افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی به منظور کاهش حوادث رانندگی از چند ماه قبل اعمال شده است اما به دلیل ناایمن بودن جاده‌ها و خودروهای داخلی، حوادث رانندگی کماکان شمار زیادی از هموطنانمان را قربانی می کند.

جاده‌های ناایمن و خودروهای داخلی همچنان قربانی می گیرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات مصوبه افزایش نرخ جریمه های رانندگی باهدف کاهش شمار قربانیان تصادفات در دولت سابق تصویب شد اما همانطور که کارشناسان پیش بینی کرده بودند انجام این کار تاثیر چندانی در کاهش تصادفات مرگبار نداشته؛همانطور که افزایش قیمت بنزین طی سال های گذشته،توفیقی در کاهش مصرف آن نداشته است !

طی سال های گذشته قیمت بنزین به دفعات و به بهانه مصرف زیاد آن، افزایش یافته است و متصدیان همواره بر این مساله تاکید داشتند که افزایش قیمت سبب کاهش مصرف می شود؛ اما نه فقط با انجام این کار،مصرف بنزین کاهش نیافت ،بلکه قیمت سایر خدمات و کالاها را هم در افزایش داد.

مصوبه افزایش نرخ جریمه های رانندگی هم حدود ۲ سال قبل با همین هدف غیرکارشناسی مطرح و سرانجام در جلسه هیات وزیران تصویب شد. مسئولان ذیربط معتقد بودند که افزایش نرخ جریمه  ها سبب کاهش تخلفات و در نتیجه کاهش تصادفات و شمار قربانیان می شود اما کارشناسان بر این باور بوده و هستند که این کار شاید بتواند کمی نتیجه بخش باشد اما معضل شمار زیاد قربانیان با افزایش ایمنی خودروها و رفع نقاط حادثه خیز جاده ها محقق می شود و این همان اقدامی است که سال  ها قبل کشورهای پیشرفته به آن عمل کردند و موفق هم شدند اما متاسفانه کماکان در کشورمان مسئولان بر افزایش قیمت خدمات،جریمه ها و انواع و اقسام کالاها به بهانه های واهی تاکید دارند و سرانجام هم هیچ مسئولی پاسخگو نخواهد بود.

رئیس پلیس راهور: نتیجه نداشته است !

افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی به منظور کاهش حوادث رانندگی از چند ماه قبل اعمال شده است اما به دلیل ناایمن بودن جاده‌ها و خودروهای داخلی، حوادث رانندگی کماکان شمار زیادی از هموطنانمان را قربانی می کند.

رئیس پلیس راهور فراجا بدون اشاره به شمار قربانیان تصادفات از زمان تشدید نرخ جریمه ها تاکنون، گفت: افزایش جریمه‌های رانندگی تاکنون مانع کاهش تصادفات و درنتیجه کاهش تلفات نشده است، بنابراین باید راه دیگری را برای این موضوع انتخاب کنیم.

به گزارش ایرنا، سردار سید تیمور حسینی در شورای راهبری تصادفات استان مرکزی در اراک، با بیان این که سال گذشته ۲۰هزار و ۴۵نفر در حوادث رانندگی در نقاط مختلف کشور جان باختند، افزود: با برنامه‌ریزی، اقدامات هماهنگ و استفاده از بخش خصوصی می‌توان این آمار را کاهش داد و با وجود تلاش‌های انجام شده در کشور، کماکان در موضوع حوادث رانندگی تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

وی تأکید کرد: ایران ۱.۳درصد جمعیت دنیا را دارد و عدد منطقی جانباختگان تصادفات نسبت به جمعیت باید ۱۴هزار نفر باشد و هر چه از این عدد بالاتر باشد یعنی نتوانسته ایم در مهار حوادث رانندگی، ترافیک و کنترل تصادفات موثر باشیم.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان این که تصادفات و ترافیک یک مقوله چند وجهی است و مولفه‌های فراوانی در این فرآیند نقش دارند، افزود: با کار بخشی و کار انفرادی نمی‌توان امیدوار بود موفقیت‌های زیادی به دست می آید، بلکه باید با کار فرابخشی و جمعی و با یک برنامه‌ریزی مشخص به این مسئله مهم پرداخته شود.

حسینی اظهارداشت: در حوزه خودرو و وسایل نقلیه امیدی به بهبود وضع نداریم و باید تمامی تلاش خود را بر ۲ مقوله راه و عامل انسانی قرار دهیم، اگر این ۲ مقوله به خوبی مدیریت شود می‌توان امید داشت که موفقیت‌های خوبی در آینده کسب شود و با این وجود یکی از راهکارهای اصلی در کاهش حوادث رانندگی تغییر رفتار رانندگان است که باید با گسترده‌تر کردن چتر کنترلی، نسبت به فرهنگ‌سازی برای رعایت قوانین رانندگی اقدام شود.

به گزارش ایرنا، رئیس پلیس راهور فراجا گفت: با توجه به وضع موجود و منابعی که در اختیار داریم ، نمی‌توان امیدوار بود که در خروجی تحولی داشته باشیم بنابراین چاره‌ای نیست جز این که استفاده از توانبخش خصوصی را جدی بگیریم. همچنین برون سپاری ماموریت‌های نظامی و انتظامی نیازمند کسب مجوز از ستاد کل بوده که این اقدام در دست پیگیری است، امیدوایم امسال شروع به کار موسسه هایی در قالب بخش خصوصی رقم زده شود  .البته بخشی از ماموریت‌ها جزو وظایف ذاتی پلیس است که نباید از آن ها گذر و باید بر توسعه سامانه‌های هوشمند حرکت کرد ، هر چند قبل از توسعه باید عملکرد سامانه‌های موجود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که اگر بخواهیم از تخلف پیشگیری کنیم باید هزینه‌های جرم را افزایش دهیم، اما مهمتر از بالا بردن هزینه جرم، قطعیت مجازات است، تأکید کرد: با اجبار و تشویق نمی‌توان در کاهش تصادفات به نتیجه مطلوب دست یافت و برای این مهم باید از توان بخش خصوصی استفاده کنیم. برای کاهش آمار تصادفات، طرحی دنبال می‌شود تا بخش عمده وظایف، با برنامه‌ریزی مشخص به بخش خصوصی واگذار و از توان آن‌ها استفاده شود.

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر این که باید تمامی تلاش‌ها بر توسعه سامانه هوشمند قرار گیرد تا عملکرد این سامانه‌ها هم افزایش یابد، افزود: دستگاه‌های مختلف در بیان عملکرد با نگاه آماری کارنامه ارایه می‌کنند اما کارنامه درست باید براساس کیفیت باشد.

فرزاد مخلص ‌الائمه استاندار مرکزی هم در این مراسم گفت: جاده‌های آهنگران - کمیجان و سه راهه خنداب - خنداب ۲جاده پرحادثه استان مرکزی محسوب می‌شود که موضوع ارتقای این ۲جاده در ملاقات با وزیر راه و شهرسازی مطرح و امید است نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز اقدام شود.

وی افزود: همچنین فراخوان آزادراه اراک - راهجرد و دستور تعریض جاده سلفچگان که مطالبه جدی است با ساز و کار استانداری و شرکت زیرساخت راه و شهرسازی انجام می‌شود. دستور تامین قیر رایگان به میزان ۴۰۰۰ تن هم علاوه بر مصوب قبلی توسط وزیر راه و شهرسازی برای استان مرکزی صادر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha