مدیرکل منابع طبیعی مازندران از انتقام‌جویی قاچاقچیان چوب از جنگلبانان و کارکنان منابع طبیعی مازندران خبر داد. سید علی علوی علت این اقدام مجرمانه را برخورد جدی منابع طبیعی با قاچاقچیان در ماه‌های اخیر دانست.

انتقام‌جویی قاچاقچیان چوب از جنگلبانان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، علوی درباره جزئیات این ماجرا اینطور گفت: با تشدید اقدامات حفاظتی منابع طبیعی استان در یک ماه گذشته؛ شاهد ۸ مورد حمله از سوی قاچاقچیان منابع طبیعی و چوب به همکاران و خانواده‌هایشان بودیم. به طوری‌که قاچاقچیان منابع طبیعی در آمل، بهشهر و گلوگاه به منازل، خودرو، باغ‌های مرکبات و وسایل و تجهیزات زندگی نیروهای منابع طبیعی حمله کرده و باعث بروز خسارت جدی به آنها شده‌اند.


البته، انتقام‌جویی قاچاقچیان تنها شامل حمله به باغ‌ها و منازل جنگلبانان نمی‌شود. براساس گزارش‌ها حدود 70 اصله درخت جنگلی در محدوده جنگل‌های شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه قطع شده و چند مسیر ارتباطی از جمله جاده پاسند رز، سرخ او و مهدیرجه توسط قاچاقچیان مسدود شده است. علوی دراین باره توضیح داد: قاچاقچیان چوب منافع شخصی خود را در خطر دیدند و با قطع درختان حاشیه جاده قصد دارند تلافی کنند. بلافاصله مأموران و حافظان منابع طبیعی و دادستان بهشهر در صحنه جرم حضور یافتند؛ پرونده لازم تشکیل و دستور بازداشت افراد مشکوک هم صادر شد.


مدیرکل منابع طبیعی مازندران معتقد است قاچاقچیان می‌خواهند با این اقدامات آنها را از برخورد قانونی خود در صیانت از جنگل منصرف کنند. این درحالی است که صیانت و حفاظت از منابع طبیعی در استان با جدیت پیگیری می‌شود و اجازه تعرض به هیچ منفعت‌طلبی داده نمی‌شود. او درباره برخورد با این قاچاقچیان اینطور گفت: با مجوز قانونی حساب بانکی قاچاقچیان مسدود، خودروهای آنان توقیف و دپوی چوب این افراد خاطی تعطیل شد از این رو تهدید کردند که تلافی را سر شما و همکاران‌تان درمی‌آوریم.


علوی همچنین از استقرار گشت شب در جنگل‌ها با مجوز دادستانی خبر داد و افزود: با مجوزی که از سوی دادستان دریافت شد؛ گشت شب هم در جنگل‌ها مستقر بود و یک توقیفی هم داشتیم. ساعت سه صبح روز ۲۲ فروردین در 4 نقطه صعب‌العبور شهرستان بهشهر، قاچاقچیان چوب با اره موتورهای شارژی در اقدامی غیراخلاقی به قطع درختان پرداختند.


مدیرکل منابع طبیعی مازندران از رسانه‌ها و حامیان منابع طبیعی درخواست کرد تا در راستای فرهنگسازی از صیانت از جنگل‌ها اقدام به روشنگری کنند و گفت: این اقدام مذبوحانه قاچاقچیان چوب در مازندران مسئولان را در برخورد قانونی مصمم‌تر کرده و موجب می‌شود ما در برخورد با آنان عقب‌نشینی نکنیم.


او در ادامه از صدور دستور فوری دادستان بهشهر برای پیگیری جدی این پرونده خبر داد و تأکید کرد که بزودی با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
علوی بر لزوم برخورد جدی با قاچاقچیان چوب در مازندران و مبارزه با آنها تأکید کرد و هشدار داد: اگر با آنها برخورد نشود دست به اقدامات خطرناک‌تری می‌زنند. برای مثال سال گذشته در منطقه الندان در۱۲ نقطه همزمان آتش‌سوزی صورت گرفت. لازم است دستگاه‌های امنیتی در شناسایی این افراد اقدام کنند تا حکم‌های بازدارنده صادر شود.

ضرب و شتم جنگلبانان توسط قاچاقچیان چوب


سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نیز از درگیری قاچاقچیان چوب با نیروهای جنگلبانی در شهر نشتارود تنکابن خبر داد. در این درگیری به یکی از مأموران منابع طبیعی حمله شده و یکی دیگر از جنگلبانان منطقه نیز مصدوم شده است.مهرداد خزایی پول درباره جزئیات این ماجرا گفت: در پی گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی در مناطق جنگلی شهر نشتارود مأمورین منابع طبیعی با تعدادی از قاچاقچیان چوب در حین قطع درختان برخورد کرده و متهمین به مأمورین منابع طبیعی حمله‌ور شده و یکی از جنگلبانان را مصدوم و روانه بیمارستان می‌کنند.


وی از مصدوم شدن این جنگلبان از ناحیه سر و صورت خبر داد و گفت: قاچاقچیان چوب با سلاح سرد و دستگاه اره موتوری به مأمورین حمله کرده که به درگیری و نزاع با مأمورین منجر می‌شود. متهمان پس از مصدوم کردن این مأمور از صحنه جرم فرار کردند. البته، قاچاقچیان فراری بومی منطقه هستند و شناسایی شده‌اند و موضوع، از زمان وقوع به دادستان شهرستان نشتارود گزارش شده و پرونده با دستور ویژه دادستان در حال رسیدگی است.

ضرب و شتم یک جنگلبان دیگر در سوادکوه شمالی


چند روز گذشته هم جنگلبان دیگری که در هنگام گشت‌زنی موفق به کشف چوب‌های قاچاق، شده بود، توسط فردی که اقدام به دپوی چوب‌های قاچاق کرده بود بشدت مجروح شد. این جنگلبان به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان شهید بهشتی بابل منتقل شد. پس از این حادثه با هماهنگی منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه شمالی و مسئول کشیک وقت با ریاست دادگستری شهرستان، دستور جلب متهم، فک پلاک و توقیف خودرو کامیونت وی صادر و همچنین چوب‌آلات کشف شده نیز جهت سیر مراحل قانونی ضبط شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha