مگس‌های سفید مهمانان ناخوانده سه ساله تهران اوایل تابستان امسال حضور پررنگی نداشتند و همین موضوع باعث شده بود شهروندان تهرانی گمان کنند از شر این موجودات ریز مزاحم راحت شده‌اند. اما درست زمانی که فرصت زیادی تا پایان تابستان نگذشته بود به یک‌باره این مزاحم‌های کوچک سر به طغیان برداشتند و مردم پایتخت را همچون دو سال گذشته عاصی کردند.

معادله چند مجهولی طغیان دیر هنگام مگس‌های سفید در انتظار راه حل

سلامت نیوز:مگس‌های سفید مهمانان ناخوانده سه ساله تهران اوایل تابستان امسال حضور پررنگی نداشتند و همین موضوع باعث شده بود شهروندان تهرانی گمان کنند از شر این موجودات ریز مزاحم راحت شده‌اند. اما درست زمانی که فرصت زیادی تا پایان تابستان نگذشته بود به یک‌باره این مزاحم‌های کوچک سر به طغیان برداشتند و مردم پایتخت را همچون دو سال گذشته عاصی کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا،اگرچه پزشکان بارها تایید کرده‌اند این موجودات کوچک هیچ آسیب جسمی به افراد نمی‌رسانند و برای سلامتی مضر نیستند اما قرار گرفتن در میان هجمه آنها و ورودشان به بینی به طور حتم آزار دهنده خواهد بود. البته این طور که به نظر می‌رسد و کارشناسان مدعی هستد این سفیدبالک‌های مزاحم حداقل 5 سال دیگر مهمان ناخوانده‌اند.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص حضور سفید بالک‌ها در پایتخت و اقدامات انجام شده برای مقابله با آنها به خبرنگار آنا می‌گوید: در جلسه‌ای که امسال در ابتدای اردیبهشت ماه با حضور سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی و شهرداری تهران برگزار شد، قرار شد این ارگان‌ها مداخلاتی را در این زمینه انجام دهند و در همین راستا آخرین مطالعات انجام شده در خصوص مگس‌های سفید را جمع‌آوری کنند و اقدامات اجرایی زیر نظر این کمیته انجام شود.

او ادامه می‌دهد:کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا 8 سال مشکلات حضور مگس‌های سفید در پایتخت به قوت خود باقی باشد و ما به طور حتم سال‌های بعد هم با این پدیده مواجه هستیم و با یک برنامه‌ریزی بلند مدت می‌‌توان مگس‌‌های سفید را از بین برد.

حافظی تاکید می‌کند که همراهی این سه دستگاه که طی دو سال گذشته مسئولیت این موضوع را منکر بودند، می‌تواند برای مقابله با عسلک‌ها اثربخش باشد. ما انتظار داریم با همکاری این سه نهاد سال‌ آینده با مشکل کمتری رو‌به رو باشیم.

کمبود بارندگی عامل مهاجرت مگس‌های سفید به شهر

آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون به دلیل خشکی هوا و کمبود بارندگی مگس‌های سفید به شهر آمده‌اند از این رو مبارزه با آفت گیاهی در زمین های کشاورزی به اندازه استفاده از سموم ارگانیک در شهر اهمیت دارد. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی را در شرح وظایف وزارت جهاد کشاورزی ‌می‌داند و اضافه می‌کند: متخصصان معتقدند پیدایش تغییر شرایط اقلیمی موجب به وجود آمدن مگس‌های سفید شده و این در حالی است که گیاهان خارج از شهر تهران در گذشته میزبان این نوع مگس‌ها بوده است.



رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: اقدامات کارشناسانه سبب شده است تا زمان تبدیل کرم‌ها ( مگس های سفید ) به پروانه مشخص باشد و بدین ترتیب شهرداری تهران با استفاده از سموم ارگانیک می‌تواند در کل شهر به ویژه در نقاط آلوده با مگس سفید مبارزه کند. سموم ارگانیک اثرات مضر زیست محیطی به همراه ندارد و نتایج خوب اقدامات شهرداری به ویژه در سال‌های گذشته در منطقه 9 در مبارزه با مگس سفید تائیدی بر این موضوع است.

حافظی اما راه مبارزه با مگس‌های سفید را متفاوت عنوان می‌کند. او معتقد است مناسب‌ترین راه برای از بین بردن مگس‌های سفید شناسایی مناطق پر تراکم و آبشویه درختان است؛ مشروط بر اینکه آبشویه به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود و تشریفاتی نباشد.

مگس‌ سفید چگونه به وجود می‌آید؟

یکی از سوالات متداول در خصوص مگس‌های سفید این است که این موجودات اصلا چگونه به وجود می‌آیند. حقانی در این باره توضیح می‌دهد: بر اساس مطالعات انجام شده توسط کارشناسان، مگس‌های سفید به صورت شفیره در خاک زندگی می‌کنند و بعد از آن به صورت کرم از ساقه‌های درخت‌ها بالا می‌روند و روی برگ‌ها قرار می‌گیرند و در آخر نیز تبدیل به پروانه سفید یا مگس سفید می‌شوند.

رئیس کمیته محیط زیست ادامه می‌دهد: سم پاشی نقاط آلوده توسط شهرداری تهران در زمستان انجام شده است و اکنون نیز با توجه به شفیره، کرم و پروانه شدن این حشرات باید به طور مجدد نقاط آلوده سم پاشی شود تا این حشرات مزاحم از بین بروند.

اما طغیان دیر هنگام مگس‌های سفید نسبت به سال گذشته بحثی است که این روزها در میان پایتخت نشینان مطرح است.حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره علت طغیان دیرهنگام مگس‌‌های سفید توضیح می‌دهد: این موضوع یک بحث کارشناسی است و کارشناسان باید نظر دهند که چرا امسال نسبت به 2 سال گذشته مگس‌های سفید دیرتر طغیان کرده‌اند. البته هنوز هم به تراکم سال گذشته نرسیده‌اند اما حضور آنها نسبت به دو ماه قبل افزایش چشمگیری داشته است.

تابستان امسال هم روزهای آخر خود را می‌گذارند و با شروع فصل پاییز و باران همچون دو سال گذشته مزاحمت‌های مگس‌های سفید از بین می‌رود و ما باید همچنان منتظر برنامه‌های ارگان‌های ذیربط برای سال آینده باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha