شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷

ایمنی در مدارس موضوعی است كه نمی‌توان آن را نادیده گرفت اما انگار به موضوعی فرعی برای مسئولان آموزش و پرورش تبدیل شده است. موضوعی كه هر چند وقت یكبار روی می‌دهد، به صدر اخبار می‌رود و در گذر زمان فراموش می‌شود البته فقط برای مسئولان وزارت آموزش و پرورش !

حادثه در كمین دانش‌آموزان
سلامت نیوز : «كلاس‌های نا ایمن» بهترین وصف حال برای این روزهای مدارس كشورمان است. پاییز فصل اتفاقات ناگوار برای دانش‌آموزان است. اتفاقاتی كه گاه و بی‌گاه در مدارس به وقوع می‌پیوندد، چند دانش‌آموز و معلم آسیب می‌بینند، آموزش و پرورش در نهایت احترام و بدون هیچ عذرخواهی از خانواده‌های آسیب دیده فقط وعده پرداخت دیه را می‌دهد و درنهایت چند سال بعد از وقوع حادثه دیه به دانش‌آموزان پرداخت می‌شود؛دیه‌ای كه حتی به نیمی از هزینه جراحی زیبایی دانش‌آموزان هم نمی‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ یك بار 17 دانش‌آموز در اثر گازگرفتگی در مدرسه مسموم می‌شوند و بار دیگر دانش‌آموزانی كه به اردو رفته‌اند در سانحه تصادف جان می‌سپارند و یك بار اردوی تفریحی در پارك شهر تهران به مرگ دانش‌آموزان دختر منجر می‌شود. ایمنی در مدارس موضوعی است كه نمی‌توان آن را نادیده گرفت اما انگار به موضوعی فرعی برای مسئولان آموزش و پرورش تبدیل شده است. موضوعی كه هر چند وقت یك‌بار روی می‌دهد، به صدر اخبار می‌رود و در گذر زمان فراموش می‌شود البته فقط برای مسئولان وزارت آموزش و پرورش. هفته گذشته انگار درد دانش‌آموزان درودزنی تازه شد. انگار آتش دوباره به كلاس آنها زبانه كشید و صورت‌هایشان را نشانه رفت. این آتش اما از بخاری استانداری زبانه می‌كشید كه مسئولان آموزش و پرورش آن را تایید كرده‌اند. تاییدیه‌ای كه معلوم نیست مهر و امضای كدام كارشناس را دارد كه اینگونه 29 دانش‌آموز را مجروح كرده است. دیگر حتی به بخاری‌های استاندارد هم نمی‌توان اطمینان كرد. 29 دانش‌آموز شین آبادی هیچ گاه تصور نمی‌كردند به سرنوشت دانش‌آموزان درودزنی دچار شوند. شاید فكر می‌كردند با 30 میلیارد تومان اعتباری كه برای استاندارد‌سازی وسایل گرمایشی به مدارس اختصاص یافته دوره و زمانه آتش گرفتن كلاس‌های درس تمام شده و با خیال آسان می‌توانند زمستان‌های سخت پیرانشهر را در كلاس‌های گرم سپری كنند. اما صبح آبستن حادثه‌ای بود كه 29‌دانش‌آموز را نشانه رفته بود. مادرانی كه دلشوره امانشان نمی‌داد با صدای فریاد بچه‌ها سراسیمه به كوچه دویدند و شعله‌های آتش نخستین تصویری بود كه از كلاس درس دیده می‌شد. شعله‌هایی كه بی‌مهابا زبانه می‌كشیدند و پنجه به صورت دختركان معصوم می‌كشیدند. حفاظ‌های پشت پنجره مانع از این می‌شد تا دخترانی كه در شعله‌های آتش گرفتار شده بودند خود را به حیاط برسانندبه ناچار فرار از تنها در كلاس راهكاری بود كه به ذهن دختران رسید.

راهكاری كه چندان هم مطمئن نبود اما بهتر از زنده سوختن در آتش بود. اما انگار در كلاس هم سر ناسازگاری با دانش‌آموزان داشت و با شعله‌ها دست به یكی كرده بود تا آسیب بیشتری به دانش‌آموزان برساند به گفته یكی از دانش‌آموزان «زمانی كه بخاری نفتی کلاس آتش گرفت و معلم‌رفت تا کمک بیاورد، درِ کلاس بسته شد و ما در میان آتش گرفتار شدیم.» شعله‌های آتش بی‌مهابا زبانه می‌كشیدند و جای خالی طرح «مبصر كلاس» این بار روی صورت دختران شین آبادی نقش و نگار می‌گذاشت تا یادشان بماند به طرح‌های آنی وزارت آموزش و پرورش نمی‌توان اطمینان داشت همان طور كه نمی‌توان به عذر خواهی یا استعفای مسئولان این وزارت‌خانه امید بست.

عباس رهی، مدیركل وقت دفتر ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات آموزش و پرورش بعد از اینكه آتش‌سوزی در مدرسه درودزن رسانه‌ای شد از طرحی صحبت كرد كه بر اساس آن «در هر كلاس یك دانش‌آموز آموزش‌های لازم درباره روشن، خاموش كردن و مواظبت از بخاری كلاس را می‌بیند و به اصطلاح مبصر بخاری می‌شود.» حالا 29 دانش‌آموز شین آبادی شبیه دانش‌آموزان درودزنی شده‌اند. چند وقت بعد كه زخم‌ها از تب و تاب می‌افتند و برگه مرخصی از بیمارستان صادر می‌شود شبیه نقاب‌هایی كه چند سال است همدم همیشگی دانش‌آموزان درودزنی شده برای این دانش‌آموزان تجویز می‌شود و اینها هم تا عمر دارند از پشت نقاب، هم دنیا را تماشا می‌كنند و هم به انتظار دیه‌ای می‌نشینند كه شاید سال‌های بعد در پس كاغذ بازی اداره‌ها به آنها تعلق بگیرد و شاید در نهایت مثل دانش‌آموزان درودزنی آموزش و پرورش فقط درمان آنها را تا پایان دوران دبیرستان تقبل كند.

مجلس منتظر مشخص شدن مقصر است

بعد از بروز سانحه آتش‌سوزی در شین آباد، مجلس شورای اسلامی هم وارد ماجرا شد، اما علیرضا سلیمی، دبیر اول كمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز با یادآوری این نكته كه در نخستین جلسه كمیسیون آموزش، حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین آباد مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌گوید: «‌در صورتی كه این حادثه مقصر داشته باشد اقدامات لازم را در این باره انجام می‌دهیم.» وی در پاسخ به این سوال كه آیا موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس مطرح خواهد شد، می‌گوید: «همه تصمیم‌هایی كه در این باره گرفته خواهد شد منوط به نتیجه جلسه آینده است و تا روشن شدن موضوع نمی‌توان اظهارنظری در این باره كرد.»

عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز درباره این نكته كه این كمیسیون گزارشی را در باره ابعاد این حادثه تهیه می‌كند، می‌گوید: «به ‌رغم همه محدودیت‌ها، معتقدیم آموزش و پرورش باید مقوله ایمنی را مقدم بر آموزش و پیش‌تر از آن مورد توجه قرار دهد؛ حساسیت‌هایی هم که در قبال حوادث آموزش و پرورش بروز می‌کند نوعی واکنش افکار عمومی به همین موضوع است؛ مثلا واکنش افکار عمومی به واژگونی یک اتوبوس یا رخ دادن حوادثی که در آموزش و پرورش روی می‌دهد، در مقام مقایسه با موارد مشابه، بیشتر است.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاكید می‌كند: «ضرورت دارد وزیر آموزش و پرورش در کنار همه فعالیت‌های سازنده‌ای که می‌دانیم در این وزارت‌خانه وجود دارد به این حساسیت افکار عمومی بیش از پیش توجه کند و شایسته نیست گهگاه خبرهای ناگواری را بشنویم که قاعدتا می‌شد از حجم آنها کاست یا جلوگیری کرد.» وی می‌گوید: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در چندین نوبت در جلسات مشترک آمادگی خود را به وزارت آموزش و پرورش و همچنین سایر وزارت‌خانه‌های مرتبط با آموزش و تحقیقات اعلام کرده است تا اگر آنها نیازمند قوانین حمایتی هستند، اعلام کنند تا مجلس شورای اسلامی در حد توان خود به آنها کمک کند.»

رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر در مجلس نیز با بیان این نكته كه خانواده‌های دانش‌آموزان حادثه دیده می‌توانند از آموزش و پرورش شكایت كنند، می‌گوید: «وزیر آموزش و پرورش به منظور احترام به افكار عمومی و دلجویی از خانواده‌های دانش‌آموزان باید استعفا بدهد.» استعفا كم‌ترین كاری است كه خضری از حاجی بابایی انتظار دارد، وی می‌گوید: «اگر وزیر آموزش و پرورش در حادثه آتش‌سوزی چابهار و سایر حوادثی كه برای دانش‌آموزان اتفاق افتاده موضعش را مشخص و قاطعانه مسائل را پیگیری می‌كرد شاید شاهد وقوع آتش‌سوزی در این مدرسه نبودیم.»

خضری تاكید می‌كند: «اگر وزیری به علت عملکرد نامطلوبش در انجام وظیفه حداقل عذرخواهی و کناره‌گیری کند وزارت‌خانه‌های دیگر خود به خود با هدف اصلاح خویش گام برمی‌دارند. این در حالی است كه معاون وزیر آموزش وپرورش که برای حادثه آتش‌سوزی به پیرانشهر اعزام شدند دنبال مقصر می‌گشت و می‌خواست یکی از معلمان را مقصر کند.»

خضری با تاکید براینکه اگر مدرسه به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز بود این حادثه رخ نمی‌داد افزود: باید سازمان بازرسی کل کشور در این مسئله نظارت کند که تاکنون چه میزان اعتبار برای تجهیز مدارس به وسایل گرمایشی به آموزش و پرورش داده شده است و همچنین چه میزان اعتباری باید داده می‌شد اما هنوز به آنها پرداخت نشده است.

حادثه‌ای كه مقصر ندارد

روز گذشته وزیر آموزش و پرورش از وضع دانش‌آموزان مصدوم شین‌آبادی بازدید كرد. مهم‌ترین سوالی كه از وزیر آموزش و پرورش در این باره شد، مشخص شدن مقصر حادثه بود. مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد در حالی مجهز به سیستم گرمایشی مركزی نیست كه تمامی خانه‌های روستا به لوله كشی گاز مجهز شده‌اند و سال هاست از سیستم طبیعی بهره مند هستند. اما ظاهرا بنا به گفته مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش 2 نوع سیستم گرمایشی شامل «سیستم حرارت مرکزی» و «بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد» برای مدارس پیش‌بینی شده است که متناسب با شرایط، در مدارس کشور استفاده می‌شود و این وزارت‌خانه ایمن‌ترین سیستمی که در جامعه مهندسی کشور مطرح است را استفاده می‌کند که سیستم حرارت مرکزی است. به گفته وی،استفاده مستقیم از گاز در کلاس‌های درس ممنوع است و بر اساس استانداردهای بین‌المللی به هیچ وجه نباید گاز در کلاس‌های درس به صورت مستقیم استفاده شود و حتما باید از طریق سیستم حرارت مرکزی، کلاس‌های درس گرم شود و بر اساس مقررات ملی ساختمان، استفاده از بخاری نفتی کاربراتوری در مدارس مجاز است. اما ظاهرا به علت قدیمی بودن این مدرسه كه گفته می‌شود 8 سال از زمان تاسیس آن می‌گذرد استفاده از بخاری كاربراتوری در دستور كار مسئولان این مدرسه قرار گرفته است. مدرسه‌ای كه گفته می‌شود لوله كشی گاز از چند صد متری آن می‌گذرد.

حاجی بابایی اگر چه سعی می‌كند مقصری را برای این حادثه معرفی نكند اما در نهایت تقصیر را به گردن وزارت نفت می‌اندازد و می‌گوید: «طبق مصوبه قانونی مجلس، وظیفه گازرسانی به مدارسی که در شهر یا روستا انشعاب گاز دارند بر عهده وزارت نفت است.» وی در عین حال تاكید می‌كند: «این ساختمان قدمت هفت یا هشت ساله دارد و بخاری موجود در آن استاندارد است و کاستی از این بابت متوجه آموزش و پرورش نیست و من به عنوان وزیر آموزش و پرورش نمی‌توانم بگویم مشکل از کجا بوده و تحقیق در این باره بر عهده کارشناسان مربوطه است.» مسئولان آموزش و پرورش هیچ تقصیری را به گردن نمی‌گیرند. رئیسی، بخاری نفتی را کم خطرترین سیستم گرمایشی معرفی می‌كند و می‌گوید: «استفاده از سیستم گرمایشی گازی براساس قانون در مدارس ممنوع است چرا که از آن در صورت نشت گاز به عنوان مرگ خاموش یاد می‌شود.»‌

اما بخاری‌های استاندارد همچنان در مدارس قربانی می‌گیرند. شاید تنها زمانی از شر این بخاری‌ها راحت شویم كه مسئولان آموزش و پرورش درد خانواده‌هایی كه صورت سوخته فرزندانشان تا پایان عمر جلوی چشمانشان است را درك كنند. شاید آن موقع بتوان امیدوار بود كه دیگر خبری از آتش‌سوزی در مدارس به گوش نرسد و والدین با خیال آسوده دانش‌آموزانشان را راهی مدرسه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha