مطالعات جدید محققان ایتالیایی نشان می‌دهد افرادی که دارای انواع ژنتیکی نادر مرتبط با بیماری‌های دژنراتیو مغز مانند پارکینسون هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) قرار دارند. این تحقیق به همپوشانی ژنتیکی میان این دو بیماری اشاره دارد و نشان می‌دهد که این اختلالات می‌توانند از طریق ژنتیک به هم مرتبط باشند.

ژنتیک: حلقه اتصال بین ALS و بیماری پارکینسون

به گزارش سلفامت نیوز به نقل از هلث دی نیوز، این تحقیق همچنین نشان می‌دهد افرادی که دارای این گونه‌های ژنتیکی هستند، در صورت ابتلا به ALS با سرعت بیشتری پیشرفت بیماری را تجربه کرده و زودتر از دنیا می‌روند.

دکتر «مایریزیو گراسانو»، محقق و متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه تورین ایتالیا، توضیح داد: «یافته‌های ما بر همپوشانی ژنتیکی بین ALS و دیگر اختلالات مغزی تمرکز دارد. این نتایج می‌تواند به پزشکان کمک کند تا در مدیریت شخصی‌سازی درمان بیماران مبتلا به ALS دقت بیشتری داشته باشند.»

این پژوهش، اولین تحقیق است که رابطه میان ALS و انواع ژنتیکی مرتبط با سایر بیماری‌های دژنراتیو مغزی را بررسی می‌کند. برای انجام این مطالعه، محققان ژنتیک ۷۹۱ بیمار مبتلا به ALS و ۷۵۷ فرد سالم را بررسی کردند. آن‌ها به دنبال ژن‌های مرتبط با بیماری‌های مغزی دژنراتیو در این افراد بودند و متوجه شدند که ۱۸ درصد از بیماران مبتلا به ALS حداقل یک نوع ژن با تأثیر بالا داشتند و ۱۱ درصد از آن‌ها دارای جهشی بودند که پیش از این کشف نشده بود.

محققان اشاره می‌کنند که این وضعیت نشان‌دهنده احتمال بالاتر حمل جهش‌های ژنی مرتبط با سایر بیماری‌های مغزی در بیماران ALS است. این نتایج نشان می‌دهد که ALS و بیماری‌هایی همچون پارکینسون به روش‌های ژنتیکی مشابهی عمل می‌کنند و ارتباط تنگاتنگی دارند.

به طور کلی، خطر ابتلا به ALS در افرادی که یکی از این گونه‌های ژنی نادر را دارند، حدود ۳۰ درصد بیشتر است. در صورتی که جهش ژنتیکی این افراد قبلاً شناسایی نشده باشد، خطر ابتلا به ALS تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha