رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران گفت: هپاتیت C در بیماران هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی در کشور حذف شده است، اما این بیماری در افراد پرخطر به ویژه زندانیان و معتادان تزریقی همچنان وجود دارد.

حذف هپاتیت C در بیماران هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید موید علویان با بیان اینکه یکی از اولویت های مهم انجمن مطالعات کبدی ایران توجه جدی به این گروه پرخطر است، افزود: سالها فعالیت و تلاش مستمر وزارت بهداشت در جهت حفظ سلامت جامعه منجر به کاهش قابل توجه بار بیماریهای ناشی از هپاتیت B و C در جامعه خصوصا بیماران خاص شده است.

وی اظهار داشت: غربالگری خون های اهدایی از نظر هپاتیت C از سال ۱۳۷۵ اثر چشم گیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت های پر خطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته است و از سوی دیگر آغاز برنامه غربالگری تمامی بیماران خاص از نظر هپاتیت C و درمان رایگان آنها باعث شده این بیماری در این بیماران حذف شود.

درمان رایگان بیش از ۲۰ هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت C

علویان با اشاره به درمان رایگان بیش از ۲۰ هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت C، ادامه داد: درمان رایگان بیش از ۲۰ هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت C باعث کاهش جدی مرگ و میر ناشی از آن شده و دیگر در بسیاری از استانها از بیماران خاص مبتلا به این بیماری خبری نیست.

به گفته وی، هپاتیت‌ ناشی از التهاب‌ کبد در اثر یک‌ ویروس بروز می یابد و شایع‌ترین‌ آن‌ هپاتیت A و B بوده، علائم شیوع این بیماری در مراحل اولیه شبیه‌ آنفلوانزاست مثل‌ تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال و بی‌اشتهایی‌ و چندین‌ روز بعد نشانه های دیگری همچون زردی‌ چشم ها و پوست و تیره‌ شدن‌ رنگ‌ ادرار نیز ظاهر می شود.

هپاتیت‌ ناشی از التهاب‌ کبد در اثر یک‌ ویروس بروز می یابد و شایع‌ترین‌ آن‌ هپاتیت A و B است

علویان با اشاره به تولید داروهای مورد نیاز برای بیماران مبتلا به هپاتیت در کشور، تصریح کرد: عرضه این داروها با قیمت مناسب و پوشش بیمه‌ای خوب باعث شده کمترین شیوع هپاتیت B و C را در کشور شاهد باشیم.

به گفته این پزشک، شایعترین علامت بیماری هپاتیت، زردی ۶۸ و درد شکم حدود ۶۷ درصد است و رعایت بهداشت دست و شستشوی صحیح دست ها به ویژه بعد از اجابت مزاج، قبل از تهیه و صرف غذا، استفاده از توالت بهداشتی و دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده از آب آشامیدنی ایمن و بهداشتی، شستشو و ضد عفونی صحیح میوه و سبزیجات از جمله اقدامات اصلی جهت پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های منتقله از آب و غذا، شامل هپاتیت‌های A و E است.

وی با اشاره به برگزاری دهمین همایش هپاتیت و سومین همایش گوارش کبد ایران گفت: این رویداد ۲۹ خرداد تا اول تیرماه در مرکز همایشهای رازی برگزار است و پزشکان با تبادل اطلاعات با جدیدترین دانش های روز پیشگیری و درمان هپاتیت ، بیماریهای کبدی و گوارش آشنا می شوند.

حذف هپاتیت C در بیماران هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی در کشور


بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اساس داده های ثبت شده از سال ۹۷ تاکنون میزان بروز هپاتیت A بیماری در کشور حداقل ۱۲.۸۷ مورد به ازاء هر یک میلیون نفر جمعیت بوده و در سال گذشه، ۱۰ هزار و ۹۴ مورد ابتلا به این بیماری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور گزارش شده است.

بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از موارد ابتلا در کودکان با سن کمتر از ۱۰ سال و حدود ۳۱ درصد نیز مربوط به سنین ۱۹- ۱۰بوده، لذا ارتقاء برنامه های مراقبت و آموزشی راه های انتقال و پیشگیری از هپاتیت A در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، ابتلا به این بیماری در بین زنان ۴۸ درصد و مردان ۵۲ درصد بوده و ۹۳ درصد مبتلایان ملیت ایرانی داشته اند.

حدود ۵۹ درصد مبتلایان در مناطق روستایی، ۳۹ درصد در مناطق شهری سکونت داشته و حدود ۲ درصد موارد مربوط به موارد سیاری و عشایر بوده است. هپاتیت A بیماری است که ارتباط زیادی با عوامل محیطی و بهداشت محیط دارد و این آمار بالا در مناطق شهری نگران کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha