پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 370588

دکتر کامران باقری لنکرانی ، رئیس انجمن علمی آندوسکوپی گوارشی ایران از معاون درمان خواست تا نسبت به پرداخت هزینه های غیر سرمایه ای و یکبار مصرف در این پروسه توسط بیمه ها رایزنی های لازم را انجام دهد.

چالش تقبل هزینه های آندوسکوپی توسط بیمه ها

دکتر کامران باقری لنکرانی ، رئیس انجمن علمی آندوسکوپی گوارشی ایران طی نامه ای به معاون درمان با بیان اینکه :«تعرفه های پروسیجرها همچون آندوسکوپی و کولونوسکوپی حتی با لحاظ کردن هر دو بخش فنی و حرفه ای، در حال حاضر کفاف هزینه های نگهداشت و استهلاک این دستگاه ها را نمیدهد» گفت : «برخی از تجهیزات مصرفی آندوسکوپی و کولونوسکوپی که غیر سرمایه ای و یکبار مصرف هستند و بعضا تهیه آن ها برای بیماران امکان پذیر نیست و لزوما توسط مراکز درمانی، بیمارستان، کلینیک و یا توسط پزشکان در مطب شخصی تهیه میشوند در حال حاضربا چالش تقبل هزینه توسط بیمه ها در برخی از استان ها روبرو شده است.»

وی در این نامه از دکتر کریمی معاون درمان خواست در صورت ارائه خدمت و تهیه وسایل مزبور ، موارد اعلامی مازاد بر تعرفه اندوسکوپی و کلونوسکوپیبا در صورتحساب بیماران، قابل پرداخت از طرف بیمه ها باشد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است :

معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر کریمی

باسلام

ضمن تشکر از مساعی جنابعالی در ارتقای خدمات سلامت کشور از جمله اصلاح دستورالعمل ارایه خدمات مختلف نظیر کولونوسکوپی، همانگونه که مستحضرید تعرفه های پروسیجرها همچون آندوسکوپی و کولونوسکوپی حتی با لحاظ کردن هر دو بخش فنی و حرفه ای، در حال حاضر کفاف هزینه های نگهداشت و استهلاک این دستگاه ها را نمیدهد. در این شرایط، تحمیل هزینه های اضافه تر به واحدهای ارایه خدمت چه در بخش دولتی و چه خصوصی، برای خدماتی که برای حفظ کیفیت درمان و ایمنی بیماران ضروری هستند و در تعرفه های مزبور نه در جز فنی و نه در حرفه ای لحاظ نمیشوند، باعث فشار مضاعف مالی هم به ارایه کنندگان خدمت وهم بیماران گردیده است.

از جمله خدمات ضروری که در کنار پروسیجرها ارایه میشود میتوان به مواردی همچون پالس اکسی متری، رگ گیری، تزریق سرم و دارو، بررسی وضعیت بیمار، مشاوره قبل و بعد از پروسیجر و ... اشاره نمود.

از طرف دیگر برخی از تجهیزات مصرفی آندوسکوپی و کولونوسکوپی که غیر سرمایه ای و یکبار مصرف هستند و بعضا تهیه آن ها برای بیماران امکان پذیر نیست و لزوما توسط مراکز درمانی، بیمارستان، کلینیک و یا توسط پزشکان در مطب شخصی تهیه میشوند که از مهمترین این موارد می توان به لوازم مصرفی همچون پنس بیوپسی، سوزن اسکلروتراپی، هموکلیپس، اسنیر، تهیه وسایل ضد عفونی، دهانی، کیت اپرئاز لباس بیمار، داروهای لازم سدیشن و ... نام برد که در حال حاضربا چالش تقبل هزینه توسط بیمه ها در برخی از استان ها روبرو شده است.

حتی برخی از خدمات که دارای تعرفه هستند بعضا توسط سازمانهای بیمه گر در صورتحسابهای ارسالی مورد پذیرش قرار نمگیرند و باعث تضییع حقوق بیماران و ارایه کنندگان خدمت میشود که به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

  1. ویزیت بیمار قبل و بعداز پروسیجر و مشاوره پزشکی
  2. کد ۹۶۰۱۸۰ اکسیژن تراپی با نازال یا ماسک
  3. کد ۹۶۰۰۱۰ پایش و ارزیابی مثل فشار گرفتن. کنترل علائم حیاتی و پالس اکسی متری
  4. کد ۹۶۰۱۵۵ برای رگ گرفتن
  5. کد ۹۶۰۱۷۰ برای تزریق هر داروی وریدی
  6. لیست وسایل مصرفی یکبار مصرف ویژه هر بیمار

با توجه به موارد فوق، از جنابعالی درخواست می شود ضمن اعلام این موارد به معاونین محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی، بیمه های پایه و تکمیلی، تاکید گردد که موارد اعلامی مازاد بر تعرفه اندوسکوپی و کلونوسکوپی بوده و در صورت ارائه خدمت و تهیه وسایل مزبور با درج در صورتحساب بیماران، قابل پرداخت از طرف بیمه ها می باشند. امید است با تاکید و پیگیری جنابعالی، وضعیت ناهماهنگ فعلی که در برخی از استانها باعث برخورد بین بیماران، بیمه ها و ارایه کنندکان خدمت گردیده است و بر کیفیت خدمات و ایمنی آنها تاثیر گذار بوده، به سرعت حل شود.

پیشاپیش از عنایت شما کمال تشکر را دارم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha