رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نشست خبری به تشریح مهم ترین مشکلات و چالش‌های جامعه پزشکی کشور پرداخت.

نگران اداره بیمارستان‌ها به شکل کارواشی هستم/ عامل ترویج زیرمیزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد رئیس زاده، صبح دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲، در نشست خبری که در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد، در ابتدا به مسائل و مشکلات جامعه پزشکی کشور اشاره کرد و ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به تلاش کادر پزشکی کشور در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه، گفت: در سال ۱۳۶۲، ۱۳ هزار پزشک داشتیم که با ۱۲ برابر افزایش در سال ۱۴۰۲ به ۱۶۵ هزار پزشک رسیده است.

رئیس زاده ادامه داد: در سال ۶۲، ۵ هزار متخصص داشتیم که امروز به بیش از ۵۰ هزار متخصص رسیده است.

وی افزود: در سال ۶۲، فقط ۳ خانم متخصص داشتیم که امروز با افزایش ۵۰۰ برابری به ۱۶۰۰ خانم متخصص رسیده است.

رئیس زاده ادامه داد: از سال ۶۲ تا امروز، شاهد رشد ۲.۵ برابری جمعیت کشور بوده ایم اما کف افزایش نیروهای پزشکی اعم از پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص، ۱۰ برابر شده است.

وی افزود: در همه صنوف، کج روی وجود دارد و جامعه پزشکی هم مستثنی نیست، اما نباید به بهانه این کج روی‌ها، کلیت جامعه پزشکی را تخریب کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: طبق قانون، تعرفه‌ها باید قبل از لایحه بودجه مصوب و قبل از پایان سال ابلاغ شود. ملاک تعیین تعرفه‌ها نیز قیمت تمام شده خدمات است.

وی افزود: امروز لایحه بودجه رفته به مجلس، اما خبری از تعرفه‌ها نیست.

رئیس زاده با طرح این سوال که آیا وضع تعرفه مهم هست، گفت: ناهنجاری‌هایی که ایجاد خواهد شد، چه کسی مقصر خواهد بود.

وی افزود: نگاه ما باید متوجه کسانی باشد که قانون را اجرا نمی‌کنند. چرا تعرفه سر وقت و طبق قیمت تمام شده خدمات، تعیین نمی‌شود.

رئیس زاده ادامه داد: مسئول اصلی کج روی‌ها در جامعه پزشکی، دستگاه‌هایی هستند که قانون را اجرا نمی‌کنند.

وی افزود: با این تفاسیر، معلوم نیست که تعرفه‌ها به پایان سال برسد.

رئیس زاده گفت: نتیجه این می‌شود که جامعه پزشکی احساس می‌کند جامعه برای آنها احترامی قائل نیست.

وی افزود: عدم رعایت قانون در حوزه سلامت، باعث بروز نابسامانی در موضوعات مالی می‌شود که مردم آسیب می‌بینند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: جریان سالم پزشکی مرتب تحت فشار هستند. ما نگران آینده پزشکی در کشور هستیم. اگر دچار کمبود متخصص شویم، شأن و منزلت مردم از بین خواهد رفت.

وی افزود: کلید واژه تعارض منافع، واقعیت ندارد و حتماً پشت پرده‌ای دارد و باید مشکوک بود.

رئیس زاده گفت: متهم کردن جامعه پزشکی به تعارض منافع، باعث می‌شود آینده نظام سلامت کشور تضعیف و تخریب شود.

وی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در واکنش به هجمه‌ها علیه جامعه پزشکی افزود: هجمه‌ها علیه جامعه پزشکی، بیشتر یک بحث فرهنگی اجتماعی است و ربطی به سیاست دولت‌ها ندارد.

وی گفت: دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت باید از خدمات تخصصی پزشکان پیشکسوت استفاده کنند و اینگونه نباشد که از تجربیات این اساتید محروم شد.

رئیس زاده با انتقاد شدید از فریز شدن جز فنی حرفه پزشکی، افزود: من نگران هستم، در آینده مراکز درمانی به شکل کارواش‌ها اداره شوند. یعنی، بیمارستان از عهده پرداخت جز فنی بر نیاد و به پزشک بگوید خودش هزینه خدمت را با بیمار حساب کند.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی عامل اصلی و ترویج پدیده زیرمیزی نیست، بلکه مقصر کسی است تعرفه‌های دستوری را پایه گذاری کرد و بیمه‌ها هستند که در حق جز فنی، جفا کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha