در سفر چند روز گذشته دکتر بهرام عین الهی، وزیر بهداشت به استان چهارمحال و بختیاری رئیس یکی از بیمارستانها به دلیل تاخیر در خدمت رسانی به مردم برکنار شد.این در حالیست که وزیر بهداشت درباره خبر هولناک نشت اشعه رادیو اکتیو در بیمارستان امام رضا در کرمانشاه به دلیل سرقت ورقه های سربی کاملا سکوت اختیار کرده است.اتفاقی که ابعاد آن هنوز مشخص نیست و معلوم نیست چند نفر تحت تاثیر این واقعه آسیب دیده اند!

سکوت معنادار وزیر بهداشت در ماجرای هولناک بیمارستان کرمانشاه

به گزارش سلامت نیوز، وزیر بهداشت مدعی است وقتی به بیمارستان بروجن چهارمحال‌ و بختیاری رفتم متوجه شدم که از صبح تا ظهر کار بیماران انجام نشده و به‌همین دلیل رئیس بیمارستان را همان‌جا برکنار کردم.

عین الهی افزود: مدیر بیمارستان مسئول است که مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان حل کند، دلایل پرسنل قانع‌کننده نبود و به همین دلیل مدیر بیمارستان برکنار شد، مدیر باید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد، در حوزه پزشکی حتی ثانیه‌ها نیز ارزشمند است و امکان دارد بیمار دچار مشکل جدی شود.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان اظهار کرد: در رفع ناکارآمدی‌ها با کسی تعارف نداریم، به مدیران اجازه داده شده بود تا امتحان خود را پس دهند و اکنون که زمان ارزیابی و نمره دادن فرا رسیده است، مدیرانی که قادر به رفع نارسایی‌ها و ارائه خدمت مؤثر در حوزه فعالیت خود نباشند، کنار گذاشته می‌شوند.

این در حالیست که روز بعد رئیس برکنار شده بیمارستان ولی‌عصر (عج) بروجن پیرامون حواشی ایجاد شده بعد از عزل توضیحاتی ارائه کرد و دلیل تاخیر در خدمت رسانی به مردم را قطعی برق عنوان کرد.

وی در نامه ای که در اختیار رسانه ها گذاشت، نوشت : «ساختمان جدید بیمارستان بروجن پس از 14 سال با وجود بیش از 100 ایراد که توسط شهرداری، آتش‌نشانی، سازمان نظام مهندسی، شورای شهر و... به آن وارد شده بود افتتاح شد.»

دکتر محمود شیرانی در این نامه آورده است: بیش از یکسال طول کشید که مسیر دسترسی به بیمارستان آسفالت داشته باشد و پس از سه سال مسیر دسترسی پل روگذر افتتاح شد. این ساختمان علی‌رغم تاکید و پیگیری و نامه‌نگاری‌های متعدد به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد همچنان پایان کار، استاندارد آتش‌نشانی و ایمنی و به‌دنبال آن پروانه بهره‌برداری ندارد. کلیه مخاطرات در این چهار سال به مقامات بالادستی به‌صورت مستند ارجاع شده و باید پرسید چرا اقدامی صورت نگرفته؟

دکتر شیرانی قطعی برق را دلیل تاخیر در خدمت رسانی به مردم عنوان کرده و گفت: در روزی که وزیر محترم بهداشت در اورژانس بیمارستان حاضر شدند ارباب رجوع از تأخیر به‌وجود آمده در انجام سی تی اسکن و MRI شکایت به‌حقی داشتند، بنده فقط اعلام نمودم که برق شهری قطع است و همکاران پیگیر رفع مشکل هستند که با واکنش سریع خلع مسئولیت مواجه شدم و اجازه ارائه دفاعیات پیدا نکردم.

وی در ادامه افزود: « برق اضطراری و UPSها علی‌رغم اختلال کارکرد، همچنان برق روشنایی، آسانسور، آزمایشگاه، هواساز و کولرها، دیالیز، دستگاه‌های بخش‌های ویژه ICU و CCU و اتاق عمل و... را بدون مشکل تأمین می‌نمودند، ولیکن با توجه به قیمت بالای دستگاه‌های سی تی اسکن و MRI صرفاً برق این دو بخش از مدار خارج بود تا مبادا به این دستگاه‌ها که سرمایه‌ای برای شهرستان بوده و با خون دل فراهم شده بودند، آسیب نبینند.

در روز مذکور به متخصصان محترم دارای بیمار بستری تأکید شده بود در صورت نیاز به سی تی یا MRI اورژانسی، مقدمات اعزام به شهرکرد مهیا بوده و الویت سلامت شهروندان می‌باشد. فراموش نکنیم تا همین چند ماه پیش MRI نداشتیم، دستگاه سی تی اسکن هم مثل هر دستگاهی امکان خرابی داشته و در گذشته نیز در چنین مواردی بیمار به شهرکرد اعزام شده است چه بسا در بسیاری از مراکز کشور هنوز دستگاه‌های سی تی اسکن و MRI وجود ندارد.»

وی با بیان اینکه: « پست برق واسط بیمارستان و برق شهری روبروی محله سنگ سلف قرار داشته و کلید و دسترسی آن در عهده و اختیار اداره برق است. کلیه نواقص و ایرادات موتورخانه، تأسیسات، برق‌های اضطراری و... همراه با مستندات در نامه‌های متعدد به مقام بالادستی یعنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ارائه شده است.» افزود: « وقتی مشکل حل نشده و هر لحظه امکان بروز حوادث مشابه وجود دارد، تغییر رئیس بیمارستان مشکلی را حل نمی‌کند.»

برکناری رئیس بیمارستان بروجرد در حالی به بمب خبری رسانه ها تبدیل شد که کمی آن طرف تر در کشور خبر هولناک دزدیده شدن قاب‌های سربی بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا در کرمانشاه منتشر شد و هیچ واکنشی از سوی وزیر بهداشت نشان داده نشد.حضور وزیر بهداشت در این شهر و بررسی ویژه از سوی وی کمترین واکنشی بود که میتوانست اندکی از نگرانی ها بکاهد با توجه به ابعاد پیچیده ماجرا و نگرانی شدید مردم شهر و کادر درمان این بیمارستان، سکوت وزیر بهداشت و عدم واکنش وی در این فقره بسیار تامل برانگیز است.

بخش تکان دهنده این سرقت آنجاست که مشخص نیست دقیقا سرقت‌ها از چه زمانی آغاز و نشت اشعه چه مدت سلامت بیماران و کارکنان را به خطر انداخته است.

طبق گفته های قباد محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه حدود سه هفته پیش، حراست بیمارستان متوجه سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا شده اند.

به گفته ی محمدی سنجش میزان دز نشتی از اتاق های رادیوتراپی با همکاری سازمان انرژی اتمی در دی ماه سال ۱۴۰۱ انجام شده که طبق گزارش سازمان انرژی اتمی نشت اشعه نداشتیم یعنی سرب‌ها در آن زمان وجود داشته‌اند. بلافاصله بعد از اطلاع از سرقت، اطراف را دوزیمتری کردیم و متوجه شدیم اشعه نشت پیدا کرده، جلساتی گذاشتیم بر مبنای اینکه مکان‌های که نشت اشعه را دارند، تعطیل کنیم تا دستگاه برای رفع نیاز بیماران خاموش نشود.

سرقت اخیر از بیمارستان «امام رضا» کرمانشاه جدا از طرف قضایی ماجرا که سرقت مجرمانه محسوب میشود ، اقدامی جنایتکارانه بوده و مشخص نیست تا کنون چند تن از کادر درمان، بیماران و یا همراهان آنها به دلیل نشت اشعه آسیب دیده‌اند.

وزیر بهداشت که مدتهاست بر لبه تیغ استیضاح راه میرود چطور میتواند به دلیل قطعی برق رئیس یک بیمارستان را عزل کند اما به دلیل در معرض خطر قرار گرفتن جان عده ای که هنوز هم ابعاد ماجرا مشخص نیست سکوت کند؟ این یک بام و دو هوای وزیر از کجا منشا میگیرد؟

شاید با نیم نگاهی به لیست افراد موافق استیضاح وزیر بتوان این سکوت را معنا کرد . نماینده اسلام آباد غرب یکی از شهرهای بزرگ استان کرمانشاه موافق استیضاح وزیر است اما در این لیست نشانی از اسامی نمایندگان استان چهارمحال بختیاری به چشم نمیخورد.

وزیر بهداشت با بی توجهی به این ماجرا میخواهد امضای نماینده موافق استیضاح این شهر را تلافی کند؟ مردم بروجن چه تفاوتی با مردم کرمانشاه دارند که وزیر بهداشت برای ساعاتی معطل شدنشان رئیس بیمارستان را عزل میکند اما نسبت به این اتفاق هولناک در کرمانشاه هیچ واکنشی ندارد؟

مسوولین اگر داعیه دار خدمت به مردم هستند مردم و نمایندگانشان در مجلس نباید تفاوتی برای آنها داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha