سلامت نیوز: با ورود دادستان گرگان به ماجرای تخریب جنگل های هیرکانی توسکستان در منطقه باغ شاه با مجوز منابع طبیعی و بدون استعلام از محیط زیست، این عملیات متوقف شد. معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان به "سلامت نیوز" گفت که اساسا با هر گونه برداشت ماده معدنی جدید در داخل منطقه حفاظت شده مخالفت خواهیم کرد و هیچ استعلامی از سوی "صمت گلستان" از ما برای این برداشت نشده است.

معاون محیط زیست گلستان: مخالف برداشت ماده معدنی درمنطقه حفاظت شده هستیم؛ ولی از ما استعلام نشد/ اداره کل "صمت" گلستان پاسخ دهد

هیچ استعلامی از طرف سازمان "صمت" گلستان از محیط زیست گرفته نشد

به گزارش سلامت نیوز در حالی که به استناد ماده 16 اصلاح قانون معادن مصوب 12 آذرماه 1390 وزارت صنعت، معدن، برداشت هر گونه ماده معدنی در محدوده "مناطق حفاظت شده" باید با مجوز "سازمان حفاظت محیط زیست" باشد؛ اما "اداره کل صنعت، معدن و تجارت" استان گلستان، برای صدور مجوز برداشت از رودخانه باغ شاه در محدوده "منطقه حفاظت شده هیرکانیا" هیچ استعلامی از "اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان" نگرفته است و تنها به استعلام از اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان اکتفا کرده است.

وحید خیرآبادی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در اینباره به "سلامت نیوز" گفت:« به استناد بند پ ماده 16 اصلاح قانون معادن مصوب 12 آذرماه 1390 وزارت صنعت، معدن، تجارت و "اداره کل صمت استان گلستان" باید برای برداشت معدنی شن وماسه در داخل "منطقه حفاظت شده هیرکانیا" از اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، استعلام می کردند. اما این استعلام به اداره کل ما واصل نشده است.»

او افزود:« پس از آنکه همکاران ما از حضور پیمانکار در جنگل توسکستان و منطقه حفاظت شده هیرکانیا باخبر شدند دو مرتبه در منطقه حضور یافتند و در دفعه دوم، پس از آنکه مجوزهای لازم ارائه نشده، همکاران ما نسبت به تنظیم صورتجلسه و توقف فعالیت پیمانکاراقدام کردند.»

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان تاکید کرد:« مکاتبه لازم را هم با اداره کل صمت و هم با اداره کل منابع طبیعی استان انجام خواهیم داد. اساسا با هر گونه برداشت ماده معدنی جدید در داخل منطقه حفاظت شده مخالفت خواهیم کرد.»

در روزهای اخیر اخباری درباره هجوم بیل مکانیکی پیمانکار لایروبی سازه آبخیزداری باغ شاه در جنگل "توسکستان" گرگان و "منطقه حفاظت شده هیرکانیا" که زیستگاه پلنگ و دیگر گونه های ارزشمند حیات وحش است منتشر شد. بر اساس اسناد منتشر شده، مجوز برداشت را "اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان گلستان" صادر کرده بود؛ اما اداره کل صمت گلستان، بدون استعلام گرفتن از تشکیلات محیط زیست، به چنین عملیاتی مجوز داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha