چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 373297

گاه و بیگاه می‌شنویم که بیماران و مراجعان به مطب‌های پزشکان و متخصصان از مشکلات رایج در این مراکز گلایه‌مندند.

کلکسیون ایرادات مطب‌های ایرانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، این مشکلات باعث می‌شود آنها حس کنند که به‌عنوان یک بیمار و مراجع، تکریم نمی‌شوند. اما این ایرادات چیستند؟ همشهری برای رسیدن به یک دسته‌بندی مشخص در این زمینه، با 30نفر از شهروندان دراین‌باره گفت‌وگو کرده است. نتیجه آنکه آنها از تخصص و تشخیص پزشکان رضایت داشتند، اما از نوع احترام و تکریمی که باید دریافت می‌کردند، راضی نبودند. معمول‌ترین ایرادات مطب‌ها به چه مسائلی بازمی‌گردند؟



مطب‌هایی بدون کارتخوان


خیلی از پزشکان، حتی پزشکان معروف و قدیمی، برای فرار مالیاتی، کارتخوان‌های خود را جمع کرده‌اند و اینگونه مراجعان را به دردسر انداخته‌اند. برخی حتی آدرس عابربانک می‌دهند؛ اما بعدش متوجه می‌شوید کارتخوان دارند، ولی صرفا برای آشناها.



فرستادن گروهی بیماران به اتاق پزشک


الان بیشتر مطب‌ها به‌خصوص مطب‌های متخصصان زنان، بیماران را گروهی می‌فرستند داخل اتاق پزشک و حریم شخصی بیمار را رعایت نمی‌کنند و این موضوع خیلی رایج و عادی شده است؛ درحالی‌که ویزیت همزمان چند بیمار در مطب جرم است.



مطب متخصص زنان توالت فرنگی ندارد


بعضی مطب‌ها روی در توالت خود یک تکه کاغذ چسبانده‌اند که «توالت خراب است»! مطبی که قرار است بیمار حدود 5ساعت بنشیند تا نوبتش بشود، اگر مجبور بشود دستشویی برود، باید چه کند؟ خیلی از شهروندان هم نبود توالت‌فرنگی در مطب متخصص زنان را یک توهین می‌دانند.



ضعف در سیستم نوبت‌دهی


خیلی از شهروندان معتقدند ازآنجاکه برخی از پزشکان هیچ‌گونه احترامی برای حقوق مراجعان قائل نیستند، در نوبت‌دهی، تطبیق زمان را به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌کنند و اصلا به این موضوع اعتقادی ندارند؛ عدم‌تطبیق زمان در این حد که برای ساعت 5بعدازظهر نوبت می‌دهند، اما بیمار 12شب موفق به دیدار پزشک می‌شود.



بیمار فراوان، صندلی کم


بعضی از مطب‌ها با آنکه مراجعه‌کننده زیاد دارند، کمتر از 10عدد صندلی در اتاق انتظار دارند و مراجعان مجبورند یا سرپا منتظر بمانند یا بیرون از مطب روی پله‌ها بنشینند تا نوبت‌شان برسد.



رفتار تند برخی پزشکان با مراجعان


بعضی از پزشکان با بیماران خود بددهنی می‌کنند و حرف‌های زننده و برخورنده می‌زنند. در خیلی از موارد پیش می‌آید که به سؤالات و دغدغه‌های آنها پاسخ نمی‌دهند و سؤال‌شان را به‌راحتی بی‌جواب می‌گذارند.



رسیدگی سرسری به مشکل بیمار


معاینه سرسری و شتابزده بیماران یکی از موارد نارضایتی افراد از خیلی از پزشکان است. آنها می‌گویند ما گاهی بیش از 4ساعت منتظر نوبت‌مان می‌شویم؛ اما پزشک زیر 5دقیقه ویزیت را انجام می‌دهد و نسخه را هم می‌نویسد! این در حالی است که طبق مصوبه دولت، متوسط زمان ویزیت بیمار برای پزشک عمومی 15دقیقه، متخصص 20دقیقه، فوق‌تخصص 25دقیقه و روانپزشک 30دقیقه است.



پذیرش بیش‌ازاندازه بیمار


شلوغ و آشفته بودن مطب‌ها یکی از دغدغه‌های مشترک شهروندانی است که همشهری‌ با آنها گفت‌وگو کرده است. آنها می‌گویند مگر پزشک نمی‌داند که نمی‌تواند به همه بیماران رسیدگی کند؟ پس چرا به منشی اجازه می‌دهد که بیش‌ازاندازه بیمار پذیرش کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha