«کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق)» در تاریخ‌های ۲۶.۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود. رویکرد این کنگره درمان چندتخصصی در تومورهای مغزی کودکان است.

تومورهای مغزی در کودکان با بزرگسالان متفاوت است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی محک، نشست خبری «کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق)» با حضور آراسب احمدیان مدیرعامل مؤسسه خیریه محک، محسن روزرخ دبیر علمی کنگره، علیرضا دانشگری دبیر اجرایی کنگره، میترا قالیبافیان و هادی موسی‌خانی از اعضای هیئت علمی کنگره در محل ساختمان بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک برگزار شد.

آراسب احمدیان در ابتدای این نشست با اشاره به یادبود زنده‌یاد پروفسور پروانه وثوق گفت: ایشان بنیانگذار آنکولوژی کودک در ایران بودند و از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک، به عنوان رئیس علمی بیمارستان و رییس هیأت امنای محک به صورت داوطلبانه (بدون دریافت حقوق)، لحظات عمر و دانش ارزشمند خود را وقف کودکان مبتلا به سرطان کرد. پس از درگذشت ایشان هیئت امنا محک تصویب کردند که هر دو سال یکبار کنگره بین المللی سرطان کودکان به یادبود این استاد فرزانه برگزار گردد.

مدیرعامل محک با بیان آنکه محک همواره با رویکرد استراتژیک اداره شده است و در آخرین برنامه استراتژی خود به تحول درمان توجه کرده است، گفت: محک در تداوم حرکت در مسیر روندهای جهانی، پیوستن به پروتکل‌های SIOP را از طریق شرکت در برنامه Twinning که با ابتکار سازمان جهانی بهداشت WHO شکل گرفته است، به عنوان هدف استراتژیک در حوزه بیمارستان انتخاب کرده است.

به گفته احمدیان، Twinning یک برنامه جهانی مشارکت بین‌المللی هدفمند انکولوژی کودکان است که با هدف بهبود اقدامات تشخیصی و درمانی در سرطان کودکان، بین یک یا چند مؤسسه از کشورهای با درآمد بالا و یک مؤسسه در کشورهای با درآمد متوسط یا پایین شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه Twinning بر مبنای تشکیل گروه‌های کاری شکل می‌گیرد که هدف آن‌ها، رشد منابع دانش‌محور و موفقیت این مشارکت‌های بین‌المللی است گفت: مؤسسه محک بر همین اساس با برگزاری کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق) به برنامه Twinning ملحق شده است.

تشکیل دپارتمان نوروانکولوژی ماحصل اجرای رویکرد درمان چندتخصصی در محک است

احمدیان با اشاره به رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای مغزی کودکان گفت: رویکرد درمان چندتخصصی از اواسط سال ۱۴۰۱ در بیمارستان محک آغاز شده و ماحصل آن تشکیل دپارتمان نوروانکولوژی در بیمارستان محک است. با تشکیل این دپارتمان تخصص‌های درمانی و تشخیصی برای درمان تومورهای شایع مغزی کودکان در جلسات درمان چندتخصصی کنار هم قرار گرفته و از ابتدای تشخیص بیماری تا طی کردن مراحل درمان و رسیدن به بهبودی بیماران با یکدیگر در ارائه بهترین برنامه درمانی مشارکت دارند.

محسن روزرخ دبیر علمی کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق) در ادامه این نشست به ضرورت برگزاری این کنگره اشاره کرد و افزود: اطلاعات انکولوژی کودکان در مراکزی مانند بیمارستان فوق تخصصی محک ثبت و ضبط می‌شوند و برگزاری این کنگره، فرصتی برای تبادل تجربیات و افکار علمی بین متخصصان داخلی و بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه مرکز جامع تحقیقات سرطان کودکان محک، وظیفه حمایت‌های مادی و معنوی از تولیدات و تبادلات علمی را بر عهده دارد عنوان کرد: حضور متخصصان حرفه‌ای در این مرکز و نیز امکاناتی مانند پت اسکن و رادیوانکولوژی، ظرفیت‌های ویژه‌ای را در مرکز جامع تحقیقات سرطان کودکان محک برای درمان سرطان کودکان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: «کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق)» با رویکرد چندتخصصی در تومورهای شایع مغزی کودکان، با همکاری مرکز جامع تحقیقات سرطان کودکان محک، بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن‌های علمی تخصصی برگزار می‌شود.

روزخ افزود: تعداد بسیاری از پرونده‌های تومورهای مغزی کودکان در محک بررسی می‌شود، به همین دلیل محک با چالش‌های درمانی متنوع و متعددی درباره تومورهای شایع مغزی کودکان روبه‌روست. بررسی چالش‌های درمانی در این کنگره می‌تواند زمینه دستیابی به پروتکل‌های جدید درمانی را فراهم کند.

دبیر علمی کنگره با اشاره به حضور تخصص‌های مختلف در کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق) افزود: در این کنگره تخصص‌هایی مانند پرستاری، رادیوانکولوژی، توانبخشی، جراحی، رادیوتراپی و… در درمان تومورهای شایع مغزی کودکان به بحث گذاشته می‌شوند.

روزرخ یادآور شد: کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق) در تاریخ‌های ۲۶.۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ در محل یادمان میتراسادات میرباقری (ساختمان شماره ۲ محک) برگزار می‌شود.

میترا قالیبافیان، متخصص رادیوانکولوژی و مسئول فنی بخش رادیوانکولوژی بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک درباره اهمیت پرداختن به تومورهای شایع مغزی در این کنگره چنین بیان کرد: طی سال‌های اخیر در بیمارستان محک کارگروه نوروانکولوژی بر درمان تومورهای مغزی متمرکز شده است. این کارگروه با جدیت هرچه تمام‌تر، برنامههای درمانی مؤثرتر و به‌روزتری را برای درمان تومورهای مغزی کودکان بر اساس علم مبتنی بر شواهد (evidence based medicine) و آموخته‌های توموربورد یا همایشهای علمی، پیشنهاد می‌دهد. همچنین جلسات توموربورد بر خردِ جمعی و بررسی همه‌جانبه و هم‌زمان بیماری توسط گروه‌های مختلف درمانی متمرکز است و احتمال خطاهای پزشکی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: تومورهای مغزی در کودکان به دلیل نوع تومور و درمان آن با تومورهای مغزی بزرگسالان متفاوت است و از این منظر هدف نخست کنگره نشان دادن تفاوت نوع تومورهای مغزی و درمان آن میان کودکان و بزرگسالان است.

هادی موسی‌خانی فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک در ادامه این نشست با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد کودکان مبتلا به تومورهای مغزی کودکان در بیمارستان محک به صورت مستقیم درمان می‌شوند و بیماران دیگر نیز در ۴۱ مرکز درمانی در سراسر کشور تحت حمایت مؤسسه محک قرار دارند افزود: بر همین اساس کنگره با تمرکز بر رویکرد چند تخصصی در درمان تومورهای مغزی کودکان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نقش و اهمیت پروفسور پروانه وثوق در حوزه انکولوژی کودکان در ایران بیان کرد: بسیاری از انکولوژیست‌ها در ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاگرد پروفسور پروانه وثوق بودند و با توجه به نقش ایشان در درمان انکولوژی کودکان این کنگره با یادبود پروفسور پروانه وثوق برگزار می‌شود.

موسی خانی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان محک در پیگیری رویکرد درمان چند تخصصی در تومورهای مغزی کودکان در ایران پیشرو است افزود: گرچه در سایر مراکز درمانی به صورت غیرمستقیم رویکرد درمان چندتخصصی در انکولوژی کودکان دنبال می‌شود اما بیمارستان محک با برگزاری جلسات درمان چندتخصصی از سال ۱۴۰۱ تاکنون در این باره پیشگام است و امیدواریم که سایر مراکز درمانی نیز با الگوگیری از بیمارستان فوق تخصصی محک بتوانند رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای مغزی کودکان را به صورت مستقیم اجرا کنند.

علیرضا دانشگری معاون درمان محک در بخش پایانی این نشست گفت: انکولوژی، رادیوانکولوژی، پاتولوژی، جراحی مغز و اعصاب مخاطبان اصلی این کنگره هستند و تخصص‌های دیگری مانند، توانبخشی و… تجارب و دانش خود را در حوزه درمان تومورهای شایع مغزی کودکان با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

وی از اعطای امتیاز بازآموزی در کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق) خبرداد و گفت: این کنگره از امتیاز بازآموزی حداکثر ۱۲ برخوردار است.

دانشگری با تأکید بر رویکرد درمان چندتخصصی در درمان تومورهای مغزی کودکان در این کنگره بیان کرد: متخصصان بیمارستان محک به مدت ۱۵ سال بر درمان تومورهای شایع مغزی کودکان به صورت تخصصی کار کرده‌اند و به همین دلیل در این کنگره بر آن هستیم تا با رویکرد درمان چندتخصصی دستاوردهای خود را در این حوزه با اساتید و متخصصان داخلی و خارجی به اشتراک گذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha