سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 377491

خبر الحاق ۳۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شرق گیلان به استان قزوین، موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی به راه انداخته است. مسئولان و کارشناسان در هر دو استان نظرات متفاوتی درباره این موضوع دارند. آیا واقعاً قرار است بخشی از جنگل‌های گیلان به قزوین منتقل شود یا این موضوع فقط یک سوءتفاهم ناشی از شباهت گونه‌های جنگلی است؟

ابهامات پیوستن جنگل‌های گیلان به قزوین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، خبر الحاق ۳۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شرق استان گیلان به استان قزوین که از سوی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین اعلام شد، واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت. با این حال، مقامات سازمان منابع طبیعی کشور از ارائه جزئیات این موضوع خودداری کردند و در پاسخ به سوالات همشهری گفتند: «نه از این موضوع خبر داریم و نه علاقه‌مند به طرح آن هستیم.»

کدام مناطق جنگلی گیلان تحت تاثیر این الحاق قرار گرفته‌اند؟

شهرام هاشم‌پور، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین اعلام کرده است که براساس نقشه‌برداری‌های جدید، ۳۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شرق گیلان به استان قزوین پیوسته است. این جنگل‌ها عمدتاً شامل گونه‌های ارس و بنه هستند. وی افزود که با اجرای این طرح، سطح جنگل‌های استان قزوین ۲۸ درصد افزایش یافته و از ۲۸ هزار و ۱۵۷ هکتار به بیش از ۳۶ هزار هکتار رسیده است.

تکذیب مسئولان گیلان: جنگل‌های گیلان به قزوین ملحق نشده‌اند

مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، خبر الحاق جنگل‌های این استان به قزوین را رد کرد. وی تأکید کرد که جنگل‌های گیلان در مناطق بالادست شهرستان‌های سیاهکل، رودبار و رودسر قرار دارند و مشرف به استان قزوین هستند. به گفته وی، گونه‌های جنگلی در این مناطق، به‌ویژه ارس، با جنگل‌های استان قزوین شباهت دارند، اما هیچ‌گونه الحاقی صورت نگرفته است و حتی یک مترمربع از اراضی جنگلی و مرتعی گیلان به استان‌های دیگر منتقل نشده و نخواهد شد.

ابهاماتی پیرامون شباهت گونه‌های جنگلی و مرزهای مشترک

بنا به اظهارات مسئولان، موضوع شباهت گونه‌های جنگلی و نزدیکی مرزهای استان‌های گیلان و قزوین باعث ایجاد سوءتفاهم در خصوص الحاق شده است. اختلافات مرزی در این مناطق تحت نظر استانداری‌ها و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در حال پیگیری است و بر اساس قوانین و تفاهم‌نامه‌های موجود، هیچ‌گونه الحاق رسمی در کار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha