ناشتایی قبل از آزمایش یکی از موضوعات مهم در پیرامون انجام آزمایش‌های مختلف است که افراد با آن مواجه می‌شوند. اما منظور از ناشتایی قبل از انجام آزمایش چیست؟! جهت انجام چه آزمایش‌هایی باید ناشتا باشیم؟ همه این موارد از جمله دغدغه‌هایی هستند که افراد در پیرامون انجام آزمایشات مختلف با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. خوردن غذا قبل از انجام آزمایش، می‌تواند در نتیجه آن تاثیر گذار بوده و به عبارتی نتیجه غلطی را نشان دهد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در هنگام انجام برخی از آزمایش‌ها فرد ناشتا باشد. البته، باید توجه داشته باشید که مدت زمان ناشتایی در آزمایش‌های مختلف متفاوت است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی مفصل‌تر ناشتایی قبل از آزمایش بپردازیم.

کدام یک از آزمایشات ناشتایی لازم دارند؟

ناشتایی قبل از آزمایش به چه معناست؟

منظور از ناشتایی قبل از آزمایش این است که فرد در مدت زمان تعیین شده از سوی پزشک و یا کادر آزمایشگاه، هیچ‌گونه غذایی را نخورده و نوشیدنی به غیر از آب میل نکند. توجه داشته باشید که جهت انجام انواع آزمایش‌های مختلف نیازی به ناشتا بودن ندارید؛ بلکه تنها برخی از آزمایش‌ها هستند که نتیجه آن‌ها ممکن است در صورت خوردن غذا و نوشیدن چیزی، دچار تغییر شوند. در این شرایط، پزشک توصیه می‌کند که مدت زمان خاصی قبل از انجام آزمایش ناشتا بوده و از خوردن و نوشیدن چیزی خودداری کنید.

چرا برای انجام آزمایش خون باید ناشتا باشیم؟

در جواب این سوال باید اشاره کنیم که همه انواع آزمایش‌های خون، نیازی به ناشتا بودن فرد ندارد. به عبارت کلی، تنها در صورتی ناشتا بودن فرد ضروری است که نتایج آزمایش تحت تأثیر فاکتورهایی قرار بگیرد که می‌توانند در نتیجه خوردن و آشامیدن چیزی تغییر کنند. توجه داشته باشید که در هنگام خوردن غذا، مقدار قابل توجهی از کربوهیدارت‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها و مواد مغذی دیگر را وارد بدن و جریان خون خود می‌کنید. تک تک این موارد می‌توانند در نتیجه آزمایش شما تاثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییراتی کنند.

کدام یک از آزمایشات ناشتایی لازم دارند؟

بیشتر بدانید : بهترین آزمایشگاه تهران

به عنوان مثال، مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات قبل از انجام آزمایش قند خون، می‌تواند در ظرف مدت زمان کوتاهی میزان گلوگز خون شما را افزایش داده و نتیجه کاذبی را به ارمغان آورد. در نتیجه، تشخیص پزشک نیز دچار مشکل شده و ممکن است شما مشکوک به بیماری خاصی در نظر گرفته شوید! همه این موارد در کنار هم اهمیت ناشتایی قبل از آزمایش را بیش از پیش بیان می‌کنند.

چند ساعت قبل از آزمایش باید ناشتا باشیم؟

خوب است بدانید که مدت زمان لازم جهت ناشتایی در آزمایش‌های مختلف متفاوت است. این مدت زمان می‌تواند بین 8 الی 24 ساعت باشد؛ اما به طور معمول، همان 8 ساعت را به عنوان زمان لازم جهت انجام آزمایش‌های معمولی در نظر می‌گیرند. در صورتی که نسبت به نیاز و یا عدم نیاز به ناشتا بودن در انجام آزمایش خاصی شک دارید، توصیه می‌کنیم که این مورد را از پزشک خود جویا شوید.

توجه داشته باشید که مدت زمان لازم جهت ناشتایی قبل از آزمایش، در شرایط مختلف متفاوت است. این موضوع بستگی به نوع آزمایش شما دارد. در ادامه مطلب به برخی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که جهت انجام آن‌ها ملزم به ناشتا بودن هستید اشاره کرده و مدت زمان ناشتایی را ذکر خواهیم کرد.

قبل از چه آزمایشاتی باید ناشتا باشیم؟

آزمایش‌های متعددی وجود دارند که جهت انجام آن‌ها باید به مدت مشخصی ناشتا باشید. البته، توجه داشته باشید که همه این آزمایش‌ها مشمول استثنا نیز می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر، پزشک با توجه به وضعیت بیمار و هدف از انجام آزمایش، می‌تواند ناشتایی قبل از آزمایش را اجباری تلقی کرده و یا از آن چشم‌پوشی کند. جهت اطلاع دقیق از این موضوع بهتر است قبل از انجام آزمایش، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. در بخش زیر به برخی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که نیاز به ناشتایی دارند اشاره کرده و مدت زمان لازم جهت ناشتایی قبل از انجام هر کدام از آزمایش‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • آزمایش قند خون؛ در حدود 8 الی 10 ساعت نیاز به ناشتایی دارید.
  • آزمایش ویتامین B12؛ معمولاً نیاز به ناشتایی ندارند ولی ممکن است پزشک بین 6 الی 8 ساعت ناشتایی رو توصیه کند.
  • آزمایش کلسترول خون؛ برخی از آزمایش‌های مربوط به کلسترول خون نیاز به 14 ساعت ناشتایی دارند.
  • آزمایش تری گلیسرید؛ در برخی شرایط ممکن است نیاز به 12 ساعت ناشتایی داشته باشند.
  • آزمایش ویتامین B کمپلکس؛ معمولاً به 12 الی 24 ساعت ناشتایی نیاز دارد.
  • و...

اگر ناشتایی قبل از آزمایش رعایت نشود چه رخ می دهد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که برای افراد ایجاد می‌شود این است که اگر ناشتایی قبل از انجام آزمایش را رعایت نکنند، چه اتفاقی صورت می‌گیرد؟! هنگامی که پزشک ناشتایی قبل از آزمایش را برای انجام برخی از آزمایش‌ها در نظر می‌گیرد، به ای دلیل است که میزان ماده خاصی را در بدن شما و در حالت طبیعی اندازه‌گیری  کند و بر اساس آن، بهترین روش درمانی را در پیش بگیرد. در صورتی که شما ناشتایی لازم جهت انجام آزمایش را رعایت نکرده و اقدام به خوردن غذا و نوشیدن چیزی کنید، ممکن است به صورت موقتی میزان آن ماده خاص را در خون خود تغییر دهید. این موضوع به نوبه خود منجر به ایجاد تغییراتی در نتیجه آزمایش شده و به عبارتی اطلاعات کاذبی را به پزشک ارائه می‌دهد.

همه این موارد در کنار هم باعث می‌شوند تا نتیجه آزمایش شما تغییر کرده و پزشک قادر به تشخیص درست مشکل موجود در بدن شما نشود. بنابراین، توصیه می‌کنیم که ناشتایی قبل از آزمایش را به طور جدی رعایت کنید. همچنین، در صورتی که در مدت زمان ناشتایی خود، به صورت ناخواسته چیزی خوردید و یا آشامیدید، سریعاً پزشک خود را نسبت به این موضوع مطلع سازید تا وی با توجه به شرایط، تصمیم لازم را اتخاذ کند.

کدام یک از آزمایشات ناشتایی لازم دارند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha