یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که اگر اقدامی جدی صورت نگیرد، در ۲۵ سال آینده، سالانه میلیون‌ها نفر به دلیل عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک جان خود را از دست خواهند داد.

هشدار جهانی: مقاومت آنتی‌بیوتیکی تا 2050 میلیون‌ها قربانی می‌گیرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰، تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک به ۸.۲ میلیون نفر در سال خواهد رسید، که این رقم ۷۵ درصد بیشتر از برآورد فعلی یعنی ۴.۷ میلیون نفر است.

دکتر "استین امیل وولست" از مؤسسه بهداشت عمومی نروژ هشدار داد: «تا سال ۲۰۵۰، عفونت‌های مقاوم ممکن است سالانه حدود ۸ میلیون مرگ را به خود اختصاص دهند، چه به عنوان علت مستقیم مرگ و چه به عنوان یک عامل مهم در تشدید بیماری‌های دیگر.»

او تاکید کرد که برای جلوگیری از وقوع این فاجعه، استراتژی‌های نوین و مؤثری مانند واکسن‌های جدید، داروهای پیشرفته، بهبود دسترسی به آنتی‌بیوتیک‌ها و استفاده دقیق‌تر از آنها ضروری است.

در این مطالعه پیش‌بینی شده که طی ۲۵ سال آینده، بیش از ۳۹ میلیون نفر مستقیماً به دلیل عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک جان خود را از دست بدهند و بیش از ۱۶۹ میلیون مرگ نیز به نحوی به این ابرمیکروب‌ها مرتبط خواهد بود.

دکتر "محسن نقوی"، سرپرست تیم تحقیقات از دانشگاه واشنگتن، گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهند که مقاومت میکروبی یک تهدید بزرگ برای سلامت جهانی است که اگر مدیریت نشود، به شدت گسترش خواهد یافت.»

او همچنین افزود: «درک چگونگی تغییرات میزان مرگ و میر ناشی از مقاومت میکروبی در طی زمان، بسیار حیاتی است تا بتوان اقدامات مؤثری برای کاهش این تهدید انجام داد.»

در این مطالعه، محققان مرگ‌ومیرهای مرتبط با ۲۲ نوع میکروب و ۱۱ سندرم عفونی مانند مننژیت، سپسیس و سایر عفونت‌های شدید را در ۲۰۴ کشور بررسی کردند. با استفاده از مدل‌سازی‌های رایانه‌ای، روند مرگ‌ومیرهای مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را تخمین زدند.

طبق این تخمین‌ها، باکتری‌های مقاوم تا سال ۲۰۵۰ می‌توانند مسئول حدود ۱.۹ میلیون مرگ در سال باشند، که نشان‌دهنده افزایش ۷۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

در عین حال، محققان اشاره کردند که مرگ‌ومیرهای ناشی از این عفونت‌ها در کودکان زیر ۵ سال از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. اما در میان سالمندان بالای ۷۰ سال، مرگ و میر بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۱۴۶ درصد افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha