یونیسف گزارش داد طبق بررسی ها و غربالگری های انجام شده ٬ هم اکنون 15.6 درصد از کودکان غزه دچار سوءتغذیه حاد هستند و 3 در صد از کودکان دچار از دست دادن شدید وزن هستند. این حالت شدید ترین و خطرناک ترین شکل سوءتغذیه است و نیاز به مداخله درمانی فوری دارد.

کودکان غزه دچار خطرناک ترین شکل سوء تغذیه شده اند

به گزارش سلامت نیوز، بر اساس گزارش یونیسف ( صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد ) در ماه فوریه 2024 ٬ کودکان در غزه برای زنده ماندن نیاز به کمک های نجات بخش دارند. جنگ و درگیری در غزه اثرات فاجعه باری برروی کودکان و خانواده آنها گذاشته است. کودکان با سرعت نگران کننده ایی در حال از بین رفتن هستند. تاکنون هزاران نفر از بین رفته اند و هزاران نفر زخمی شده اند. تخمین زده می شود که حدود 1.7 میلیون نفر در داخل غزه آواره شده اند که نیمی از آنها کودک هستند. آنها به آب ٬ غذا ٬ سوخت ٬ دارو و امکانات بهداشتی - درمانی دسترسی کافی ندارند. خانه های آنها ویران شده است و خانواده هایشان از هم پاشیده است.

هم اکنون بیش از 600000 کودک در غزه گرفتار شده اند و هیچ جای امنی برای آنها وجود ندارد.

حتی جنگ ها هم قوانینی دارند. هیچ کودکی نباید از نیازهای اولیه و ضروری زندگی محروم شود. هیچ کودکی نباید گروگان گرفته شود و از هیچ کودکی نباید در درگیری های مسلحانه استفاده شود. بیمارستان ها و مدارس نباید بمباران شوند و طبق قوانین بشردوستانه بین المللی از آنها نباید برای مقاصد نظامی استفاده شود. اثرات نابود کننده جنگ ها بر روی نسل های آینده غیر قابل انکار است.

در حال حاضر٬ زندگی کودکان غزه به دلیل سوء تغذیه شدید تهدید می شود و از هر شش کودک زیر دو سال ٬ یک نفر دچار سوءتغذیه حاد وشدید است. سوءتغذیه شدید در میان کودکان و زنان باردار و شیرده در نوار غزه تهدیدی جدی برای سلامتی آنها است. غذا و آب سالم به ‌طور باورنکردنی کمیاب شده و بیماری‌ها شیوع پیدا کرده است، که این مساله ٬ تغذیه و ایمنی زنان و کودکان را به خطر می‌اندازد و منجر به افزایش سوء تغذیه حاد می‌شود.

طبق بررسی ها و غربالگری های انجام شده ٬ هم اکنون 15.6 درصد از کودکان غزه دچار سوءتغذیه حاد هستند و 3 در صد از کودکان دچار از دست دادن شدید وزن هستند. این حالت شدید ترین و خطرناک ترین شکل سوءتغذیه است و نیاز به مداخله درمانی فوری دارد.

کودکان غزه دچار خطرناک ترین شکل سوء تغذیه شده اند

کودکان غزه دچار خطرناک ترین شکل سوء تغذیه شده اند

یونیسف اعلام کرده است ٬ نوار غزه در آستانه وقوع یک انفجاردرزمینه مرگ و میر کودکان است .غزه دریک بحران تغذیه ایی است. اگر این درگیری اکنون پایان نیابد، تغذیه کودکان به شدت کاهش خواهد یافت و منجر به مرگ و میر یا مشکلات بهداشتی زیادی خواهد شد که بر کودکان غزه تا پایان عمر تأثیر خواهد گذاشت و پیامدهای بالقوه زیان باری برای نسل های آینده خواهد داشت.

90 درصد از کودکان زیر 2 سال و 95 درصد از زنان باردار و شیرده با فقر شدید غذایی مواجه هستند. این بدین معناست که آنها دو یا کمتر از دو وعده غذایی را در روز مصرف می کنند و غذایی را که مصرف می کنند ارزش غذایی کمی دارد.


95 درصد از خانواده ها ٬ دفعات و مقدار وعده های غذایی خود را محدود می کنند و 64 درصد از خانواده ها فقط یک وعده در روز غذا می خورند.


بیش از 95 درصد از خانواده‌ها ٬ مقدار غذای دریافتی بزرگسالان را محدود کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند کودکانشان غذا برای خوردن دارند.

کودکان غزه دچار خطرناک ترین شکل سوء تغذیه شده اند

افزایش شدید سوء تغذیه که در غزه شاهد آن هستیم ، بسیارخطرناک ولی کاملاً قابل پیشگیری است . همه افراد به ویژه کودکان و زنان باید دسترسی مداوم به غذاهای سالم ، آب تمیز و خدمات بهداشتی - درمانی داشته باشند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، علاوه بر توقف فوری و کامل درگیری ها ٬ نیاز به کمک های انسان دوستانه فراوان و ورود این کمک ها به غزه را داریم.

هم اکنون در غزه ٬ آب آشامیدنی سالم ناکافی ، و همچنین آب ناکافی برای مصارف آشپزی و بهداشتی ، تغذیه نامناسب را تشدید می کند. به طور متوسط ، خانوارهای مورد بررسی به کمتر از یک لیتر آب سالم برای هر نفر در روز دسترسی دارند. طبق استانداردهای جهانی ، حداقل میزان آب سالم مورد نیاز در مواقع اضطراری برای هر نفر 3 لیتر در روز است، در حالی که استاندارد کلی برای هر نفر 15 لیتر است که شامل مقادیر کافی برای نوشیدن، شستشو و پخت و پز می باشد.

گرسنگی ، تشنگی و ضعف شدید بدنی ، باعث شده است که حداقل 90 درصد از کودکان زیر 5 سال به یک یا چند بیماری عفونی مبتلا شوند. 70 درصد از کودکان در دو هفته گذشته اسهال داشته اند که در مقایسه با سال 2022، 23 برابر افزایش داشته است.

کودکان غزه دچار خطرناک ترین شکل سوء تغذیه شده اند

بدون کمک های بشردوستانه بیشتر، وضعیت تغذیه ایی و بهداشتی به سرعت در سراسر نوار غزه بدتر خواهد شد. با توجه به اینکه زیر ساخت های اکثر خدمات بهداشتی ، آب و فاضلاب به شدت تخریب شده اند ، ضروری است که این زیر ساخت ها تقویت و محافظت شوند تا از گسترش بیماری ها و بدتر شدن سوء تغذیه جلوگیری شود.

یونیسف و سازمان بهداشت جهانی خواستار دسترسی ایمن ، بدون مانع و پایدار برای ارائه فوری کمک های بشردوستانه در سراسر نوار غزه هستند. این شامل آب سالم ٬ غذاهای مغذی و خدمات بهداشتی - درمانی ضروری برای همه افراد به ویژه کودکان زیر 5 سال و زنان دارای سوءتغذیه و در معرض خطر است. بیمارستان‌ها و کارکنان بهداشتی - درمانی باید از حمله نظامی محافظت شوند تا بتوانند با خیال راحت خدمات خود را ارائه دهند. آتش بس فوری بشردوستانه ٬ بهترین فرصت را برای نجات جان هزاران انسان و پایان دادن به رنج ها فراهم می کند.

منبع : سایت یونیسف

تهیه و تنظیم : دکتر حسین شهزادی - فوق تخصص قلب کودکان - مرکز قلب شهید رجایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha