در ایران، روز اول شهریور ماه (روز تولد ابو علی سینا) به عنوان تاریخ روز پزشک انتخاب شده است. ابوعلی سینا، پزشک و فیلسوف ایرانی است که به پاس خدمات بسیارش به علم طبابت، شهرتی جهانی دارد. زادروز ابن سینا در چند کشور دیگر (مانند تاجیکستان) نیز بعنوان روز ملی پزشکان انتخاب شده است.

یکم شهریور، تاریخ رسمی روز پزشک ایران + نمونه پیام تبریک


ابن سینا کیست؟ چرا روز تولد او در ایران به‌عنوان روز پزشک انتخاب شده؟

ابن سینا، با نام کامل “ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا”، یکی از بزرگ‌ترین پزشکان، فیلسوفان و دانشمندان اسلامی در تاریخ علم و پزشکی است. او در سال ۹۸۰ میلادی در بخارا (در حال حاضر در ازبکستان) به دنیا آمد و آثارش تأثیر زیادی بر پیشرفت‌های علمی و پزشکی در دنیا گذاشت. ابن سینا، که به‌ویژه به خاطر اثر معروفش، "قانون در طب" (Canon of Medicine) شناخته می‌شود، به‌عنوان پدر علم پزشکی مدرن و بنیانگذار بسیاری از اصول پزشکی غربی و شرقی شناخته می‌شود.

انتخاب روز تولد ابن سینا به‌عنوان روز پزشک در ایران، به‌دلیل جایگاه ویژه‌ای است که این دانشمند در تاریخ پزشکی دارد. ابن سینا با تدوین روش‌های نوین درمانی و پایه‌گذاری اصول علمی و تحقیقاتی در پزشکی، سهم بزرگی در بهبود و توسعه علم پزشکی داشته است. به همین دلیل است که در ایران و چند کشور فارسی زبان دیگر، به‌افتخار این شخصیت بزرگ و ارج نهادن به دستاوردهای علمی و پزشکی او، روز تولدش به‌عنوان روز پزشک گرامی داشته می‌شود. این روز فرصتی است تا به پزشکان معاصر یادآوری شود که فعالیت علمی و پزشکی آنان ادامه ی راهی است که ابن سینا با تلاش و دانش خود پایه‌گذاری کرده است.

 

روز پزشک در سایر کشور های جهان و روز جهانی پزشک

  • ایالات متحده آمریکا، استرالیا،‌ انگلستان و ...: ۳۰ مارس
  • کوبا: سوم دسامبر (به مناسبت تولد دکتر کارلوس جوان فینلی)
  • هند: یکم ژوئیه (به مناسبت تولد دکتر بیدهان چاندرا روی)
  • کانادا: یکم ماه مه (به مناسبت تولد دکتر امیلی استو)
  • مالزی: ۱۰ اکتبر (از سال ۲۰۱۴ تاکنون، این روز بعنوان روز ملی پزشک در مالزی انتخاب شده)
  • ترکیه: ۱۴ مارس

در اکثر کشور ها، روز پزشک، همزمان با زادروز یکی از پزشکان مهم آن کشور انتخاب شده است. بسیاری از کشور ها، تاریخ دقیقی تحت عنوان روز پزشک ندارند اما در بین همه ی تاریخ ها، روز ۳۰ ام مارس، بعنوان روز پزشک شناخته شده و در این روز، از زحمات پزشکان تقدیر به عمل می‌آید. علت انتخاب ۳۰ مارس بعنوان روز جهانی پزشک، همزمان بودن آن با زادروز دکتر پاتریک دنیس مالان (Patrick Denis Malan)  و فعالیت‌های وی در زمینه پزشکی است. البته نوزدهم ماه می نیز بعنوان روز جهانی پزشکان برای اهمیت پزشکان خانواده در مراقبت‌های بهداشتی انتخاب شده است.

آیا تاریخ روز پزشک با تاریخ روز داروساز یکی است؟

خیر. در ایران، روز پنجم شهریور ماه که زادروز حکیم محمدبن زکریای رازی است، بعنوان روز داروساز انتخاب شده است. البته به جهت قرابت روز پزشک و روز داروساز، بسیاری از سازمان ها و مجموعه های درمانی، مراسم بزرگداشت روز پزشک و روز داروساز را در یک روز برگزار می‌کنند.

برگزاری مراسم روز پزشک در نقاط مختلف ایران

همه ساله در روز پزشک، مراسم های گسترده ای در بیمارستان ها و مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی جهت تقدیر از زحمات پزشکان برگزار می‌شود. سازمان نظام پزشکی نیز، به رسم هر ساله، در تاریخ یکم شهریور، مراسم بزرگداشت روز پزشک را برگزار می‌کند و در این مراسم مطابق روال سنوات گذشته از پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار پزشکی در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی، درمانی، صنفی، فعالیت‌های خیرخواهانه و جوان‌ترین عضو جامعه پزشکی که جدیدترین شماره نظام پزشکی را اخذ کرده باشد تجلیل به عمل می‌آید.

هم چنین در این مراسم، از کلیه شاغلین حرفه پزشکی که در زمینه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، قرآنی و ورزشی فعال هستند نیز با انجام مسابقات و انتخاب برگزیدگان تقدیر به عمل می‌آید.

روز پزشک رو چطوری تبریک بگیم؟

تبریک روز پزشک فرصتی است تا از زحمات بی‌دریغ این فرشتگان سفیدپوش قدردانی کنیم. این کار را به روش های مختلفی می‌توانید انجام دهید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها، ارسال پیام تبریک است. برای تبریک روز پزشک، قدرت کلمات را دست کم نگیرید! در این پیام‌ها می‌توانیم با کلمات محبت‌آمیز و جملات الهام‌بخش، احساس سپاس و احترام خود را بیان کنیم. در ادامه چند نمونه پیام تبریک روز پزشک آورده ایم:

متن پیام تبریک روز پزشک

پیام تبریک روز پزشک و بزرگداشت ابن سینا (شماره ۱):

روز پزشک بر شما که با مهر و دانشتان، زندگی را نور و آرامش می‌بخشید، خجسته باد. باشد که همیشه در مسیر خدمت به انسانیت، سربلند و پایدار باشید. تندرستی و شادی همیشگی‌تان آرزوست. روزتان مبارک! 🌺✨

پیام تبریک (شماره ۲):

ای فرشتهٔ سفیدپوش، که با دستان شفابخش خود، زندگی را روشن می‌کنی. به پاس زحماتت، روزت گرامی باد.

پیام تبریک روز پزشک (شماره ۳):

با هر قدمی که برای بهبود زندگی دیگران برمی‌دارید، جهانی از مهربانی می‌سازید. روزتان مبارک. 

متن اس ام اس روز پزشک (شماره ۴):

روز پزشک را به شما که با علم و عشق، به زندگی رنگ تازه می‌بخشید، تبریک می‌گویم. پایدار و پیروز باشید.

 

پیام تبریک روز پزشک (شماره ۵):

با آرزوی بهترین‌ها برای شما که با تلاش و ایثار، زندگی را روشن می‌سازید. روز پزشک بر شما مبارک

پیام تبریک روز پزشک (شماره ۶):

پزشک با شوق و رنج می آموزد تا رنج انسان را به شوق و آرامش برساند . روز پزشک مبارک

استوری تبریک روز پزشک

اگر در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام،‌ واتس آپ  و ... فعالیت دارید، می‌توانید در قالب یک استوری زیبا، روز پزشک را به دنبال کنندگان تان تبریک بگویید. در ادامه دو نمونه استوری با طرح جذاب برای شما آماده کرده ایم تا برای تبریک روز پزشک در پیج خود از آنها استفاده کنید:

استوری تبریک روز پزشک

استوری و متن تبریک روز پزشک

هدیه روز پزشک برای قدردانی از زحمات پزشکان

علاوه بر پیام تبریک، اهدای هدیه نیز راهی موثر برای ابراز قدردانی است. هدیه ای خلاقانه، کاربردی و ماندگار، می‌تواند نشانه‌ای از توجه و احترام و گرامی داشتن روز پزشک با قدردانی از زحمات آنان است. بهترین هدایایی که می‌توانید بعنوان هدیه روز پزشک تهیه کنید، عبارت اند از:

دسته گل تبریک: هدیه‌ای بی‌دردسر، اما با عمر محدود!

آسان ترین کاری که می‌توانید برای هدیه دادن به پزشک انجام دهید، این است که دسته گلی را با یک کارت تبریک برای او ارسال کنید. هرچند خریدن گل، راحت ترین هدیه است، اما پیشنهاد می‌کنیم به فکر هدایایی ماندگار تر و کاربردی تر برای تبریک روز پزشک باشید.

هدایای دکوری برای مطب دکتر

یک اکسسوری زیبا و جذاب برای مطب پزشک، می‌تواند همان هدیه ای باشد که به دنبالش بودید. مواردی مثل:‌

  • قاب عکس های زیبا
  • ساعت دیواری با طرح پزشکی
  • گلدان های مینیمال
  • ست های رومیزی (شامل هولدر موبایل، قلمدان، جای کاغذ، تقویم و ...)
  • صنایع دستی زیبا و اصیل ایرانی (مثلا یک شکلات خوری برای روز میز دکتر و یا گلدانی برای قراردادن در قفسه)
  • باکس های پذیرایی لوکس و پک های هدیه قهوه
  • سردیس پزشکان معروف مانند ابن‌سینا و ...
  • باکس رز جاودان

ست های هدیه چرم برای آقا و خانم دکتر

اکسسوری های چرمی لوکس و باکیفیت، هدایای هستند که تا مدت ها همراه پزشک مورد علاقه تان خواهند بود. بهترین ست ها و اکسسوری های چرمی برای هدیه دادن به دکتر ها عبارت اند از:

  • کیف دستی یا کوله پشتی چرمی
  • کیف پول چرمی
  • ست های هدیه چرمی (شامل کیف پول، جاکارتی و سرکلیدی چرمی)

هدایای دیجیتالی

برخی از وسایل الکترونیکی مناسب جهت هدیه دادن روز پزشک عبارت اند از:

  • پاوربانک
  • ایرپاد
  • اسپیکر بلوتوثی با کیفیت
  • ساعت هوشمند

در این مقاله درباره ی روز پزشک، تاریخ روز پزشک و علت انتخاب یکم شهریور ماه بعنوان روز پزشک صحبت کردیم. پزشکان، دستان سبز و شفابخشِ خدا هستند. همه ی ما به آنان مدیونیم. اگر پزشکی در اطرافیان خود میشناسید، این روز را به او تبریک بگویید و قدردان زحمات او، حتی فقط با ارسال یک پیام محبت آمیز باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha