سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 370805

مدتی است که فروش اینترنتی دارو، به یکی از مباحث مهم حوزه سلامت تبدیل شده و مانند بسیاری از طرح‌ها در ابتدای راه، با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی همراه است.

به هیچ وجه فروش اینترنتی دارو مطرح نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،به طوری که مشاور عالی انجمن داروسازان ایران در مصاحبه‌ای به مشخص نبودن مبدأ ارسال دارو از طریق پلتفرم‌ها اشاره کرده و گفته است: «هنوز فروش اینترنتی دارو نداریم، داروهای سقط جنین، داروهای تحت کنترل و داروهایی که نیاز به نسخه دارند در حال حاضر از طریق پلتفرم‌ها به فروش می‌رسند و طبق قانون باید مبدأ ارسال کالا و اینکه دارو تحت نظر دکتر داروساز ارسال شده یا خیر، مشخص باشد.»


در همین رابطه دکتر بهمن صبور، نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران گفته بود: «فروش دارو در فضای مجازی نیازمند زیرساختی امن است. اگر زیرساخت منسجمی را به دور از هر گونه سوء‌استفاده ایجاد کنیم، می‌توانیم کم‌کم فروش مجازی دارو را هم داشته باشیم اما در ابتدای راه و برای شناسایی باگ‌های سیستم فروش دارو باید با وارد کردن محصولات آرایشی و مکمل‌ها کار را کلید بزنیم.»


این درحالی است که سیدرضا مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از ابلاغ آیین‌نامه فروش اینترنتی دارو طی چند روز آینده خبر داد؛ موضوعی که مورد انتقاد انجمن داروسازان ایران قرار گرفت که به همین منظور نامه‌ای را برای رئیس‌جمهور ارسال کردند و خواستار بررسی بیشتر موضوع شدند.


فروش اینترنتی دارو غیرمجاز است


سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «ایران» در این زمینه به مخالفت سازمان غذا و دارو با نفس ورود سکوهای اینترنتی به حوزه فروش دارو اشاره کرد و گفت: سازمان غذا و دارو با نفس ورود سکوهای اینترنتی به حوزه فروش دارو مخالف بوده و هست. هنوز تأکید می‌کنیم فروش اینترنتی دارو غیرقانونی و غیرمجاز است.وی عنوان کرد: آنچه در مورد حمل دارو توسط سکوها تدوین و توسط وزارت ارتباطات اعلام شد «آیین‌نامه حمل دارو از طریق سکوی اینترنتی است» و به‌ هیچ‌وجه فروش اینترنتی دارو مطرح نیست.


خرید و فروش دارو از سوی سکوها ممنوع است


محمدی درخصوص ابلاغ آیین‌نامه عرضه و حمل دارو از طریق سکوهای اینترنتی گفت: تدوین این آیین‌نامه با برگزاری جلسات متعدد بین سازمان غذا و دارو و وزارت ارتباطات به‌منظور بررسی‌های تخصصی موضوع انجام شد. ضمن اینکه در این آیین‌نامه تأکید شده است که هرگونه خرید، فروش و انبارش دارو توسط سکوهای اینترنتی غیرمجاز و غیرقانونی است. پس از ثبت کد رهگیری نسخه توسط بیمار در سامانه سکوهای مورد تأیید (سازمان غذا و دارو)، نسخه از طریق سکو حمل و به نشانی متقاضی که در سیستم ثبت شده است، تحویل داده می‌شود.


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه موضوع فروش اینترنتی دارو به ‌هیچ‌ عنوان مطرح نیست، بیان کرد: این آیین‌نامه تنها در مورد حمل دارو و تحویل آن به نشانی بیمار به‌صورت غیرحضوری است. همچنین عرضه داروهای خاص، سهمیه‌ای، تحت کنترل و دارای شرایط خاص حمل، توسط پلتفرم‌ها صورت نخواهد گرفت.



تشویق به مصرف فرآورده‌های دارویی از طریق سکوها، ممنوع


رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: مجوز فعالیت سکوهای اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل دارو در یک کارگروه مشترک توسط سازمان غذا و دارو با همکاری وزارت ارتباطات صادر می‌شود. تمامی متقاضیان فعالیت در این حوزه باید ضوابط فنی سازمان غذا و دارو را دارا و حائز شرایط باشند. دوره‌های آموزشی توسط سازمان غذا و دارو برای سکوهای متقاضی برگزار خواهد شد. به گفته دکتر محمدی، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) مسئولیت نظارت بر ضوابط اجرایی و فنی را دارد و سکوها مکلف به رعایت این ضوابط هستند. در این آیین‌نامه، درج هرگونه تبلیغات و تشویق به مصرف فرآورده‌های دارویی و خرید، فروش و انبارش برای سکوها غیرمجاز اعلام و کاملاً منع شده است.



سازمان غذا و دارو مرجع پیگیری تخلفات


رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اگر داروخانه‌ای می‌خواهد در روند ارسال دارو با سکوهای اینترنتی مشارکت داشته باشد باید درخواستش را به سازمان غذا و دارو ارسال کند، افزود: تنها داروخانه‌های مورد تأیید این سازمان مجاز به فعالیت در این حوزه خواهند بود. همچنین در صورت ثبت شکایت از سکو یا داروخانه، سازمان غذا و دارو مرجع پیگیری معرفی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha