مراسم بهره‌برداری از فاز ۲ مرکز تربیتی، آموزشی و درمانی یاورشهر ۹، روز گذشته با حضور شهردار تهران برگزار شد.

۲۵۰۰ ظرفیت جدید به مراکز نگهداری از معتادان متجاهر افزوده شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،شهردار تهران در این مراسم ضمن تبریک دهه فجر و گذراندن ۴۵ سال افتخار گفت: دو سال پیش تصمیم گرفته شد با همدلی همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی شرایط جدیدی ایجاد شود تا صفحه جدیدی به حوزه خدمات اجتماعی تهران افزوده شود و امدادرسانی به قشری آسیب‌پذیر شدت گیرد.


علیرضا زاکانی ضمن بیان اینکه امروز ظرفیت جدیدی با وحدت و همدلی به مجموعه‌های خدمات‌رسانی پایتخت اضافه شد، افزود: جوهره انقلاب اسلامی عدالت است. برابری فرصت‌ها برای همه، نبود مانع برای ظهور و بروز استعدادها و دستگیری از آسیب‌دیدگان، از بخش‌های مهم عدالت به شمار می‌رود. از این رو با این سه ویژگی می‌توان دریافت که رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی، وظیفه و تکلیف همه ماست.به گفته زاکانی باید زمینه‌های آسیب اجتماعی را از میان برد؛ به عنوان نمونه فقر، آسیب اجتماعی تولید می‌کند و همین طور یأس و ناامیدی، جامعه را از درون نابود می‌کند.


وی افزود: ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی باید شناخته شوند. آسیب اجتماعی اعتیاد نیز در نتیجه فقر مادی، معنوی و فرهنگی ایجاد می‌شود. مولد آسیب باید پیدا شود در غیر این صورت، درمان، موقت و تسکینی خواهد بود. اما تا آن زمان، تصمیم جمعی این شده تا با همکاری همه نهادها، ظرفیت‌ها و امکانات مورد نیاز به صحنه آورده شود.


شهردار تهران با تأکید بر این نکته که باید دغدغه‌مند باشیم، اضافه کرد: چهره شهر باید منظم و پاک باشد و بتوان الگوی درستی را به نوجوانان ارائه کرد. طرح ساماندهی کودکان کار و رسیدگی به خانواده معتادان نیز در دستور کار قرار گرفته است و با همت نهادهای مختلف و کلیه دستگاه‌ها در این مسیر گام برمی‌داریم تا چهره شهر پاکیزه شود.


البته این کار بدون اراده مردم شدنی نیست. اقتضائات لازم در شهر موجود است و مجموعه‌های یاور شهر و مجموعه‌های مختلف از سوی بهزیستی، فراجا، سپاه، بسیج و شهرداری فراهم شده. تلاش می‌کنیم تا کیفیت آنها بالا برود اما از مردم می‌خواهیم به دیده ترحم به معتادان و متکدیان نگاه نکنند و آنان را به این مراکز هدایت کنند تا به روزی برسیم که در شهر معتاد متجاهر، کودک خیابان و افراد متکدی وجود نداشته باشد. ما می‌خواهیم از این افراد دستگیری کنیم تا بتوانند به سلامت به آغوش جامعه بازگردند.



محدودیتی برای پذیرش وجود ندارد


احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، در این مراسم با اشاره به اینکه ۹ مجتمع تربیتی و درمانی ویژه معتادان متجاهر در تهران با ظرفیت ۲۵ هزار نفر مشغول به کار است، گفت: محدودیتی برای پذیرش معتادان متجاهر نداریم. احمدی صدر افزود: تا پیش از این برای معتادان منع پذیرشی، مشکل داشتیم اما امروز می‌توان به جرأت گفت که در هیچ رده‌ای با هیچ سنی منع پذیرش وجود ندارد زیرا در ابتدای تشکیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران، علل وجود معتادان متجاهر در پایتخت بررسی شد و توسط دستگاه‌های متولی کمبودها رفع شد.

اعلام شده بود که ۲۱ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد و با تلاش‌های مستمر و جهادی، ۹ مرکز یاور شهر در تهران ویژه نگهداری معتادان متجاهر و منع پذیرشی‌ها راه‌اندازی شد. در حال حاضر هم ۱۶ هزار معتاد در این مراکز حضور دارند و برای چند هزار نفر نیز ظرفیت خالی داریم.
وی خاطرنشان کرد: در مراکز یاورشهر خدمات پزشکی و درمانی و همچنین خدمات اقامتی، ورزشی و رفاهی پیش‌بینی شده و برای مهارت‌آموزی افراد نیز محل‌هایی برای آموزش مشاغل، تجهیز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha