یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 375062

ترشحات واژن طبیعی است. اما اگر به رنگ خاکستری باشد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

5 درمان خانگی برای ترشحات خاکستری واژن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، ترشحات واژن نشانه سلامتی است؛ این روش بدن شما برای حفظ تعادل و بهداشت در آن ناحیه است. مانند سایر فرآیندهای بیولوژیکی، ترشحات می توانند در طول چرخه قاعدگی شما با توجه به هورمون ها و سطح فعالیت شما تغییر کنند. ترشحات طبیعی معمولاً سفید یا شفاف هستند اما اگر متوجه ترشحات خاکستری واژن شدید، ممکن است به این معنی باشد که مشکل سلامتی دارید.

ترشحات خاکستری واژن چیست؟

ترشحات خاکستری واژن یک ترشح غیر طبیعی است.این نوع ترشحات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند واژینوز باکتریایی باشد. در حالی که این نوع ترشح شیوع کمتری دارد، می‌تواند نشانه‌ای از برخی عفونت‌های مقاربتی یا سایر مشکلات سلامتی باشد.

علل ترشحات خاکستری واژن چیست؟

ترشح خاکستری ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد، از جمله:

1. واژینوز باکتریایی

شایع ترین علت ترشحات خاکستری، واژینوز باکتریایی (BV) است که یک عفونت شایع واژن است و به دلیل عدم تعادل در فلور باکتریایی طبیعی واژن ایجاد می شود.

به طور معمول، واژن حاوی انواع باکتری های مفید، به ویژه لاکتوباسیل ها است که به حفظ pH کمی اسیدی کمک می کند. این محیط برای جلوگیری از تشکیل میکروب های خطرناک حیاتی است. طبق تحقیقات منتشر شده در StatPearls، در BV، مقدار لاکتوباسیل ها کاهش می یابد، در حالی که سایر اشکال باکتری، مانند Gardnerella vaginalis و بی هوازی های مختلف، بیش از حد رشد می کنند.


2. عفونت های مقاربتی (STIs)

برخی از بیماری های مقاربتی مانند تریکومونیازیس می توانند باعث ترشح خاکستری یا سبز رنگ شوند. تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود که یکی از بارزترین و قابل درمان ترین عفونت های مقاربتی است. علائم شایع آن در زنان شامل ترشحات واژن (که می تواند خاکستری، شفاف، سفید، زرد یا سبز باشد)، خارش ناحیه تناسلی، درد زیر شکم، سوزش هنگام ادرار کردن و بوی نامطبوع است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در StatPearls ، برخی از زنان ممکن است در حین رابطه جنسی نیز احساس درد کنند.

3. عفونت قارچی

عفونت قارچی واژن که معمولا به عنوان کاندیدیاز واژینال شناخته می شود، یک عفونت قارچی است که عمدتا توسط کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. علائم آن شامل ناراحتی واژن، ترشحات خاکستری یا سفید و خارش شدید واژن و فرج است. کاندیدا آلبیکنس مخمری است که عموماً در مقادیر کم در واژن وجود دارد اما می تواند بیش از حد رشد کند و باعث عفونت شود.

علائم ترشحات خاکستری واژن

در اینجا برخی از علائم رایج ترشح خاکستری وجود دارد:

  • بوی قوی و نامطبوع اغلب با ترشحات خاکستری همراه است، به ویژه در عفونت های باکتریایی.
  • خارش یا احساس سوزش در ناحیه واژن و اطراف آن.
  • درد در هنگام ادرار یا مقاربت جنسی.
  • تورم یا قرمزی ولو یا ناحیه واژن.
  • ناراحتی عمومی یا احساس فشار در قسمت تحتانی شکم.


5 درمان خانگی برای ترشحات خاکستری واژن

در حالی که درمان‌های خانگی می‌توانند برخی علائم را تسکین دهند و از سلامت واژن حمایت کنند، برای تعیین علت اصلی ترشحات خاکستری، مشورت با یک پزشک ضروری است. در اینجا چند درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به کنترل شرایط شما کمک کند:


1. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها به بدن کمک می کنند تا باکتری های سالمی تولید کند که قادر به مبارزه با باکتری هایی هستند که باعث BV می شوند. طبق مطالعه ای که در مجله بین المللی محیط زیست و سلامت عمومی منتشر شده است، درمان با پروبیوتیک ممکن است اثرات کوتاه مدت و بلندمدت در درمان واژینوز باکتریایی که باعث ترشحات خاکستری واژن می شود، داشته باشد.

غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، کفیر، کلم ترش و کیمچی مصرف کنید یا از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید.

2. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن ضروری با خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است.

بر اساس مطالعه ای که در انجمن میکروبیولوژی آمریکا منتشر شده است، روغن درخت چای ممکن است در برابر باکتری های ایجاد کننده BV موثر باشد که یکی از دلایل ترشحات خاکستری واژن است.

چند قطره روغن درخت چای را با استفاده از پنبه روی واژن بمالید. اجازه دهید مخلوط به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بماند و سپس آن را کامل بشویید.


3. آبرسانی

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

هیدراته ماندن به دفع سموم کمک می کند و از سلامت کلی واژن حمایت می کند. هدفتان این باشد که هر روز 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید. چای های گیاهی مانند چای بابونه ممکن است به طور بالقوه خاصیت جلوگیری از ترشحات خاکستری داشته باشند.


4. اسید بوریک

این یکی از موثرترین درمان های خانگی برای ترشحات خاکستری واژن در نظر گرفته می شود. شیاف های اسید بوریک (شیاف واژینال با اسید بوریک به عنوان یک ماده فعال) هنگامی که با مترونیدازول یا تینیدازول ترکیب می شوند ممکن است به از بین بردن مجدد BV کمک کنند که می تواند منجر به ترشحات خاکستری واژن شود.

شیاف ها معمولاً با استفاده از اپلیکاتور وارد واژن می شوند و برای مدت زمان مشخصی، معمولاً در طول شب، در محل قرار می گیرند. این موقعت به اسید بوریک اجازه می دهد تا اثرات درمانی خود را اعمال کند.


5. ویتامین E

ویتامین E برای درمان انواع خاصی از ناراحتی های واژن توصیه می شود. یک تحقیق منتشر شده در مجله Microorganisms نشان می دهد که ویتامین E به کاهش ناراحتی ناشی از کاندیدا آلبیکنس که دلیل اصلی ترشح خاکستری است کمک می کند.

ویتامین E به تسکین خارش، سوزش و التهاب کمک می کند. می توانید شیاف ویتامین E را برای استفاده واژینال بخرید یا از روغن ویتامین E برای واژن استفاده کنید.

قبل از اقدام به هر گونه درمان خانگی برای ترشحات خاکستری واژن، مهم است که با یک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید. همچنین، درمان‌های خانگی می‌توانند به رفع علائم شما کمک کنند، اما اگر علائم ادامه یافت یا بدتر شد، جستجوی مشاوره پزشکی بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha