چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۰
کد خبر: 71520
سلامت نیوز :تنها چند روز پس از زلزله خانمان برانداز بوشهر، ساعت 51:41 ظهر روز گذشته، بزرگ‌ترین زلزله نیم قرن اخیر در شهر سراوان واقع در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد، زلزله‌ای که به گفته منابع خارجی بزرگای آن ۸ ریشتر است، اما منابع داخلی در ابتدا بزرگای زلزله را 7/5ریشتر و عمق آن را ۱۹ کیلومتر اعلام کردند. پس از آن مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تصحیح اطلاعات خود، عمق زلزله را ۹۵کیلومتر اعلام کرد و بزرگی زلزله هم 7/5 تا 8 ریشتر اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ بر این اساس، گفته شد كه مرکز زمین‌لرزه در ۸۶کیلومتری جنوب شرق شهر خاش و ۶۵ کیلومتری سراوان و ۲۵ کیلومتری «گُشت» اتفاق افتاده است. وقوع این زلزله تنها چند روز پس از زلزله بوشهر که تلفات بالایی داشت، موجب شد که در دقایق اولیه این حادثه، اخبار ضد‌و‌نقیض زیادی از تلفات زلزله منتشر شود. اما حدود نیم ساعت پس از زلزله کانال‌های تلویزیونی الجزیره و پرس‌ تی‌وی از کشته شدن ۴۰ نفر در این زلزله خبر دادند. پس از اعلام این خبر، منابع داخلی از کم بودن تلفات زلزله خبر دادند. اخبار حاکی از این بود که سراوان به عنوان کانون زلزله، آسیب جدی ندیده است و عمق بالای زلزله باعث شده تلفات آن بالا نرود. فرماندار سروان آخرین آمار مجروحان را 27 نفر اعلام كرد.

هفت نفر در پاکستان کشته شدند
همان دقایق اولیه حادثه، از احساس شدت زمین‌لرزه در امارات و پاکستان هم اخباری منتشر شد. گفته می‌شود امارات اکنون در حالت آماده باش است. حسین، شهروند سیستانی ساکن شارجه به بهار می‌گوید: شدت لرزش اینجا هم آنقدر بود که مردم از خانه‌هایشان بیرون آمدند اما کسی آسیبی ندیده است. در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقام‌های محلی کویته پاکستان اعلام کرد که پنج نفر شامل سه زن و دو کودک در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. پرس تی وی هم در این‌باره گزارش داد که دست‌کم هفت نفر به دلیل این زمین‌لرزه در پاکستان کشته شده‌اند. پس از آن آمار كشته‌شدگان پاكستان 21 نفر اعلام شد.معاون اورژانس کشور هم پس از حادثه از اعزام تیم‌های عملیاتی و امدادی به این مناطق خبر داد: هنوز برآورد دقیقی از میزان مصدومان و تلفات نداریم اما با توجه به تراکم پایین جمعیت پیش‌بینی می‌کنیم تعداد تلفات و مصدومان زیاد نباشد. فرماندار سراوان نیز ساعاتی پس از زلزله خبر داد که شش یا هفت نفر مجروح شده و منازل روستایی ۱۰ تا ۱۵‌درصد تخریب شدند و آثار تاریخی خسارت جدی ندیده‌اند.

نماینده سراوان: احتمال بالا رفتن تلفات وجود دارد
پس از این حادثه خطوط ارتباطی با برخی از مناطق زلزله‌زده قطع شد. با این حال خبرنگار بهار موفق شد گزارش‌هایی از ساکنان محلی «زاهدان»، «سراوان»، «گُشت» و «سوران» . نماینده شهر سراوان که آمار ۴۰ نفر کشته شده را اعلام و تایید کرده، به بهار گفت: سراوان، سیب، سوران و زابلی چهار شهر درگیر زلزله هستند که بیش از ۱۷۰۰ روستا در این شهرها وجود دارد، بنابراین احتمال آسیب دیدگی در آن‌ها بالاست اما هنوز خبری از آمار تلفات آن‌ها نرسیده است. هدایت‌الله میرمرادزهی از لزوم اعزام اکیپ‌های امداد و درمان به این روستاها می‌گوید: این اکیپ‌ها هرچه سریع‌تر باید به این مناطق ارجاع داده شوند که آمار تلفات از این بالاتر نرود. به گفته او نزدیک‌ترین منطقه به مرکز زلزله، «گُشت» بوده که این منطقه کوهستانی است و روستاهای زیادی دارد و احتمال آسیب و بالارفتن تلفات در این منطقه بالاست. او تاکید می‌کند تلفاتی که تاکنون اعلام شده، ۴۰ نفر است اما هنوز آمار دقیق مشخص نیست. بلوچ‌زهی، یکی از ساکنان سراوان هم به «بهار» می‌گوید: «تمام تلفن‌های این منطقه قطع شده است. چند خانه در این شهر تخریب شده و چند نفر هم زخمی شده‌اند. شهر سراوان با مرکز استان 350 کیلومتر فاصله دارد و به همین دلیل هم این زلزله فقط در زاهدان احساس شد و خسارتی برجای نگذاشت. آن‌طور که او می‌گوید چند پس‌لرزه شدید زاهدان را لرزانده و باعث شده مردم از خانه‌هایشان به خیابان‌ها بیایند. »

می‌ترسیم به خانه‌هایمان برویم
عبدالعزیز جمشید زهی، اهل سراوان و نماینده سابق این شهر در مجلس هم از بالا نبودن تلفات در سراوان «به بهار» خبر می‌دهد: «من سه بار با سراوان تماس داشتم، ظاهرا مشکل جدی وجود ندارد. در تماس با خانواده‌ام و دوستانم متوجه شدم که خسارت زیادی وارد نشده‌است. اما خطوط تلفن قطع هستند و نمی‌توانم با دیگران تماس بگیرم.» جمشید زهی با فاصله یک ساعت در تماس دوم، باز هم جدی نبودن تلفات را تایید کرد: «با وجود این‌که بنابر گفته‌ها، زلزله بسیار شدید بوده اما تلفاتی اعلام نشده‌است. تنها احتمالی که وجود دارد این است که شهر «گُشت» که در ۲۰ کیلومتری سراوان قرار دارد، تلفاتی داشته‌باشیم که متاسفانه هنوز موفق به تماس با اهالی آن منطقه نشده‌ایم. اما خلیل رسولی که از اهالی ««گُشت»» است از تخریب بسیاری از خانه‌ها می‌گوید: دیوار بسیاری از خانه‌ها ریخته و سقف بعضی از خانه‌ها هم پایین آمده است. خلیل ۴۵ ساله که ناگفته پیداست از شدت زلزله هراسان شده، همراه با خانواده‌اش در خیابان مانده‌اند: زلزله شدید بود، هنوز جرات نکرده‌ایم وارد خانه‌هایمان بشویم، در شهر هم خیلی نرفته‌ایم اما خدارا شکر انگار تلفات جانی زیاد نیست، تا این لحظه من فقط شنیده‌ام که یک طلبه از طبقه دوم پرت شده و آسیب جدی دیده است. آن‌ها می‌ترسند شب به خانه برگردند، پس‌لرزه‌های بوشهر چشم سیستانی‌ها را حسابی ترسانده است: ممکن است دوباره زلزله بیاید، نمی‌دانیم شب را باید به خانه برویم یا نه، نگران بستگانمان در سراوان هم هستیم اما تاکنون نتوانسته‌ایم صحبتی با آن‌ها بکنیم.

آمار تلفات بالا نیست
در همین حال که رسانه‌ها به اتفاق از پایین بودن آمار تلفات به دلیل عمق بالای زلزله خبر می‌دهند. بیشتر اخبار حاکی از پایین بودن تلفات است و از وجود دو و سه نفر زخمی در هر شهر حکایت دارند. محمد زارعی، عضو اتاق بازرگانی زاهدان شهروند محلی دیگری است که با او تماس گرفته‌ایم: «مرکز زلزله در 86 کیلومتری جنوب شرق خاش و 55 کیلومتری سراوان بوده است. خانه‌های خشتی و گلی در سراوان تخریب شده‌اند، یک آتش‌سوزی هم در این شهر اتفاق افتاد که مهار شده است.» او ادامه می‌دهد: «در نزدیکی مرکز زلزله روستاهای لولک‌دان و متسوخته وجود دارند که چون تمام ارتباطات با آن‌ها قطع شده، هیچ اطلاعاتی از میزان خسارات و تلفات در دست نیست.» زارعی هم می‌گوید آن‌طور که اطلاعات به دست آورده، در روستای «گُشت» سه نفر زخمی شده‌اند و اطلاعات دیگری درباره تلفات در دست نیست. براساس آمار موجود سراوان حدود ۱۷۳‌هزار نفر، خاش بیش از ۱۹۰‌هزار نفر و سوران بیش از ۶۹‌هزار نفر جمعیت دارند که اغلب آنان بلوچ هستند. در حال حاضر نیروهای امدادی همه استان‌های همجوار در حالت آماده‌باش هستند و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند، اما تاکنون آمار کاملی از تلفات این حادثه اعلام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha