چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 369233

امروزه لمینت دندان (Dental laminates) به یکی از پرتقاضاترین درمان‌ها در حوزه دندانپزشکی تبدیل شده است و اکثر افرادی که به دنبال اصلاح لبخند خود هستند و می‌خواهند با دندان‌هایی زیبا چهره‌ای جذاب‌تر داشته باشند، به سراغ این روش می‌روند. اما آیا در جریان صفر تا صد لمینت دندان هستید؟ در ادامه همراه ما باشید تا با هرآنچه باید بدانید آشنا شوید.

همه چیز در مورد لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

لمینت‌های دندان که تحت عنوان ونیر یا روکش نیز شناخته می‌شوند، در حقیقت پوسته‌های نازکی از پرسلن یا مواد رزین هستند که دندان‌پزشک از آن‌ها برای بهبود ظاهری دندان‌ها استفاده می‌کند. این بهبود ظاهر، می‌تواند شامل تغییر رنگ دندان‌ها، تغییر شکل و تغییر اندازه‌ آن‌ها باشد.

لمینت دندان چند دسته است؟

در صنعت دندان‌پزشکی روکش‌های لمینت به طور کلی به دو نوع لمینت پرسلن و لمینت رزین کامپوزیتی تقسیم می‌شوند که خود آن‌ها نیز شامل انواع دیگری خواهند شد. حال برای آنکه شما بتوانید از میان انواع لمینت دندان که وجود دارد بهترین انتخاب را داشته باشید، در ادامه به بررسی انواع لمینت دندان می‌پردازیم.

البته به این موضوع باید اشاره داشت که دسته‌بندی لمینیت‌ها یک حالت دائمی و موقت نیز دارد که هریک از انواع دیگر در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند. لمینت‌های ایمکس، لمینت‌های زیرکونیومی، لمینت‌های چینی کامی، لمینت‌های چینی، لمینت‌های لومینیرز و ونیر کامپوزیت‌ها از جمله لمینت‌های دائمی هستند که هرکدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

نقد و بررسی انواع لمینت‌های دندان

همان‌طورکه گفته شد لمینت‌های دندان انواع مختلفی دارند، اما سوالی که پیش می‌آید این است که کدام یک را باید انتخاب کرد؟

لمینت‌های سرامیکی یا پرسلن

اولین و رایج‌ترین نوع لمینت که در اکثر دندان‌پزشکی‌ها می‌توانید آن را مشاهده کنید، لمینیت سرامیکی یا پرسلن است. در تهیه این لمینت ماده‌ای به نام فلدسپات که یک ماده شیشه‌ای-طبیعی به شمار می‌آید استفاده شده و به دلیل همین ویژگی نازکی و شفافی که دارد ظاهری طبیعی به دندان‌های شما می‌دهد.  همچنین باید گفت این روکش انعطاف‌پذیر است و پزشک می‌تواند به راحتی آن را به فرم دندان‌های شما در بیاورد.

یکی از معایبی که می‌توان برای این نوع از لمینت در نظر گرفت، پروسه نسبتا طولانی آماده‌سازی آن است؛ اما مزایایی که برای لمینت پرسلن یا سرامیکی باید در نظر گرفت، در مقایسه با معایب آن بیشتر خواهد بود. حال در ادامه انواع گوناگون این نوع از لمینت را بررسی می‌کنیم که عبارتند از:

لمینت E-Max

نوع دیگری که از لمینت دندان می‌خواهیم معرفی کنیم، لمینت ایمکس است. این نوع از لمینت را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع لمینت در نظر گرفت؛ چراکه برای تولید آن از شیشه‌ای سرامیکی به نام لیتیوم دی سیلیکات استفاده می‌کنند که ظاهری بسیار طبیعی دارد و از قدرت و مقاومت بالایی برخوردار است؛ به طوری که در سال 2017 یک بررسی صورت گرفت و نتیجه‌ی آن نشان داد که لمینت ایمکس بعد از گذشت 10 سال حدود 83.5 درصد سالم مانده است.

  • از همین رو باید گفت اگر شما به دنبال انتخابی هستید که به دندان‌های شما ظاهری طبیعی بدهد، لک نشود، ماندگاری بالایی داشته باشد و از نظر شکل و اندازه نیز مناسب به نظر برسد، پیشنهاد ما به شما مدل E-Max است.
  • البته باید گفت این سبک از لمینت معایبی نیز دارد که برای مثال می‌توان به برگشت ناپذیر بودن آن‌ها و روند درمان نسبتا طولانی که دارد اشاره کرد. البته به این مورد نیز باید اشاره داشت که لمینت‌های ایمکس فوق‌العاده نازک هستند و به دلیل همین ویژگی که دارند به راحتی می‌شکنند یا ترک می‌خورند.

لمینت لومینیرز

این سبک از لمینت برای افرادی مناسب است که می‌خواهند دندان‌های خود را بدون تراش و طی یک جلسه لمینت کنند. از همین رو اگر دندان‌های شما شکسته‌اند یا تغییر رنگ پیدا کرده‌اند و شما می‌خواهید که آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان درمان کنید، پیشنهاد ما به شما لمینت بدون تراش یا لومینیرز است. این لمینت فشرده و باریک آماده می‌شود و دندان‌پزشک آن را به سادگی روی سطح قدیمی دندان‌ها قرار می‌دهد تا بازسازی آن‌ها صورت گیرد.

این نوع از لمینت مزایا و معایبی دارد که باید در رابطه با آن‌ها نیز اطلاعات کافی بدست آورید. از جمله مزایای این روش می‌توان به این موارد اشاره کرد که:

  • در صورتی که بخواهید، می‌توانید آن‌ها را از روی دندان‌های خود حذف کنید.
  • یک روش بدون نیاز به تزریق است و بدون دردسر انجام خواهد شد.
  • اگر نیاز به انجام اصلاحاتی باشد، به سادگی این اصلاحات انجام خواهد شد.
  • پروسه درمان آن طولانی نخواهد بود و در نهایت طی یک روز انجام می‌شود.

البته باید گفت در کنار این مزایا، معایبی نیز وجود دارد که آگاهی داشتن در رابطه با آن‌ها ضروری است. اولین عیبی که می‌توان به آن اشاره کرد، به نازکی و باریکی لمینت مربوط می‌شود که احتمال شکستگی و ترک‌ خوردگی را افزایش می‌دهد. مورد دیگر این است که لمینت بدون تراش نازک طراحی می‌شود و با توجه به همین موضوع شاید نتواند تیرگی‌های دندان‌ها را به خوبی بپوشاند؛ پس اگر لکه‌های روی دندان‌های شما زیاد است، این روش برای شما چندان مناسب نخواهد بود. مورد آخر از معایب نیز این است که اگر این لمینت به درستی جاگذاری نشود، لثه‌ها آسیب می‌بینند.

images_1709975341_65ec272da2682.jpg

لمینت زیرکونیوم

اگر دندان‌های شما دچار مشکلاتی چون پوسیدگی، بریدگی و شکستگی عمیق هستند؛ لمینت زیرکونیوم یک انتخاب ایده‌ال برای رفع چنین مشکلاتی خواهد بود، زیرا یکی از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین مواد برای انجام لمینیت متعلق به این مدل است. ویژگی که در رابطه با این سبک از لمینت وجود دارد که می‌تواند قابل توجه باشد، ظاهر مات آن است.

  • این سبک از لمینت مزایایی نیز دارد که برای مثال می‌توان به قدرت و مقاومت بالا، تقویت دندان‌های ضعیف و همتراز کردن دندان‌ها اشاره کرد.
  • البته فراموش نکنید که هر مدل لمنیت، علاوه‌بر مزایایی که دارد از یکسری معایب نیز برخوردار است که در رابطه با معایب لمینت زیرکونیوم می‌توان به این مورد اشاره کرد که تغییر آن سختی و دشواری زیادی دارد و از آنجایی که ظاهرش مات است، برای خیلی از افراد خوشایند نخواهد بود.

ونیرهای کامپوزیتی

در ابتدای بخش مربوط به انواع لمینت دندان به این موضوع اشاره کردیم که ونیرهای کامپوزیتی نیز از جمله مدل‌های لمینت هستند که جایگزین لمینت‌های پرسلن شده‌اند. دلیلی که برای این جایگزینی می‌توان در نظر گرفت، گران بودن لمینت‌های پرسلن است.

اصلی‌ترین ماده‌ای که در تهیه این لمینت مورداستفاده قرار می‌گیرد، رزین است که به دندان‌های شما ظاهر و رنگ طبیعی می‌دهد؛ اما باید گفت که از جمله لمینت‌های ضعیف به شمار می آیند و به همین دلیل برای روکش دندان‌های جلویی مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین در مقایسه با پرسلن‌ها طول عمر کمتری دارند و در مدت زمان کوتاه‌تری لک می‌شوند و احتمال شکستن و ترک خوردگی آن‌ها بیشتر است.

لمینت متحرک

اگر از دسته افرادی هستید که به انجام لمینت دندان علاقه دارید، به احتمال زیاد نام لمینت متحرک دندان به گوشتان خورده است. این روکش که با نام اسنپ آن اسمایل (snap on smile) نیز شناخته می‌شود، یک پوشش موقت به شمار می‌آید که از آن برای پوشاندن ظاهر نامطلوب دندان‌ها استفاده می‌کنند.

لمینت دندان چقدر عمر می‌کند؟

لمینت‌های دندان معمولا بین 15 تا 20 سال عمر می‌کنند، اما این موضوع به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال نوع و جنس لمینت یکی از همین موضوعات به شمار می آید یا برای مثال دندانپزشکی که درمان را برای شما انجام می‌دهد؛ در نهایت نیز نحوه نگهداری و مراقبت شما است که هرچه بهتر باشد، عمر مفید لمینت‌ دندان نیز بیشتر خواهد بود. دقت داشته باشید که اگر این موارد به خوبی رعایت نشوند، لمینت‌های شما کمتر از 10 سال ماندگاری خواهند داشت. البته باید گفت گاهی اوقات لمینت‌ها در معرض ضربه و آسیب قرار می‌گیرند و از بین می‌روند که این موضوع متفاوت است!

منبع: دندانپزشکی میخک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha