چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 376781

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از افزایش ۵ درصدی میزان اهدای خون در پنج‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

افزایش ۵ درصدی اهدای خون در پنج‌ماهه اول سال جاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بشیر حاجی‌بیگی با اعلام این خبر گفت: "در این بازه زمانی، شاخص اهدای مستمر در کل کشور به بیش از ۵۵ درصد رسید که نشان‌دهنده رشد نزدیک به ۲ درصدی نسبت به سال قبل است. همچنین، بیش از ۱۵ درصد از اهداکنندگان، اهداکنندگان جدید بودند و حدود ۳۰ درصد از اهداکنندگان، دارای سابقه اهدای خون بودند. درصد مشارکت بانوان نیز با شیب ملایم افزایشی، هنوز کمتر از ۵ درصد است."

وی افزود که شاخص اهداکننده خون به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۲۷.۳ است. در این مدت، استان تهران با رشد بیش از ۶ درصدی در شاخص اهدا، همچنان نیازمند مشارکت بیشتر مردم برای تأمین خون و فرآورده‌های خونی است. تهران با اهدای ۱۷۰ هزار و ۵۴۴ واحد خون، یکی از مصرف‌کنندگان عمده خون و فرآورده‌های آن در کشور است.

حاجی‌بیگی تصریح کرد که استان کهگیلویه و بویراحمد با رشد بیش از ۳۷ درصدی، بیشترین افزایش را در آمار اهدای خون داشته است. استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه به ترتیب با نزدیک به ۱۷ درصد و بیش از ۱۴ درصد رشد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

وی همچنین به شاخص اهدای مستمر در استان‌ها اشاره کرد و گفت: "استان سمنان با بیش از ۶۷ درصد، پیشتاز در این شاخص است. استان‌های یزد و قم به ترتیب با بیش از ۶۶ درصد و نزدیک به ۶۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند."

دکتر حاجی‌بیگی افزود: "بالاترین شاخص اهدای بانوان در پنج‌ماهه اول سال جاری مربوط به استان خراسان شمالی است که نزدیک به ۹ درصد از اهداهای خون را به بانوان اختصاص داده است. استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان به ترتیب با شاخص‌های نزدیک به ۸ و ۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند."

سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان با اشاره به نقش حیاتی شبکه ملی خون‌رسانی در عبور از تنش‌های فصلی و دمایی، عملکرد این شبکه را در پنج‌ماهه اول سال جاری ارزنده دانست و گفت: "در این مدت، فعالیت شبکه خون‌رسانی بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته و تعداد واحدهای خون جابجا شده از ۸۹ هزار و ۴۷۹ واحد به ۹۹ هزار و ۷۱۰ واحد رسیده است." وی در پایان از تمامی اهداکنندگان سخاوتمند قدردانی کرده و از مردم دعوت کرد تا این عمل انسان‌دوستانه را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha