعه است، چون با این مراجعه دیرهنگام، حتی پادزهر متانول هم کمکی به نجات‌شان نمی‌کند البته به شرط آنکه تمام مراکز درمانی، پادزهر مسمومیت متانول را در اختیار داشته باشند که متاسفانه طی سال‌های اخیر، توزیع پادزهر مسمومیت متانول کاهش شدید داشته و مسوولان دانشگاه، در واکنش به اعتراض ما بابت کاهش توزیع پادزهر و تلف شدن بیماران به دلیل در دسترس نبودن پادزهر، فقط سکوت کرده‌اند.» 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha