سلامت نیوز : یک متخصص ارگونومی معتقد است: استفاده از رنگ‌های آبی، سبز، زرد و نارنجی در محیط مهدکودک‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد آرامش برای کودکان، قوه خلاقیت آنها را نیز فعال کند.

دکتر منصور ضیایی در گفت وگو با (ایسنا) ، درباره شرایط مناسب برای یک مهدکودک، گفت: فضای آموزشی که برای مهدکودک ها در نظر گرفته می شود باید دارای میز و نیمکت‌های متناسب با ابعاد بدنی کودکان باشد.

وی ادامه داد: ارتفاع صندلی که کودکان پشت آن می‌نشیند باید به گونه‌ای باشد که پای کودکان به راحتی به زمین برسد، در غیر این صورت اگر پای کودک برای چند ساعت آویزان باشد باعث فشار آمدن به عروق پشت ران خواهد شد.

این متخصص ارگونومی با بیان اینکه عمق صندلی‌ها نیز باید مناسب باشد، افزود: میز و نیمکت کودکان نیز نباید خیلی سفت باشد که موجب خسته شدن بچه‌ها شود و نه بسیار نرم باشد که عادت بد نشستن را برای بچه ها ایجاد کند.

ضیایی یادآوری کرد: نور مناسب برای یک مهدکودک نور طبیعی خورشید است، اما اگر نور طبیعی مناسب وجود نداشته باشد باید از نوری استفاده کرد که موجب خیرگی چشم نشود، زیرا در این صورت کودکان نمی توانند به خوبی اشیاء اطراف خود را ببینند و امکان برخورد با اشیاء وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: دمای مناسب برای محیط مهدکودک 20 تا 22 درجه و رطوبت مناسب نیز 50 درصد است.

این متخصص ارگونومی با اشاره به اینکه مهدکودک ها باید از سر و صدای محیط دور باشند، افزود: مهدکودکی مناسب است که در کوچه های شهر واقع شده باشد و به علاوه اتاق های بازی بچه‌ها در آن جدا باشند و به وسیله عایق صدا از انتقال سر و صدای اتاق‌های مجاور به هم جلوگیری شود.

ضیایی معتقد است: استفاده از رنگ‌های تیره برای سطوح مهدکودک‌ها توصیه نمی‌شود و رنگ‌های روشن باعث می‌شود کودکان به جز احساس آرامش، حس کنند در محیط بزرگتری قرار دارند.

ضیایی با تاکید بر این که محیط کف مهدکودک‌ها باید با کف پوش نرم پوشیده شود، خاطرنشان کرد: کف پوش هم از لغزیدن کودکان هنگام بازی جلوگیری می‌کند و هم اگر کودک زمین بخورد آسیب جدی به وی وارد نخواهد شد.

وی اظهار داشت: بهتر است وسایل بازی بزرگ از جمله تاب و سرسره از جنس پلاستیک و فاقد لبه‌های تیز باشند و وسایل بازی کوچک نیز نرم باشند که اگر کودک با آنها برخورد کرد آسیب جدی نبیند.

وی در ادامه با بیان اینکه کوله پشتی کودکان باید ازهرگونه وسیله اضافی خالی باشد، افزود: اگر کوله پشتی با ابعاد بدنی کودک متناسب نباشد باعث آسب دیدن زانو و کمر او خواهد شد.

این متخصص ارگونومی تصریح کرد: کفش کودک نیز باید نرم باشد، به گونه ای که با فشار دست فرو برود و همچنین لباس‌های او نیز راحت باشند و دست و پاگیر فعالیت‌هایش نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha