سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 377226

در حالی که چای حاوی کافئین و کاتچین است (آنتی اکسیدان های طبیعی که گفته می شود مصرف انرژی و چربی سوزی را افزایش می دهند)، تحقیقات نتایج متفاوتی را در مورد استفاده از چای برای کاهش وزن و حفظ وزن نشان می دهد.

آیا چای بدون قند لاغر میکند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایتینگ ول، تبلیغات زیادی در مورد فواید چای وجود دارد به خصوص در مورد نوشیدن چای و کاهش وزن.

در کنار آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان است چرا که یک نوشیدنی همه کاره است که می توان آن را گرم یا سرد سرو کرد.

چای همچنین در طعم‌های مختلفی تهیه می شود و می‌تواند به رفع تشنگی، بیدار کردن شما یا آرامش کمک کند. اما آیا نوشیدن چای واقعا می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

آیا چای می تواند متابولیسم را افزایش دهد؟

چای، به ویژه چای سبز، به دلیل توانایی آن در افزایش متابولیسم مورد توجه قرار گرفته است.

در حالی که چای حاوی کافئین و کاتچین است (آنتی اکسیدان های طبیعی که گفته می شود مصرف انرژی و چربی سوزی را افزایش می دهند)، تحقیقات نتایج متفاوتی را در مورد استفاده از چای برای کاهش وزن و حفظ وزن نشان می دهد. یک متاآنالیز در سال 2009 که در مجله بین‌المللی چاقی منتشر شد، کاتچین‌های موجود در چای را با کاهش وزن کم در حدود 3 پوند در طول 12 هفته مرتبط دانست.

با این حال، یک مطالعه مروری جدیدتر نشان داد که نوشیدن چای سبز با کاهش وزن قابل توجهی مرتبط نیست و از آنجایی که بسیاری از مطالعات از غلظت‌های کاتچین بسیار بیشتر از آنچه از نوشیدن چای سبز دریافت می‌کنید استفاده کرده‌اند، تحقیقات بیشتری برای حمایت از ادعای کمک چای به کاهش وزن از طریق افزایش متابولیسم مورد نیاز است. 

در واقع باید بگوییم که نوشیدن چای بدون شیرینی به هیدراته ماندن شما کمک می کند که می تواند با جلوگیری از پرخوری ناشی از تشنگی اشتباه با گرسنگی، به کاهش وزن کمک کند.

فواید نوشیدن چای برای سلامتی

ممکن است چای یک متابولیسم شما ا به شکل جادویی افزایش ندهد و کمکی به کاهش وزن زیاد شما نکند، اما چای هنوز یک نوشیدنی کاملا سالم است! نوشیدن چای، از جمله دمنوش های گیاهی، فواید زیادی برای سلامتی دارد. در واقع، چای های مختلف ممکن است فواید زیر را برای بدن شما داشته باشند:

  • آرام کردن مشکلات گوارشی 
  • حفظ سلامت قلب
  • کاهش خطر دیابت
  • افزایش تمرکز
  • بیدار نگه داشتن  شما
  • کاهش خطر سکته مغزی

بنابراین حتی اگر چای به کاهش وزن شما کمک نکند، دلایل زیادی برای نوشیدن آن دارید.

در یک مطالعه کوچک در مجله فشار خون بالا، نوشیدن چای سیاه که سرشار از فلاونوئیدها است، با بهبود عملکرد قلبی عروقی مرتبط بود.

در مطالعه دیگری از Food & Function نشان داده شد که هم چای سیاه و هم چای سبز خطر سکته مغزی و بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهند. در یک مطالعه 13 ساله روی نزدیک به 40000 نفر در هلند نشان داد کسانی که به طور مکرر چای می نوشند در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند.

در حالی که چهار نوع چای واقعی تمایل به ارائه بالاترین غلظت آنتی اکسیدان دارند، چای های گیاهی نیز با سلامت قلب بهتر (به ویژه چای هیبیسکوس) و سایر فواید مرتبط هستند.

در آخر

اگر چای می نوشید، مطمئن شوید که با ریختن شکر یا عسل در فنجان صبح یا بعد از ظهر، برخی از فواید آن را از بین نبرید.

اگر ترجیح می دهید کمی شیرین باشد سعی کنید مقدار محدودی شیرینی به آن اضافه کنید چرا که یک چای سبز لاته می تواند 30 گرم (بیش از 7 قاشق چایخوری) شکر داشته باشد که حدود نیمی از آن شکر اضافه شده است (بعضی از آنها به طور طبیعی از شیر می آید). 

همچنین چای های سرد بسته بندی شده، چای شیرین و لاته چای ماچا همگی ممکن است حاوی مقدار زیادی شکر باشند.

شکر اضافه شده کالری اضافی را بدون هیچ گونه مواد مغذی اضافه می کند و شکر اضافه شده بیش از حد می تواند مانع از تلاش شما برای کاهش وزن شود. هنگام سفارش چای، چه داغ و چه سرد، از انواع غیر شیرین آن استفاده کنید تا بیشترین فواید غذایی را از چای خود ببرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha