سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 36092

بادمجان به دلیل داشتن فیبر بالا و آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند در بهبود برخی شرایط سلامتی مانند یبوست و بیماری‌های قلبی مفید باشد.

بادمجان در درمان یبوست و بیماری های قلبی مفید است

به گزارش سلامت نیوز، بادمجان به دلیل داشتن فیبر بالا و آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند در بهبود برخی شرایط سلامتی مانند یبوست و بیماری‌های قلبی مفید باشد.

بادمجان برای درمان یبوست مفید است؟

 بادمجان منبع خوبی از فیبر غذایی است. فیبر به بهبود حرکات روده کمک می‌کند و می‌تواند یبوست را کاهش دهد. مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند بادمجان باعث می‌شود که حجم مدفوع افزایش یابد و حرکت آن در روده‌ها تسهیل شود.

یبوست

بادمجان برای درمان بیماری‌های قلبی مفید است؟

 بادمجان حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ناسونین است که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مهم در توسعه بیماری‌های قلبی عروقی است. همچنین، فیبر موجود در بادمجان می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند که یکی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.

بنابراین، بادمجان می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به بهبود سلامت روده و قلب کمک کند، اما نباید به عنوان تنها درمان برای این بیماری‌ها به کار گرفته شود. مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه نیز برای دریافت توصیه‌های مناسب ضروری است.

بیماری قلبی

دانه های بادمجان باعث یبوست می شود

دکتر سید مرتضی صفوی گفت: به همان اندازه که بادمجان در درمان یبوست مفید است دانه های آن باعث یبوست می شود.

وی با بیان اینکه بادمجان خواص متعددی دارد، اظهار داشت: این ماده غذایی به دلیل فیبر بالا از سرطان گوارش جلوگیری می کند.

چرا بادمجان برای سلامت قلب مفید است؟

این متخصص تغذیه گفت: بادمجان دارای ترکیباتی شامل فیبر، منیزیم، مس، ویتامین های B1، B6، B3 و فولاد است.

صفوی اضافه کرد: فیبر بالای بادمجان همچنین کاهنده کلسترول خون است و ویتامین B3 این ماده غذایی رادیکال های آزاد را از بین می برد و ریسک بیماری قلبی وعروقی را کاهش می دهد.

بادمجان

چطور بادمجان مصرف کنیم؟

وی توصیه کرد از سرخ کردن زیاد بادمجان باید پرهیز کرد چرا که قسمت های بسیار سرخ شده بادمجان که به رنگ سیاه در می آید، سرطان زا است؛ بنابراین این ماده غذایی بهتر است بخارپز، آبپز یا مقدار کمی تفت داده شود.

بادمجان باعث کاهش وزن می شود؟

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در طب قدیم بادمجان به عنوان ماده گرم و خشک شناخته شده بود، گفت: از آنجا که بادمجان کم کالری است، بهترین غذا برای کم کردن وزن به شمار می آید.

فواید دیگر بادمجان

وی مصرف خام بادمجان را برای بیماران آسمی مضر دانست و افزود: این ماده غذایی در عین حال ادرار آور و و نرم کننده سینه است.

به گفته صفوی، ریشه بادمجان در قطع خونریزی بسیار موثر است.

برای درمان یبوست چقدر بادمجان مصرف کنم؟

مقدار مصرف بادمجان به هدف شما، وضعیت سلامتی و رژیم غذایی کلی‌تان بستگی دارد. به طور کلی، برای بهره‌مندی از فواید بادمجان در رژیم غذایی، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

اگر هدف شما بهبود عملکرد روده‌ها و کاهش یبوست است، مصرف 1 تا 2 عدد بادمجان متوسط در هفته، به صورت پخته و همراه با دیگر منابع فیبر، می‌تواند کمک کننده باشد. این میزان مصرف می‌تواند نیاز روزانه شما به فیبر را تا حدی تأمین کند.

برای درمان بیماری قلبی چقدر بادمجان مصرف کنم؟

اگر هدف شما کاهش خطر بیماری‌های قلبی است، مصرف منظم بادمجان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع همراه با میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، و پروتئین‌های کم‌چرب توصیه می‌شود. مثلاً مصرف 1 تا 3 بار در هفته، به صورت‌های مختلف مانند گریل‌شده، بخارپز یا در خورش‌ها، می‌تواند مفید باشد.

نکات مهم

  • بادمجان باید به صورت پخته مصرف شود، زیرا خام آن حاوی ترکیبی به نام سولانین است که ممکن است برای برخی افراد مشکل‌ساز باشد.
  • مصرف متعادل بادمجان (مانند هر ماده غذایی دیگر) مهم است. مصرف بیش از حد آن، به ویژه در افراد حساس به ترکیبات آن، ممکن است منجر به عوارض جانبی شود.

بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا مقدار مناسب مصرف بادمجان را بر اساس نیازهای خاص شما تعیین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha