چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 371458

درد دندان بعد از عصب کشی به چه دلیل است؟ چگونه باید درد دندان را پس از عصب کشی از بین ببریم؟ بهترین روش درمان خانگی عفونت دندانی چیست؟

درد دندان بعد از عصب کشی دندان

درد دندان از جمله عواملی است که باعث می‌شود افراد از رفتن به دندانپزشکی و عصب کشی دندان خودداری کنند. عصب کشی یکی از ترسناک‌ترین روش‌های درمان در دندانپزشکی است که در آن به وسیله ابزارهای کوچک، پالپ از عصب ریشه خارج شده و ریشه تمیز می‌شود. در این اقدام ریشه با استفاده از یک لاستیک به نام گوتاپرگا پر شده و پس از چند روز مواد موقت برداشته شده و یک تاج برای تعمیر و ترمیم دندان روی محل مورد نظر قرار می‌گیرد. بدین ترتیب مراجعه کننده ممکن است درد زیادی را تحمل کند. بر این اساس برای کاهش درد عصب کشی دندان با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های درمان پس از عصب کشی را در اختیارتان قرار دهیم.

علت درد دندان بعد از عصب کشی

درد دندان بعد از (root canal) به عوامل گوناگونی وابسته است که در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها می‌‍پردازیم.

  1. پس از عصب کشی دندان ممکن است به دلیل سختی این فرآیند درمانی در اطراف دندان التهاب ایجاد شود.
  2. ترشح مایعات و استفاده از نوشیدنی‌های مختلف باعث تحریک اعصاب شده و منجر به درد می‌شود.
  3. پس از عصب کشی دندان احتمال دارد عفونت در ریشه یا بافت‌های اطراف دندان پدیدار شود.
  4. پس از عصب کشی اگر عفونت‌ها در دهان باقی بمانند ممکن است باعث ایجاد التهاب و درد شده و بیمار را اذیت کند.
  5. شکستگی دندان باعث ایجاد درد شده که باید سریعا توسط دندانپزشک رفع شود.

روش رفع درد بعد از عصب کشی دندان

روش‌های مختلفی برای رفع درد بعد از عصب کشی دندان در تهران وجود دارد که برخی از بهترین آن‌ها به شرح زیر تعریف می‌شوند.

شستشوی دهان با دهانشویه و محلول آب نمک

راهکار موثری که در این زمینه وجود دارد استفاده از دهانشویه یا محلول آب نمک است. برای این کار در ابتدا بعد از درمان کانال ریشه، دهان خود را با استفاده از آب نمک به خوبی بشویید. بر این اساس یک قاشق نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و سپس محلول را قرقره کنید تا عفونت‌های موجود در دهان از بین بروند.

قرار دادن کیسه یخ روی دندان

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تسکین درد را باید کیسه یخ در نظر گرفت، به این ترتیب چند تکه یخ را در کیسه پلاستیکی قرار دهید. بهتر است پیش از استفاده حتما از یک پارچه نخی روی کمپرس استفاده کنید تا فک و دندان‌ها دچار یخ زدگی نشوند. به آرامی کیسه را روی ناحیه درد قرار داده و تا چند دقیقه آن را نگه دارید تا التهاب دندان کاهش پیدا کند.

استفاده از محلول روغن میخک و آب

به منظور کاهش عوارض دندان درد پس از عصب کشی بهتر است بهتخصصی‌ترین کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کرده و از خدمات بهرمند شوید. همچنین برای کاهش درد دندان از روغن میخک که یک نوع بی حس کننده است استفاده کنید. نکته مثبتی که در مورد روغن میخک وجود دارد را باید طبیعی بودن آن در نظر بگیریم بدین ترتیب برای کاهش دندان درد بسیار مناسب است. در صورتی که بعد از عصب کشی کانال دندان درد می‌کند بهتر است مقداری روغن میخک را در آب ریخته و به آرامی دهان خود را با این محلول بشویید. همچنین قرار دادن مستقیم روغن میخک روی دندان نیز برای کاهش درد موثر است.

قرص برای درد دندان بعد از عصب کشی

بعد از عصب کشی دندان بهتر است به توصیه‌های پزشک خود گوش دهید و تا مدت زمان مشخص شده از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید. نکته مثبتی که در مورد این آنتی بیوتیک‌ها وجود دارد این است که به عنوان یک مسکن قوی عمل کرده و همچنین عفونت‌های دندان را نیز به بهترین شکل از بین می‌برد. معمولا قرص تجویز شده توسط دندانپزشک بعد از عصب کشی ایبوپروفن (Ibuprofen) و ناپروکسن (Naproxen) است.

استفاده از قرص را پیش از درد شروع کنید چرا که ممکن است به طور طولانی مدت درد داشته باشید و این درد به راحتی از بین نرود. همچنین آسپرین (Aspirin) نیز مسکن بسیار قوی برای کاهش درد در نظر گرفته می‌شود. در برخی اوقات دکتر متخصص ریشه دندان به منظور کاهش التهاب مسکن‌های ترکیبی و داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را توصیه می‌کند.

درد دندان بعد از عصب کشی دندان

درمان خانگی عفونت دندان عصب کشی شده

به منظور درمان خانگی عفونت دندان بعد از عصب کشی بهتر است به روش‌های زیر توجه داشته باشید.

  1. قرار دادن سیر روی دندان نه تنها باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود بلکه خاصیت ضد درد دارد. به همین دلیل برای از بین بردن درد دندان در ابتدا یک حبه سیر را له کرده و سپس آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. بهتر است کمی نمک به سیر له شده اضافه کنید. در صورتی که با خوردن سیر مشکلی ندارید برای از بین بردن درد یک حبه سیر خام را به آرامی بجوید.
  2. چای کیسه‌ای نعنا یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش درد لثه و ایجاد بی حسی دندان است. برای این کار از برگه نعنا یا چای کیسه‌ای نعنایی استفاده کنید. در ابتدا بگذارید چای سرد شود و سپس آن را روی سطح دندان‌ها قرار دهید.
  3. آویشن از داروهای گیاهی با خاصیت ضد باکتری است که آنتی اکسیدانی قوی به منظور رفع درد دندان بوده به همین دلیل برای از بین بردن دندان درد پس از عصب کشی بسیار مناسب در نظر گرفته می‎شود. بهتر است چند قطره آویشن را در چند قطره آب بریزید و سپس یک تکه پنبه را به آن آغشته گردانید. پس از آن پنبه را روی محل مورد نظر قرار دهید. به منظور استفاده به صورت دهانشویه یک قطره روغن را درون یک لیوان آب ریخته و از آن استفاده فرمایید.

با بهرمندی از تمامی این روش‌ها به راحتی درد دندان بعد از عصب کشی را پشت سر گذاشته و سلامتی دهان و دندان را بدست می‌آورید. توصیه می‌شود برای کاهش عوارض به کلینیک‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید که تمامی فرآیند عصب کشی را به طور اصولی و با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها برایتان انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha