اوایل هفته جاری بود كه یك خبر كوتاه از شهرستان سلسله در استان لرستان سروصدا كرد. در این خبر به نقل از سرپرست فرمانداری سلسله از ابتلای 39 دانش‌آموز این شهرستان از ابتدای بازگشایی مدارس صحبت شده بود. روابط عمومی آموزش و پرورش استان خیلی زود دست ‌به كار تكذیب این خبر شد.

ابتلا خارج از مدرسه بوده است

سلامت نیوز:اوایل هفته جاری بود كه یك خبر كوتاه از شهرستان سلسله در استان لرستان سروصدا كرد. در این خبر به نقل از سرپرست فرمانداری سلسله از ابتلای 39 دانش‌آموز این شهرستان از ابتدای بازگشایی مدارس صحبت شده بود. روابط عمومی آموزش و پرورش استان خیلی زود دست ‌به كار تكذیب این خبر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،چند روز پس از این انتشار در مورد نشر و تكذیب این خبر، دوباره به سراغ آموزش و پرورش استان و نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی رفتیم كه هر چند آمارهای‌شان باهم نمی‌خواند اما هم آموزش و پرورش می‌گوید بر تكذیب خبر اصرار دارد و هم نماینده مردم می‌گوید كه احتمال ابتلای دانش‌آموزان در مدرسه بسیار ناچیز بوده است.  

پس از تكذیب خبر ابتلای 39 دانش‌آموز در مدرسه، دانشگاه علوم پزشكی لرستان در نشست فوری با آموزش و پرورش در مورد بازرسی‌های سختگیرانه از مدارس نقاط قرمز استان خبر داد. درگاه‌پور، رییس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان در توضیح این بازرسی‌ها به «اعتماد» می‌گوید: «همین امروز (سه‌شنبه) از مناطق قرمز استان بازدید داشته‌اند. حتی مدارسی كه مطمئن بودیم تمامی پروتكل‌ها را رعایت می‌كنند هم شامل این بازرسی شده‌اند و اتفاقا هیچ مورد مشكل‌داری هم در مناطق قرمز گزارش نشده.»

5 شهرستان قرمز در لرستان وجود دارند كه آموزش و پرورش استان اعلام كرده است كه در این موارد، اولویت با آموزش غیرحضوری است. «در این منطقه البته از مدارس پرسیده‌ایم كه بگویند چه تعدادی از آنها واقعا قادرند با رعایت تمامی جوانب و استانداردهایی كه علوم پزشكی از ما خواسته فعالیت كنند. در ناحیه یك حدود 30 مدرسه، در ناحیه دو حدود 25 مدرسه، تعداد معدودی از مدارس در این میان توانایی كامل را داشتند چون هم پرسنل و هم دانش‌آموزان‌شان هیچ مشكلی نداشتند.» 

«در روستای مظفری اعضای یك خانواده مبتلا شده بودند كه اگر اشتباه نكنم پدر و مادر فوت كردند. بهیار روستا قبل از باز شدن مدارس به آموزش و پرورش مراجعه كرد و گفت كه 6 دانش‌آموز مبتلا در این خانواده هست كه نباید به مدرسه بیایند و الان این 6 نفر جزو همان آمار 39 دانش‌آموز مبتلا هستند.» اوضاع سلامتی و جسمی این دانش‌آموزان به گفته درگاه‌پور خوب است و دارند روند درمان را طی می‌كنند. در مورد آموزش هم توضیح می‌دهد كه اصلا در روند حضور یا چگونگی اتصال به كلاس‌های مجازی خیلی سخت گرفته نمی‌شود و بچه‌ها هر وقت بهبود پیدا كردند می‌توانند خودشان را به جریان درس برسانند. 

شما از فرمانداری پیگیری كردید كه ببینید چه شد كه از اول آمار ابتلای 39 دانش‌آموز در مدرسه به نقل از سرپرست فرمانداری منتشر شد؟ «ببینید، یك اشتباهی در دروازه‌بانی خبر رخ داده بود. این یك جلسه خاص خودشان بوده كه در آن بحث ابتلای 39 دانش‌آموز مطرح شده و دیگر نیامده بودند پیگیری كنند كه اینها در رده سنی دانش‌آموزی هستند اما در مدرسه كه این اتفاق نیفتاده!» از قضا در متن خبری كه به نقل از افشین تركارانی، سرپرست فرمانداری شهرستان سلسله در خبرگزاری مهر منتشر شد آمده بود:«دانش‌آموزان مبتلا شده بین ۷ تا ۱۷ سال سن دارند و همه دانش‌آموزان مبتلا به كرونا در شهرستان سلسله جزو كسانی بودند كه مدرسه رفته‌اند.» درگاه‌پور اما معتقد است كه همه این حرف و حدیث‌ها به خاطر «نوع خبرنویسی» بوده: «همان موقع گفتیم از تمام 17 نفری كه تست دوم ازشان گرفته شده بود، فقط یك نفرشان رفته بود از مدرسه كتاب تحویل بگیرد، آن هم در منطقه قرمز كه كمتر از 10 درصد مدارس حضوری بودند و این دانش‌آموز برای درس خواندن سر كلاس ننشسته بود.

فرماندار جدید هم البته دو، سه روز بود كه معارفه‌اش انجام شده بود و در این جلسه حرف زده و حالا اینكه چرا این حرف را زده و چرا بعد تكذیب كرده را دیگر باید از خودشان بپرسید.»در این مدت طبیعی است كه خانواده‌های بسیاری در لرستان و به‌خصوص شهرستان سلسه دچار نگرانی‌های بسیار شده‌اند. درگاه‌پر می‌گوید: «خبر اول كه رفت دیگر هر چه هم تكذیب كنی و بگویی به خدا این‌طور نبوده، یك عده یا نمی‌شنوند یا اینكه باور نمی‌كنند.اما در كل توانستیم اوضاع را مدیریت كنیم و برای خانواده‌ها جابیندازیم كه چنین خبری نبوده و ابتلای دانش‌آموزان در مدرسه رخ نداده.»

آمار بالای شیوع در الشتر

نماینده مردم سلسله و دلفان پزشك است و عضو كمیسیون بهداشت مجلس یازدهم. او می‌گوید كه اصولا الشتر از زمان آغاز شیوع كرونا در كشور از جمله بالاترین نرخ‌های شیوع بیماری را به خود دیده و می‌گوید كه در مقطعی «آلوده‌ترین شهر دنیا» بوده است.

نقد او هم مانند بسیاری از همكارانش در مجلس شورای اسلامی بابت عجله دولت و وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس از نیمه شهریور است اما این را هم می‌گوید كه به هر حال باید قبول كنیم كه مدرسه‌ها باید به كارشان ادامه دهند و هر جایی هم كه مدرسه حضوری باشد ریسك ابتلای بیشتر وجود دارد: «آیا كرونا با شروع كلاس‌ها تشدید می‌شود؟ بله! واقعیت امر این است كه افزایش پیدا می‌كند اما اگر واقعیت امر الشتر را از زبان بخواهید: قبل از عید، بعد از قم بیشترین شیوع را در همان شهرستان داشتیم.

روزانه سه ،چهار نفر كشته داشتیم. توانستیم البته این موضوع را كنترل كنیم چون در مقطعی آلوده‌ترین شهر دنیا بود. براساس بررسی‌های ایمونولوژی كه انجام دادیم در كل كشور به ازای هر 10 هزار نفر 7 درگیر بود و در الشتر 25 نفر. به كمك مسوولان و سازمان‌های مردم‌نهاد، مردم و سپاه و بسیج این اوضاع كنترل شد. حالا با وجود مراسمات مذهبی كه البته خیلی جاها رعایت كردند، خیلی جاها هم رعایت نشد و تعداد موارد ابتلا كه با علایم بالینی مراجعه می‌كنند، روزانه تا 40 نفر افزایش پیدا كرده است.»

می‌گوید كه از 15 شهریور تاكنون در میان آمارهایی كه داشته‌اند، نزدیك به 40 نفر از كرونا مثبت‌ها، در سنین بین 7 تا 17 سال بوده‌اند كه فقط هفت نفرشان سابقه رفتن به مدرسه داشته‌اند: «اینها كسانی بودند كه بین یك تا دو روز به مدرسه رفته بودند. روز گذشته (دوشنبه) هم مجددا چند نفر بستری شدند. اما اگر بخواهیم اینها را به مدرسه ارتباط بدهیم خیلی شاید نشود این كار را كرد. اما به هر حال با فرمانداری و آموزش و پرورش صحبت كرده‌ایم تا مدارس تعطیل شوند تا وضعیت كه بهتر شد ان‌شالله تصمیمات جدیدی بگیریم.»

سوالی كه با صحبت‌های ابراهیمی پیش می‌آید این است كه اصولا الشتر به چه دلیل باید چنین آمار بالایی از شیوع كرونا را به‌خصوص در پیك اول تجربه كند. او توضیح می‌دهد: «بحث انتخابات مطرح بود كه در آنجا بیشتر جنبه محلی دارد، عده‌ای آمده بودند به شهرستان و بر اساس این دو اتفاق بعد از قم بیشترین شیوع در الشتر پیش آمد و بعد هم كه شدیدترین مركز شد.

یعنی 90 درصد بیمارانی كه در خرم‌آباد بستری می‌شدند هم الشتری بودند یا سابقه سفر به الشتر داشتند. در آن زمان هم سی‌سی‌یو داشتیم، نه آی‌سی‌یو داشتیم، نه سی‌تی‌اسكن داشتیم كه در این مدت تلاش كردیم و الشتر را تجهیز و متخصص عفونی در آنجا مستقر كردیم. وضعیت پرستاران بهبود پیدا كرد اما باز هم نیاز به حمایت داریم تا وضعیت بهبود پیدا كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha