چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 374267

یکی از روش های درمانی بازسازی و زیبایی در دندانهایی که پوسیدگی شدید داشته اند و تحت درمان ریشه قرار گرفته اند روکش های دندانی می باشند. روکش دندان زیبایی، شکل، رنگ و استحکام دندان ها را بهبود داده یا ظاهر آن ها را نیز تغییر می ‌دهند، البته در تمامی مراحل، اولویت با حفظ حالت طبیعی دندان بیمار است. در دندانپزشکی زیبایی، گاهی از روکش ‌ها به عنوان راه حلی برای اصلاح طرح لبخند استفاده می ‌شود. توصیه می‌ شود برای این که جایگذاری بهترین روکش دندان با موفقیت انجام شود، بهتر است کار را به یک متخصص دنداپزشک بسپارید.

انواع روکش دندان برای زیبایی

متاسفانه در میان بسیاری از افراد به اشتباه جا افتاده که بعد از درمان ریشه دندان، حتما تاج دندان آسیب دیده را باید با روکش دندان ترمیم یا محافظت کرد. اما آن ‌ها به این نکته توجه نمی ‌کنند یا اطلاع ندارند که روکش دندان هرچند یک روش ترمیمی قابل قبول و بسیار رایج است، اما یک درمان نسبتا تهاجمی است. به این معنی که برای نصب هر واحد روکش، دندانپزشک مجبور است مقدار زیادی از نسج دندان (دور تا دور تاج) را حتی اگر سالم باشد، تراش دهد تا بتواند فضای مناسبی برای قرار گیری روکش دندان ایجاد کند. این درحالی است که هیچ چیزی جای نسج دندان واقعی ما را نمی گیرد و بهتر است تا آنجا که ممکن است آن را حفظ کنیم.

دقیقا چه زمانی به روکش دندان نیاز داریم؟

روکش کردن دندان ها به عنوان آخرین راه حل برای نگهداری دندان هاست یعنی در مواقعی که از هیچ کدام از درمان های محافظه کارانه تر به دلیل از دست رفتن مقدار زیادی از بافت دندانی نمی توان استفاده کرد از روکش دندان برای درمان و محافظت از دندان ها استفاده می شود.

در این موقعیت ها که تنها راه ترمیم دندان روکش است عبارت اند از:

  1. شکستگی های وسیع دندانی

  2. پوسیدگی های گسترده و عمیق

  3. ایمپلنت های دندانی

  4. بریج های دندانی

انواع روکش دندان

روکش دندان تمام سرامیک

روکش های تمام سرامیک (روکش دندان زیرکونیوم) همان طور که از نامشان مشخص است، کل ساختارشان از سرامیک تشکیل شده است. روکش های تمام سرامیک از نظر زیبایی نسبت به دیگر انواع روکش ها شفاف تر و طبیعی تر هستند. هرچند این روکش ها انواع مختلف داشته و میزان زنده بودن رنگ در انواع مختلف آن ها، متفاوت است. اما به طور کلی انتخاب بسیار مناسبی جهت روکش کردن دندان هستند.

انواع روکش دندان برای زیبایی

روکش های فلزسرامیک PFM

روکش های فلز سرامیک یا به اختصار PFM سال ها به عنوان استاندارد طلایی جهت بازسازی دندان ها محسوب می شدند. این روکش ها فریم یا زیرساختاری فلزی دارند که لایه ای از سرامیک یا چینی روی آن را می پوشاند. این روکش‌ ها به دلیل وجود لایه ی سرامیکی می ‌توانند با رنگ دندان مورد نظر هماهنگ شوند. گاهی اوقات فریم فلزی موجود در زیر سطح سرامیکی به صورت خطی تیره در لبه ی روکش دندان دیده می شود و زیبایی این روکش را تحت تاثیر قرار می دهد. برای پرهیز از این مسئله دندانپزشک لبه ی روکش را به میزان بسیار کمی زیر خط لثه می برد اما اگر لثه ی بیمار دچار تحلیل شود، این خط سیاه رنگ نمایان شده و زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار خواهد داد. هر چند در دهه های اخیر، از عمومیت روکش های PFM کاسته شده و انواع مدرن ترو زیبا تر روکش ها مانند انواع تمام سرامیک ها جایگزین آن ها شده اند و به عنوان روکش دندان جلو محبوبیت ویژه ای دارند، اما این روکش‌ ها همچنان می ‌توانند انتخاب بسیار خوبی برای دندان‌ های خلفی و بریج‌ های دندانی باشند.

انواع روکش دندان برای زیبایی

بریج دندان

زمانی که فرد یک و یا چند دندان را از دست داده و به هر دلیل قادر به استفاده از ایمپلنت نیست، و در عین حال دندان های دو طرف ناحیه بی دندانی دچار آسیب و تخریب هستند (وجود پوسیدگی ها و یا پرکردگی های قدیمی ) می توان از بریج های دندانی استفاده کرد. بریج های دندانی در واقع روکش های به هم پیوسته هستند که با اتصال دندان های دو طرف ناحیه بی دندانی، فضای بی دندانی را پر می کنند.

مریلند بریج ها

برای افرادی که یکی از دندان های خود را از دست داده اند و به هر دلیلی قادر به گذاشتن ایمپلنت دندان نیستند و همچنین مایل نیستند که به روش سنتی بریج، دندان‌ های مجاور ناحیه بی‌ دندانی تراش بخورند، مریلند بریج‌ ها یک درمان محافظه‌ کارانه برای این افراد می باشد. مریلند بریج‌ ها یکی از روش‌ های جایگزین دندان از دست رفته هستند که مانند ایمپلنت دندان و پروتز دندان مصنوعی می ‌توانند جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته باشند.

بهترین روکش دندان برای شما چه نوع روکشی است؟

هر کدام از انواع روکش های ذکر شده، محاسن و معایب خود را دارند. انتخاب بهترین روکش دندان از بین روکش های مختلف بستگی به دو فاکتور اساسی دارد. استحکام و زیبایی، دو عاملی هستند که در انتخاب بهترین روکش دندان از اهمیت بسیاری برخوردارند. البته ارزیابی اولویت هر کدام از این دو عامل نسبت به دیگری است که طرح درمان نهایی را مشخص می کند.

علاوه بر دو فاکتور اصلی ذکر شده، عوامل دیگری که در انتخاب بهترین روکش دندان تاثیر گذارند عبارت اند از:

  1. موقعیت دندان (خلف یا قدام)

  2. تعداد دندان های آسیب دیده و نیازمند روکش

  3. ترجیح شما

  4. نظر دندانپزشک

مزایای روکش دندان

  1. دندانی را که در اثر پوسیدگی گسترده به شدت آسیب دیده است و با پر کردن آن نمی ‌توان یکپارچگی دندان را حفظ کرد و ممکن است تحت فشار بشکند و از دست برود، با روکش دندان ترمیم و محافظت می شود.

  2. اگر دندان ها تا حد زیادی ساییده شده باشند به نحوی که ساییدگی از مینا رد شده باشد، با روکش دندان بازسازی می شود و از آسیب دیدن بیشتر آن جلوگیری می گردد.

  3. پس از عصب‌ کشی، دندان بسیار ضعیف می شود. چرا که بخش زیادی از آن دست خوش تغییر شده است. با روکش دندان می ‌توان ساختار دندان را پس از عصب ‌کشی مقاوم کرد.

  4. دندان‌ های قدامی (جلویی) که ترک ‌خوردگی یا شکستگی بزرگ دارند، معمولا با لمینیت قابل ترمیم نیستند و باید ترمیم و یکپارچگی آن ها توسط روکش دندان جلو حفظ شود.

هزینه روکش دندان

هزینه روکش دندان تحت تاثیر موارد مختلفی قرار می ‌گیرد. از جمله این موارد می ‌توان به هزینه لابراتوار، نوع و جنس آن، نوع قالب گیری که سنتی است یا دیجیتال، سایر خدمات جانبی مورد نیاز و … اشاره کرد.

انواع روکش دندان برای زیبایی

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال توسط جدیدترین تکنولوژی روز دنیا با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از انواع خدمات زیبایی دندان شامل لمینیت، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ، ایمپلنت های دندانی‌، درمان خروپف و آپنه خواب، و درمان مشکلات مفصل فکی و …

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha