چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 363663

عارضه بیرون زدگی دیسک مشکلی نیست که بیشتر با افراد نوجوان و جوان ارتباط داشته باشد، اما می تواند در سنین پایین ایجاد شود. این بیماری که اختلال دیسک نوجوانی یا اختلال دیسکوژنیک نوجوانان نامیده می شود، معمولاً منجر به درد در ناحیه گردن و کمر می شود.

شایع ترین عوامل بروز دیسک گردن در جوانی

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی نقره کار، متخصص درد، نوشت: این اختلال عموماً بر جوانان در اواخر نوجوانی تا اوایل 30 سالگی تاثیر می گذارد. گاهی اوقات یک حادثه مقصر است، اما جامعه پزشکی در مورد علل دیگر اختلاف نظر دارد. بسیاری از پزشکان معتقدند تمایل ژنتیکی به انحطاط دیسک عامل اصلی است. برخی دیگر ساییدگی و پارگی دیسک را علت اصلی می دانند.
اگر شما یا یکی از عزیزانتان جوانی هستید که با گردن درد مزمن یا کمردرد ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک زندگی می کنید، نحوه برخورد شما با وضعیت شما به شدت درد و همچنین هر آنچه که از مشاوره با پزشک تعیین می شود بستگی دارد.

علت دیسک گردن در جوانی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

  • اختلال دیسک نوجوانی زمانی اتفاق می افتد که بخش هایی از مهره ها که صفحات انتهایی نامیده می شوند برای تحمل فشارهای داخل فضاهای دیسک بسیار ضعیف باشند. صفحات انتهایی قسمت های بالایی و پایینی مهره ها هستند که به دیسک غضروفی بین هر مهره متصل می شوند.
  • هنگامی که صفحات انتهایی مهره ها ضعیف هستند، بخش هایی از غضروف سخت دیسک ممکن است به صفحه انتهایی و به طور بالقوه به سمت خارج مهره بیرون بزند. این برجستگی ها گره های Schmorl نامیده می شوند و می توانند عامل درد باشند.
  • اختلال دیسک نوجوانی شباهت های زیادی با دژنراسیون دیسک در بیماران بالغ دارد، اما تفاوت مهمی نیز دارد. برخلاف بیماران مسن تر که معمولاً دژنراسیون را در یک یا دو دیسک تجربه می کنند، بیماران مبتلا به اختلال دیسک نوجوانی معمولاً در تمام یا بیشتر دیسک های ستون فقرات دچار دژنراسیون می شوند.
  • اختلال دیسک نوجوانی به عنوانی یادآور این نکته است که گردن درد و کمردرد در بزرگسالان جوان همیشه باید از نظر پزشکی مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر فرد نوجوان است، والدین باید از او بخواهند تا جایی که ممکن است در مورد محل درد و فعالیت هایی که آن را بدتر می کند، به طور مشخص صحبت کند. فرد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. کمر درد درمان نشده می تواند منجر به بیماری دیسک دژنراتیو شود که می تواند فعالیت های بدنی آینده را محدود کند. درمان های اختلال دیسک نوجوانان معمولاً زمانی که بلافاصله پس از بروز علائم شروع شوند، کمتر تهاجمی هستند.

علائم دیسک گردن در جوانی

درد مداوم در پشت و گردن شایع است و ممکن است در محل یا محل آسیب دیسک احساس شود. دیگر علائم شایع اختلال دیسک نوجوانی عبارتند از:

  1. دردی که با استراحت از بین می رود، اما پس از نشستن طولانی مدت افزایش می یابد
  2. دویدن، راه رفتن یا اغلب تغییر وضعیت درد را کاهش می دهد
  3. درد هنگام پیچاندن، برداشتن اجسام سنگین یا خم شدن افزایش می یابد
  4. درد به نواحی دیگر سرایت می کند

درمان دیسک گردن در جوانی

درمان های معمول ابتدا برای افراد مبتلا به اختلال دیسک نوجوانی توصیه می شود. طیف گسترده ای از درمان ها در دسترس هستند و اغلب این یک فرآیند آزمون و خطا است تا ببینیم چه چیزی در مدیریت درد موثرتر است.

ورزش

  1. افراد مبتلا به اختلال دیسک نوجوانی نیازی به محدود کردن فعالیت های بدنی خود ندارند و می توانند در ورزش شرکت کنند مگر اینکه باعث درد شود. یک برنامه ورزشی متعادل شامل حرکات کششی روزانه همسترینگ، تمرینات قدرتی و فعالیت هوازی بهترین است.
  2. ورزش به ساخت عضلات مرکزی شکم و پشت کمک می کند و گردش خون را تقویت می کند که به سلامت کلی ستون فقرات کمک می کند. نوجوانانی که غیرفعال هستند، به دلیل بی حالی و ضعیف تر شدن، میزان کمردرد یا گردن درد بیشتری دارند.
  3. درمان ممکن است شامل تمرینات هدفمند، از جمله فیزیوتراپی باشد.

علاوه بر ایجاد یک برنامه تمرینی فردی، فیزیوتراپیست ها می توانند در آموزش «مکانیک بدن» به بیماران، بهترین حرکات و وضعیت های بدن برای جلوگیری از درد مفید باشند.

سایر مداخلات ممکن است برای کاهش ناراحتی مفید باشد، از جمله:

  • استفاده از کیسه های گرم یا پدهای گرمایشی
  • استفاده از یخ یا کمپرس سرد برای کاهش درد پس از فعالیت
  • مسکن ها و داروهای ضد التهاب
  • ماساژ
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)
  • تزریق استروئید اپیدورال

چگونه می توان از بیماری دیسک گردن جوانی جلوگیری کرد؟

مواردی وجود دارد که می تواند باعث پارگی حلقه دیسک شود و برخی از آنها خارج از کنترل کسی است، اما چند کار وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از ایجاد آنها کمک کند.

حفظ وضعیت مناسب بدنی

عدم حفظ وضعیت بدنی مناسب، به خصوص برای دوره های طولانی در یک زمان، ستون فقرات شما را از حالت طبیعی خود خارج می کند. این باعث افزایش فشار روی دیسک های ستون فقرات می شود که می تواند منجر به ایجاد پارگی های حلقوی شود. اطمینان حاصل کنید که هنگام نشستن طولانی مدت، از پشتیبانی ارگونومیک مناسبی برخوردار باشید و در هنگام ایستادن، وضعیت بدن شما صحیح باشد.

داشتن وزن مناسب

افزایش وزن باعث می شود که وزن اضافی در قسمت جلویی بدن شما جمع شود و این نیز مانند وضعیت نامناسب بدنی، ستون فقرات شما را از راستای درست خود خارج می کند. این باعث ایجاد فشار بر روی دیسک های ستون فقرات شما می شود. شرکت در نوعی ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی برای جلوگیری از افزایش وزن از این امر جلوگیری می کند.

مراقبت از روش بلند کردن اجسام

هنگام بلند کردن اجسام سنگین ، مهم است که با پاها بلند شوید، نه با پشت و در حین نگه داشتن جسم سنگین از خم شدن یا چرخش خودداری کنید. بلند کردن نادرست، خواه یک جعبه سنگین یا وزنه باشد، می تواند با افزایش وزن بر روی دیسک هایتان، در حالی که به روش هایی که به دیسک هایتان آسیب می زند، حتی در هنگام انجام فعالیت های عادی، آسیب وارد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha