انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس به دلیل نشت گاز متان، به جان باختن بیش از ٥٠ نفر منجر شد. تا عصر روز یکشنبه در جریان امدادرسانی‌ها، تا لحظه تنظیم این گزارش، چند نفر در بلوک C این معدن همچنان گرفتار و نیروهای امدادگر در راه رسیدن به آنها بودند.در معدن زغال‌سنگ طبس انفجاری رخ داد و در همان ساعات نخست وقوع این انفجار، چهار تیم امداد و نجات هلال احمر اعزام شدند. این انفجار ساعت ۲۳ شنبه ۳۱ شهریور ۱۴٠۳ در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس به دنبال نشت گاز رخ داد.

امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر در حادثه انفجار معدن طبس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، نیروهای سرخ‌پوش هلال‌احمر شنبه شب، یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین ماموریت‌هایشان را اجرا کردند و از همان دقایق اول به صحنه حادثه اعزام شدند. آنها به معدن زغال‌سنگ طبس رفتند و با دل و جان یاری‌گر قربانیان این حادثه عظیم شدند.

انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس به دلیل نشت گاز متان، به جان باختن بیش از ٥٠ نفر منجر شد. تا عصر روز یکشنبه در جریان امدادرسانی‌ها، تا لحظه تنظیم این گزارش، چند نفر در بلوک C این معدن همچنان گرفتار و نیروهای امدادگر در راه رسیدن به آنها بودند.در معدن زغال‌سنگ طبس انفجاری رخ داد و در همان ساعات نخست وقوع این انفجار، چهار تیم امداد و نجات هلال احمر اعزام شدند. این انفجار ساعت ۲۳ شنبه ۳۱ شهریور ۱۴٠۳ در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس به دنبال نشت گاز رخ داد.

در ساعات نخست یک تیم امدادونجات از دیهوک، یک تیم از مسجدشکر و دو تیم از طبس در محل حادثه، یک دستگاه آمبولانس، یک خودروی نجات، پنج خودروی کمک‌دار و ۳۰ نیروی عملیاتی هلال‌احمر در محل حادثه حضور یافتند. ساعتی پس از این حادثه تلخ، دکتر کولیوند نیز، شخصا به محل حادثه رفت و عملیات امدادرسانی را پیگیری کرد. صبح دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن قدردانی از حضور سریع تیم‌های امدادی در صحنه حادثه انفجار معدن در طبس، بر افزایش سرعت امدادرسانی در این حادثه تأکید کردرئیس جمعیت هلال‌احمر، روسای سازمان امدادونجات و سازمان مدیریت بحران کشور نیز بلافاصله راهی طبس شدند.

این در حالی است که الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: «وزرای کار و صنعت، معدن، تجارت نیز با دستور رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی اعزام شدند تا جلسات مرتبط را برگزار کنند. همچنین نیروهای هلال‌احمر، اورژانس و ... در محل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بوده و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده است.»

وی با بیان این‌که رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به مصدومان و خانواده آنان و همچنین خانواده جانباختگان صادر کرده است، گفت: «پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین از سوی رئیس‌جمهور تاکید شد که علت این حادثه به‌طور دقیق بررسی و اعلام شده و با مقصران احتمالی این حادثه نیز به طور قاطع برخورد شود.»

نجات ۱۷ مصدوم حادثه انفجار معدن

محمدعلی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی در ساعات اولیه این حادثه جزئیاتی از عملیات در معدن طبس را ارائه کرد و گفت: «به دنبال انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس، ۱۷ مصدوم با تلاش ٦ تیم تخصصی امدادونجات هلال‌احمر خراسان جنوبی نجات یافتند. به دنبال اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان مبنی بر وقوع انفجار در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس، بلافاصله چهار تیم‌ امدادونجات جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. در ادامه روند عملیات رهاسازی دو تیم امدادونجات دیگر نیز به محل حادثه اعزام شدند که در حال حاضر در مجموع ٦ تیم از هلال‌احمر خراسان جنوبی در محل امدادرسانی کردند. ١٧ نفر از مصدومان این حادثه با کمک امدادگران و در عملیات رهاسازی، از زیر آوار بیرون آمدند.»

به کارگیری دو فروند بالگرد

کاووسی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی، ادامه داد: «همچنین به منظور تسهیل در امدادرسانی و انتقال مصدومان حادثه معدن طبس، امداد هوایی نیز به عملیات پیوست. در اثر انفجار گاز در معدن، دو بلوک B , C معدن، دچار حادثه شده بود.»دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، که خودش در صحنه حضور داشت گفت: «۱۱ تیم امدادی در مجموع ۳۵ نیروی عملیاتی با به کارگیری ٩ خودروی امدادی و دو فروند بالگرد، در این عملیات شرکت کردند.

در مجموع، ۶۹ نفر دچار حادثه شدند. (بلوک سی: ٢٣ نفر / بلوک بی: ٤٦ نفر) افزایش غلظت گاز در داخل تونل‌ها باعث شده بود که امدادرسانی کندتر و سخت‌تر صورت بگیرد. با این حال بچه‌ها پای کار هستند و نهایت تلاش خود را می‌کنند. بقیه اجساد تحویل پزشکی قانونی شده و بعد از آن نیز تحویل خانواده‌ها می‌شود. ١٧ نفری که به بیمارستان منتقل شدند حال عمومی مناسب و بهتری دارند.»


در ادامه یکی از مدیران معدنجو نیز گفت: «معدن ما سه بلوک دارد. بلوک A ، بلوک Bو بلوک ‌ C. دو کارگاه فعال در بلوک سی داشتیم. هنگام ظهر برای شیفت دو و آغاز شیفت سه، گازسنجی صورت گرفت. هیج انتشار گازی وجود نداشت. وقتی کار شیفت سوم شروع شد، گویا تصاعد آنی گاز بوجود آمد که باعث انفجار شده و گسترش پیدا کرد. کارگران غافلگیر شدند و گاز از بلوک C به بلوک B منتشر شد. چون این دو بلوک با هم ارتباط تهویه‌ای دارند.»

شرایط مصدومان بستری در بیمارستان طبس پایدار است

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه از مصدومان حادثه معدن طبس عیادت کرد. او در این عیادت درباره وضعیت مصدومان گفت: «اقدامات درمانی بسیار خوبی برای مصدومان انجام شده است. حال عمومی بیشتر مصدومان خوب و شرایط آنها پایدار است. یکی دو نفر نیاز به مراقبت بیشتر دارند که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و متخصصان هم در حال ویزیت و مراقبت آنها هستند. خدمات خوبی برای مصدومان انجام شده است. از ١٧ مصدومی که به بیمارستان منتقل شدند، ١١ مصدوم هم‌اکنون در بیمارستان بستری و بقیه ترخیص شدند. از کادر درمان و مجموعه مدیریت بیمارستان طبس که زحمات خوبی را برای بیماران کشیدند، تقدیر و تشکر می‌کنم.»

پیام تسلیت رئیس هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر در پی جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه معدن طبس، در پیامی این واقعه را تسلیت گفت.متن این پیام به شرح زیر است: «سانحه تاثرانگیز انفجار معدن طبس که موجب کشته‌شدن جمعی از معدنچیان زحمت‌کش شد، موجی از غم و اندوه را بر پهنه خاک ایران جاری کرده است. جمعیت هلال‌احمر از نخستین ساعات این سانحه در محل معدن حاضر بود و عملیات جستجوی معدنچیان زیرآوار مانده آغاز شد که خوشبختانه تعدادی از این عزیزان زنده از زیر آوار نجات داده شدند.

اما به دلیل وسعت و شدت انفجار، متاسفانه جمعی دیگر از معدنچیان عزیز جان به جان آفرین تسلیم کردند و قلب همه ما را در غصه و ماتم فرو بردند. این مصیبت را به خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم و از خداوند برای ارواح پاک و مطهر این کارگران وارسته رحمت واسعه الهی و علو درجات را در رضوان الهی خواستارم. خداوند به بازماندگان صبر عطا فرماید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha