رئیس پژوهشکده زیست فناوری گفت: امروز در زمینه درمان ناباروری کشور ما در صدر و قله قرار دارد. در این زمینه درمانی نیست که در جای دیگری از دنیا ارائه شود و ما از انجام آن  ناتوان باشیم.  

ایران در زمینه پژوهش و درمان ناباروری در قله قرار دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،در آستانه چهل و چهارمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، نشست خبری با حضور زاهد شفیعی، رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان، محمد حسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان و ابوذر مدنی پور، رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی به همراه اصحاب رسانه در جهاد دانشگاهی اصفهان برگزار شد.

در این نشست، محمد حسین نصر اصفهانی با بیان اینکه امروز مرکز زیست فناوری رویان یکی از برجسته‌ترین مراکز درمان ناباروری است، اظهار کرد: به گفته دکتر کاظمی آشتیانی، مؤسس پژوهشگاه رویان، زمانی برای هر ۱۱ کودکی که با درمان ناباروری به دنیا می‌آمد، ۱۰۰ هزار دلار هزینه می‌شد تا فرزندی متولد شود. در آن زمان به دلیل اینکه درمان ناباروری در کشور ما انجام نمی‌شد، بسیاری از زوج‌های ایرانی برای درمان ناباروری به کشور انگلستان و سایر کشورهای اروپایی می‌رفتند. اما با همت دکتر کاظمی آشتیانی، پژوهشگاه رویان که به‌عنوان یک مرکز درمانی بود تاسیس شد و امروز ما در زمینه درمان ناباروری و پژوهش‌های مربوط به آن در قله‌ هستیم.

وی یکی از علت‌های نازایی و ناباروری را تغذیه ناسالم دانست و در این رابطه اظهار کرد: اگر در رسانه‌ها رسالت اجتماعی و اطلاع رسانی درباره سلامت غذایی را به درستی انجام دهیم، جامعه آگاه خواهد شد که تغذیه سالم تا چه اندازه اهمیت دارد و به این شکل می‌توان بیش از ۵۰ درصد از بیماری‌ها را از جمله نازایی، دیابت، آلزایمر، و بیماری‌های کلیوی را درمان کرد.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان اضافه کرد: امروز در زمینه درمان ناباروری کشور ما در صدر و قله قرار دارد. درمانی نیست که در جای دیگری از دنیا ارائه شود و ما از انجام آن ناتوان باشیم.

نصر اصفهانی یادآور شد: تاکنون در مرکز درمان ناباروری رویان دستاوردهای مهمی داشته‌ایم و پروژه‌های بزرگی را به ثمر رسانده‌ایم، از جمله مرکز سلول‌های بنیادی و راه‌اندازی بانک خون بند ناف است تا در هنگام نیاز برای پیوند مغز استخوان استفاده شود. امید است در زمینه درمان نازایی تسهیلگر بهتری باشیم و بتوانیم اصفهان را به عنوان قطب درمان نازایی معرفی کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از پروژه‌های مهم در مراکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان، شبیه سازی حیوانات بود. در واقع، شبیه‌سازی بین گونه‌ای اولین قوچ قمیشلو با تخمک گوسفند اهلی در جهاد دانشگاهی اصفهان انجام شد.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان با اشاره به موفقیت‌ها و دستاوردهای پژوهشکده رویان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردی این پروژه‌ها جنبش نرم افزاری بود که جوانان ما به این خودباوری رسیدند که ما می‌توانیم پروژه‌های‌های بزرگی را در حوزه زیست فناوری انجام دهیم.

در ادامه این نشست، ابوذر پور مدنی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، برخی از دستاوردهای این مرکز را برشمرد و ادامه داد: ماموریت جهاد دانشگاه صنعتی در بخش پژوهش‌های علوم پایه، علوم کشاورزی و فنی مهندسی است. یکی از گروه‌های باسابقه این مرکز گروه ژئوشیمی است که در زمینه اکتشاف و فرآوری مواد معدنی و آب فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: ما برای اولین بار توانستیم طرح استحصال نیکل از منابع معدنی کم عیار را انجام دهیم. مراحل آزمایش و پایلوت را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون در مرحله جذب سرمایه‌گذار هستیم. همچنین، در زمینه آب، طرح اکتشاف آب‌های عمیق را داریم که در این زمینه هم به نتایجی دست یافته‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود: ما همچنین پروژه هوشمند سازی آبیاری را داشته‌ایم و به زودی محصول آن ارائه خواهد شد که بی‌شک نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف آب دارد.

پور مدنی به دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی صنعتی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که ما در زمینه فرآوری ضایعات کشاورزی فعالیت می‌کنیم. متاسفانه در کشور از این نهاده‌ها و منابع به خوبی استفاده نمی‌شود و گاهی استفاده نادرست باعث ایجاد ضایعات بسیار می‌شود.

وی افزود: چند طرح برتر در زمینه ضایعات کشاورزی انجام شده و اکنون در مراحل تجاری سازی است که یکی از آن‌ها تولید نشاسته‌های اصلاح شده از سیب زمینی های ضایعاتی بوده است. این طرح با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انجام شده و در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی مورد استفاده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان همچنین تولید فروکتوز از خرماهای ضایعاتی و تولید محصولات با ارزش افزوده از بلوط را از جمله طرح‌های انجام شده دیگر در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha