دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 377457

یافته‌های جدید محققان ژاپنی نشان می‌دهد که درمان‌های دیابت ممکن است به بهبود وضعیت لثه‌ها در بیماران دیابتی کمک کند. این تحقیق حاکی از ارتباط مثبت بین کنترل قند خون و سلامت دهان و دندان است.

درمان دیابت: گامی مؤثر در بهبود بیماری لثه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی نیوز،تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه اوزاکا ژاپن نشان می‌دهد که دیابت می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر سلامت لثه‌ها داشته باشد، اما درمان‌های مناسب دیابت ممکن است این اثرات را کاهش دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که با کنترل بهتر قند خون، وضعیت پریودنتال (بیماری لثه) نیز بهبود می‌یابد.

تأثیر دیابت بر لثه‌ها

دیابت نوع ۲ می‌تواند به بروز مشکلاتی در سلامت لثه‌ها منجر شود. بیماران دیابتی معمولاً با عوارضی همچون التهاب لثه و بیماری‌های پریودنتال مواجه هستند. از آنجایی که قند خون بالا می‌تواند به تخریب بافت‌های لثه منجر شود، این موضوع به یک چالش جدی برای مراقبت‌های دندانپزشکی تبدیل می‌شود.

مطالعه جدید و نتایج آن

دکتر «ماسائی کوبونیوا»، نویسنده اصلی این تحقیق، و تیمش ۲۹ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ را به مدت دو هفته تحت درمان فشرده با داروهای دیابت قرار دادند. جالب است که هیچ‌یک از این بیماران در طول این مدت تحت مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای قرار نگرفتند.

نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از داروهای دیابت نه تنها باعث بهبود کنترل قند خون از طریق افزایش سطح گلیکوآلبومین شد، بلکه نشانگرهای سلامت لثه نیز بهبود یافتند. به طور خاص، محققان مشاهده کردند که منطقه ملتهب پریودنتال (PISA) در این بیماران کاهش یافت.

ارتباط میان دیابت و بیماری لثه

تحقیقات قبلی نیز نشان داده‌اند که ارتباطی قوی بین بیماری‌های پریودنتال و دیابت وجود دارد. دکتر کوبونیوا تأکید کرد که بهبود بیماری لثه‌ها در بیماران دیابتی نیازمند توجه به مدیریت دیابت از مراحل اولیه است. این یافته‌ها می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا درک بهتری از مکانیسم‌های موجود در رابطه بین دیابت و سلامت لثه‌ها پیدا کنند.

به طور کلی، نتایج این مطالعه بر اهمیت ارتباط نزدیک بین مراقبت‌های پزشکی و دندانپزشکی تأکید دارد. بهبود وضعیت دیابت می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت دهان و دندان داشته باشد و در نتیجه، به پیشگیری از بیماری‌های پریودنتال کمک کند. با توجه به شیوع بالای دیابت و بیماری‌های لثه، توجه به این موضوعات می‌تواند در مدیریت بهتر این شرایط بهداشتی مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha