آیا می‌دانید دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چیست؟ روند تصفیه در دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس چگونه است؟ هنگام انتخاب و خرید این تجهیزات چه نکاتی در اولویت قرار دارند؟ اهمیت استفاده از دستگاه تصفیه آب چیست؟ در این مطلب بصورت ویژه به توضیح نحوه عملکرد سیستم اسمز معکوس پرداخته و توضیحات مهمی در مورد فرآیند تصفیه در دستگاه تصفیه آب ارائه خواهیم داد. با شناخت سیستم فیلتراسیون اسمز معکوس و آگاهی از عملکرد فیلترهای مختلف در این دستگاه‌ها، به سادگی می‌توان برای خرید آب تصفیه کن خانگی اقدام نمود. جهت کسب اطلاعات تکمیلی و دریافت پاسخ سوالات ذکر شده در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چگونه عمل می‌کند؟

فرآیند تصفیه در دستگاه تصفیه آب

فرآیند تصفیه در دستگاه تصفیه آب یک روند ضروری برای دستیابی به آب سالم است. کیفیت آب در بسیاری از مناطق کشور در حد استاندارد نیست و همین امر استفاده از دستگاه تصفیه آب را اجتناب ناپذیر خواهد نمود. روند تصفیه در سیستم اسمز معکوس بصورت چند مرحله ای انجام می‌شود. با عبور دادن آب از فیلترهای تصفیه فیزیکی، آلاینده‌های معلق داخل آب حذف می‌گردند. سپس آب را با فشار بسمت غشاء نیمه تراوای اسمز معکوس هدایت نموده و آلاینده‌های شیمیایی آن را پالایش می‌نمایند. با عبور آب تصفیه شده از فیلتر کربن نهایی، رنگ، بو و طعم نامطبوع آب حذف خواهند گردید. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چند مرحله‌ای بر اساس کارایی هریک از فیلترهای تعبیه شده در آن، سایر آلاینده‌های آب را نیز تصفیه می‌نماید.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد فیلتر اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب

در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، آب آلوده با فشار بالا از یک غشاء نیمه تراوا عبور می‌کند. این غشاء نیمه تراوا فیلتر اسمز معکوس (RO) یا ممبران نام دارد. در این فرآیند آلاینده‌ها در یک طرف غشاء باقی مانده و آب خالص به طرف دیگر منتقل می‌گردد. آب حاوی آلاینده‌ها بسمت خروجی هدایت شده و از محفظه غشاء خارج می‌شود. این سیستم در ازای تولید یک لیتر آب تصفیه شده، 300 میلی لیتر آب بعنوان فاضلاب دفع می‌نماید.

غشاء نیمه تراوای ممبران دارای منافذ بسیار کوچکی است که قابلیت جداسازی آلاینده‌های محلول داخل آب تا قطر 0.0001 میکرون را دارا می‌باشند. در حقیقت می‌توان گفت که فقط ملکول‌های آب توانایی عبور از این غشاء را خواهند داشت و سایر املاح شیمیایی محلول در آب، توسط فیلتر اسمز معکوس پالایش می‌شوند. برخی از املاح شیمیایی که توسط فیلتر اسمز معکوس دستگاه تصفیه آب حذف می‌شوند عبارتند از:

  • سرب
  • آرسنیک
  • رادیوم
  • باریم
  • کادمیم
  • کلسیم
  • منگنز
  • آهن
  • سدیم
  • انگل ها
  • مس
  • نیتریت و نیترات
  • کرم
  • سلنیم
  • فلوراید

انواع دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به فیلتر پست کربن مجهز می‌باشند. این فیلتر حاوی کربن حاصل از زغال پوسته نارگیل بوده و قادر به حذف کلر موجود در آب می‌باشد. کلر جهت ضدعفونی به آب اضافه می‌گردد، اما وجود آن در آب آشامیدنی برای بدن انسان مضر است. همچنین کلر باعث ایجاد طعم و بوی نامطلوب در آب خواهد شد. به همین دلیل استفاده از فیلتر پست کربن برای حذف کلر موجود در آب ضرورت دارد.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چگونه عمل می‌کند؟

مراحل تصفیه در سیستم اسمز معکوس

مهمترین مراحل تصفیه در انواع دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس جهت تبدیل آب آلوده به آب قابل شرب به شرح ذیل می‌باشند:

  1. مرحله اول: فیلتر الیافی پلی پروپیلن 5 میکرون PP))

فیلتر الیافی 5 میکرون از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده است. ذرات معلق در آب با قطر بیش از 5 میکرون توسط این فیلتر حذف می‌شوند.

  1. مرحله دوم: فیلتر کربن فعال (UDF)

فیلتر کربن فعال یا کربن گرانول خاصیت جذب مواد شیمیایی مانند هالواستیک اسیدها و هالومتان‌های ناشی از کلر زنی به آب را دارا می‌باشد. همچنین این فیلتر قادر به حذف بو، رنگ و طعم نامطبوع آب است.

  1. مرحله سوم: فیلتر کربن بلاک (CTO)

فیلتر کربن بلاک ضمن دارا بودن خواص فیلتر کربن پودری، بعلت ساختار بلوکی یک تکه دارای سطح جاذب بالاتری بوده و باعث حذف فلزات سنگین، مواد آلی، مشتقات کلر و سایر آلاینده‌های فیزیکی باقی مانده از مراحل قبل می‌گردد.

  1. مرحله چهارم: فیلتر اسمز معکوس یا ممبران (RO)

فیلتر اسمز معکوس دستگاه تصفیه آب، املاح شیمیایی محلول در آب تا قطر 0.0001 میکرون را جذب و از طریق فاضلاب دفع می‌نماید. آب خروجی از فیلتر ممبران دارای خلوص بالا بوده و سختی آن تا حدود 20 درجه PPM کاهش خواهد یافت.

  1. مرحله پنجم: فیلتر کربن نهایی (Post Carbon)

فیلتر پست کربن حاوی ذرات کربن تولید شده از زغال پوسته نارگیل بوده و باعث حذف رنگ، بو و طعم نامطبوع ناشی از کلر و یا آثار ماندگی آب در مخزن دستگاه تصفیه آب می‌گردد.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چگونه عمل می‌کند؟

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب چیست؟

کیفیت آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، مطابق با آخرین استانداردهای جهانی آب شرب می‌باشد. آب خالص بیرنگ، بی بو و بی طعم است. در صورتی که طعم، بو و یا رنگ غیر عادی در آب لوله کشی منزل خود مشاهده نموده و یا از ته نشین شدن رسوبات در کتری، سماور، چای ساز و یخ‌های آب شده رنج می‌برید احساس خطر کنید و بلافاصله اقدامات لازم برای خرید دستگاه تصفیه آب را در اولویت قرار دهید. آب آلوده منشاء بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش است. شاید تا به امروز بیماری‌های مختلف گوارشی را تجربه کرده و دلایل آن را نمی‌دانستید، اما مصرف آب آلوده در دراز مدت آثار مخربی بر سلامت بدن انسان خواهد داشت.

اگرچه خرید دستگاه تصفیه آب هزینه بر است ولی در حقیقت نوعی سرمایه گذاری بلند مدت جهت افزایش طول عمر و تضمین سلامت خانواده بشمار می‌رود. شرکت آبگونه با سالها تجربه درخشان در زمینه خدمت رسانی صادقانه به هموطنان عزیز و بعنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فروش و خدمات پس از فروش دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، نیمه صنعتی و پیش تصفیه در خدمت شماست. هم اکنون می‌توانید دستگاه تصفیه آب خانگی مورد نظر خود را منطبق بر بودجه و میزان سختی آب محل سکونت، از وب سایت شرکت آبگونه بصورت آنلاین خریداری نمایید. کارشناسان فروش آبگونه ضمن ارائه مشاوره تخصصی رایگان به مشتریان گرامی، شما را درجهت انتخاب و خرید بهترین دستگاه تصفیه آب یاری خواهند نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha