سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رگبار باران و خیزش گرد و خاک برای استان‌های جنوبی از تداوم ماندگاری موج گرما در اغلب نقاط کشور و احتمال وقوع طوفان شن در برخی مناطق شرقی خبر داد.

هشدار نارنجی رگبار باران و خیزش گرد و خاک در استان‌های جنوبی/ ماندگاری موج گرما در اغلب نقاط کشور تا پایان هفته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی ۳ روز آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف خواهد بود و فقط در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در ارتفاعات البرز مرکزی،‌ برخی مناطق سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان،‌ جنوب شرق فارس و هرمزگان رشد ابرهای همرفتی،‌ رگبار، رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

از اواخر وقت پنجشنبه تا شنبه هفته آینده در برخی مناطق شمال غرب،‌ سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز، بارش باران،‌ گاهی رعد و برق و وزش باد روی می‌دهد.

امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل دمای هوا افزایشی می‌یابد و در سایر مناطق کشور ماندگاری موج گرما ادامه دارد.

طی ۵ روز آینده در شمال شرق، شرق، مناطقی از مرکز کشور و دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی می‌شود که در مناطق مستعد سبب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

همچنین از امروز تا اوایل هفته آینده در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گرد و خاک با احتمال طوفان شن پیش‌بینی می‌شود.

جمعه و شنبه هفته آینده دریای خزر و ۵ روز آینده شرق دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب)

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت در برخی نقاط همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر: جنوب و جنوب غرب کرمان، شمال و شرق و غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب و اختلال در سفرهای بین شهری، طغیان رودخانه‌های فصلی، سیلابی شدن مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی و احتمال خسارت به محصولات باغی و زراعی.

توصیه: اجتناب از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از هرگونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و اتخاذ تمهیدات لازم در کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری (احتمال وقوع توفان شن)

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۱

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۲

نوع مخاطره: وزش بادشدید (۱۲۰ روزه)، در نواحی مستعد توفان گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و با احتمال توفان شن

منطقه اثر: شرق و جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد توفان گرد و خاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیای از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از رفت‌وآمدهای غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha