هیچکس مسئولیت مبارزه با مگس های سفید را به عهده نمی گیرد

سلامت نیوز: تابستان سال گذشته بود که پایتخت نشینان و ساکنان شهرهای بزرگ در روزهای گرم سال متوجه هجوم حشرات ریزی شدند که از دور بیشتر از آن که به جانور شبیه باشند به گردو غبار شبیه بودند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، سال گذشته که مگس های سفید به تهران حمله کردند، کمتر کسی بود که چیزی از آن ها بداند یا دیده باشدشان. این آفت که گیاهان مختلف علی الخصوص گیاهان زینتی را مورد حمله قرار می دهد در سطح شهر پخش شدند و گاهی آن قدر تعداشان زیاد بود که به گردوغبار شباهت پیدا کرده بودند.

به گفته ی کارشناسان، دلیل این طغیان از بین رفتن حشرات شکارکننده ی این ها مثل زنبورها و تغییرات اکوسیستمی است. البته عده ای هم معتقدند که افزایش مگس های سفید به دلیل سم پاشی های بی رویه و استفاده از مواد شیمیایی برای دفع آفات در اطراف شهر تهران و داخل شهر است که موجب شده این حشرات حمله کنند.


با این که مسئولان محیط زیست می گویند این حشرات برای انسان خطر ندارند، اما هجوم بیش از حد آن ها، نه تنها چهره ی شهر را زشت کرده و به گیاهان آسیب می رساند، بلکه اثری روانی بر انسان هم می گذارد. از همین رو، مسئولین شهری به فکر افتادند تا با شستشوی درخت ها و استفاده از کارت های چسبنده زرد رنگ در محل تجمع این حشرات، از تعداد آن ها کم کنند. این اقدام در سال گذشته انجام شد و تا حد زیادی هم نتیجه داشت. سرد شدن هوا و اقدامات شهرداری دست به دست هم دادند تا مگس های سفید را از شهر برانند و مسئولین شهرداری ابراز امیدواری کردند که دیگر این آفت در تهران مشاهده نشود.


اما با گرم شدن هوا، بیم هجوم این مگس ها ایجاد شد چرا که تخم گذاری هایی که در سال های گذشته توسط مگس سفید انجام شده، باعث می شود امسال هم شاهد این آفت در سطح شهر باشیم.
به همین منظور کمیته هایی برای پیشگیر ایجاد شد و اقداماتی مانند همان آبشویی برگ درختان و استفاده از چسب زیست محیطی، در دستور کار قرار گرفت.


در مسئله مگس سفید، اولین جایی که مسئول به نظر می رسد، سازمان محیط زیست است. امسال هم در کمیته ی شکل گرفته، سازمان محیط زیست به بررسی وضعیت پرداخت و البته مسئولیت را به شهرداری و سازمان حفظ نباتات سپرد.
مدیر کل محیط زیست استان تهران در گفتگویی گفت که مسئولیت رسیدگی به مگس های سفید به عهده محیط زیست نیست و شهرداری و سازمان حفظ نباتات می بایست فکری به حال این آفت بکنند.


از آن طرف، معاون خدمات شهری شهرداری تهران به مهر گفته که از نظر قانونی مسئولیتی در این رابطه ندارد و دستگاه های مربوطه می بایست این موضوع را پیگیری کنند اما شهرداری اقدامات لازم مثل آبشویی و نصب برچسب های زرد را آغاز کرده است.
این مقام مسئول در شهرداری در این گفتگو اشاره نکرده که منظورش از دستگاه های مربوطه چیست و شهرداری چه نهادی را برای مبارزه مسئول می داند.

از آن طرف رضا میر، مسئول روابط عمومی سازمان حفظ نباتات به خبرانلاین می گوید که طبق جلساتی که در این باره گذاشته شد، تمامی مسئولیت مبارزه و رسیدگی به مسئله مگس سفید به عهده شهرداری گذاشته شده است.


او می گوید که شهرداری موظف است مسائل مربوط به پیش آگاهی قبل از بروز بحران را نیز اطلاع رسانی کند و سازمان محیط زیست هیچ وظیفه ای را به سازمان حفظ نباتات محول نکرده است.


این طور که از شواهد پیداست، هیچ سازمانی مسئولیت مبارزه با میهمانان ناخوانده پایتخت را به طور مستقیم بر عهده نمی گیرد و اگر هم اقدامی در این زمینه صورت می گیرد، از نظر نهاد انجام دهنده ی آن تنها لطفی بوده که در حق مردم و گیاهان پایتخت انجام شده!
از مسئولین محیط زیست استان تهران توقع می رود که با مشخص کردن وظایف دستگاه های خاص در این زمینه، جلوی پیشروی ورود این آفت و افزایش احتمالی جمعیت آن ها در سال های آینده را بگیرد تا یک مگس کوچک سفید، تبدیل به بحران زیست محیطی نگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha