بر اساس برآورد اولیه تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده و گروه‌های مجهز ارزیاب با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

همراهی ملی با سیستان و بلوچستان در روزهای سخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، حجم خسارات وارده در پی وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی به زیرساخت‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان به سه حوزه راه‌ها، کشاورزی و مسکن سنگین برآورد شده است.مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری استان اعلام کرده است: بر اساس برآورد اولیه تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده است.

در این مدت همچنین یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفت، چهار سد شامل سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون مترمکعب، سد زیردان در منطقه دشتیاری چابهار با حجم مخزن ۲۰۷میلیون مترمکعب، سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون مترمکعب و سد خیرآباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شد، از همه مهم‌تر اینکه بزرگ‌ترین سد مخزنی که حجمی معادل سه برابر سد کرج دارد در پی پیش‌بینی بارش‌های بی‌سابقه و وقوع سیلاب‌ها در جنوب استان، سیلاب عظیم رودخانه کهیر در این سد آرام گرفت و ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی برای رفع تنش آبی مردم این منطقه، در این سد ذخیره شد.


مهار سیلاب عظیم رودخانه کهیردر سد کهیر


مجری سد کهیر گفت: در پی وقوع سیلاب‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان از ارتفاعات شهرستان نیکشهر و لاشار، خوشبختانه این بار برخلاف گذشته، بارش باران به عنوان ذخیره ایام پیش رو، برای روستاهای واقع در مناطق پایین‌دست سد آرام گرفت. داود کامگار افزود: میزان ذخیره آب پشت سد کهیر از ۳۵ میلیون مترمکعب به حدود 220 میلیون مترمکعب افزایش یافت و خوشبختانه با وجود بارش‌های شدید در حوضه‌های آبریز بالادست و سرریز شدن تمامی سدهای جنوب شرق کشور، هیچ سیلابی از رودخانه کهیر به پایین‌دست سد رهاسازی نشد و حدود ۲۲۰ میلیون‌ مترمکعب آب شیرین ذخیره‌سازی شد.

وی ادامه داد: سد کهیر با هدف تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی روستاها و اراضی پایین‌دست و همچنین تأمین آب منطقه مکران در حال ساخت است و در حال حاضر قبل از انجام مراحل پایانی ساخت آن، ساخت سامانه آبرسانی و اجرای تصفیه‌خانه فیلتر شنی جهت انجام آبرسانی اضطراری به انجام رسیده است و تاکنون ۴۶ روستای پایین‌دست با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر از آب آشامیدنی باکیفیت این سد بهره‌مند شدند.



آماده‌باش تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان


محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تداوم بارندگی‌ها دستگاه‌ها در حال آماده‌باش هستند، مدیران کل بدانند در موضوع اعتبارات مشکلی وجود ندارد، کسی معطل پول و امکانات در این منطقه نباشد، تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان باید پای‌کار باشند.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در بخش لایروبی رودخانه‌ بلافاصله بعد از بارندگی فرماندار زرآباد ۲ دستگاه لودر گرفته و کار شروع شود، هزینه آن پرداخت شده قرارداد را منعقد کنید.


کرمی خاطرنشان کرد: باید پیش‌بینی کنید تا آب‌ها مهار شود، مطالعاتی در بالادست و پایین‌دست در دستور کار قرار دارد تا این حجم از آب شیرین به دریا نرود و از آن استفاده کنیم.وی افزود: در بخش آبرسانی، آب منطقه زرآباد از سد کهیر تأمین و طرح لوله‌گذاری آن شروع شود، سد کهیر امسال حدود ۲۳۰ میلیون مترمکعب آبگیری شد که علاوه بر تأمین آب شهرها، آب کشاورزی هم تأمین می‌شود.وی ادامه داد: منطقه زرآباد به‌سرعت باید توسعه پیدا کند، بنیاد مسکن و تمامی مجموعه‌ها باید پای‌کار باشند و به‌سرعت کار را انجام دهند تا بخش ادارات فعال شود.

شبکه آب ۲۵۱ روستای سیلزده سیستان و بلوچستان برقرار شد


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: اکنون آب آشامیدنی ۲۵۱ روستا وارد مدار شده است و تلاش برای رفع قطعی آب 7 روستای باقی‌مانده با توجه به سیلابی بودن رودخانه‌ها و عدم امکان انتقال و اجرای لوله در مسیر عبور عرضی رودخانه و رهاسازی آب از سدهای بالادست و جاری بودن آب، همچنان ادامه دارد.


علیرضا قاسمی افزود: در جریان سیل اخیر ۱۲ شهرستان سیستان و بلوچستان در محاصره سیل قرار گرفتند و آب آشامیدنی ۲۵۸ روستا به دلیل آسیب‌های وارده به تأسیسات با قطعی آب مواجه شد.وی ادامه داد: روستاهایی که با قطعی آب مواجه هستند به صورت مداوم از طریق ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند. بازدیدها همچنان در حال انجام است و گلایه‌های مردمی وجود ندارد. آب معدنی هم توسط شرکت تهیه و توزیع می‌شود. وی افزود: در حال حاضر 7 روستای آسیب‌دیده هنوز با مشکل روبه‌رو هستند که تلاش‌های شبانه‌روزی برای رفع مشکل این روستاها نیز ادامه دارد.



برپایی بیمارستان صحرایی سپاه در مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان


فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای شروع بحران سیل در جنوب استان در زمینه بهداشت و درمان مردم درگیر در سیل ورود کرده و با تیم‌های پزشکی اعزامی توانست خدماتی در خور شأن مردم عزیز به آنان ارائه دهد. سردار سرتیپ پاسدار احمد شفایی در حاشیه سرکشی از مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مجموع خدمات صورت گرفته باعث شد به این نتیجه برسیم که برای خدمات بهتر نیازمند راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در منطقه باشیم. وی تأکید کرد: با دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه، راه‌اندازی این بیمارستان برنامه‌ریزی شد که هم‌اکنون تجهیزات آن در حال انتقال به این منطقه است.



عمده خسارت وارده به بخش کشاورزی در حوزه چاه‌ها و قنوات


رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در این شهرستان‌ها مربوط به ۹۴ حلقه چاه کشاورزی، ۸۵ رشته قنات و ۲۲۹ کیلومتر جاده‌های روستایی و عشایری است.محمدرضا سیدحسینی افزود: سایر خسارات بر اثر سیل اخیر مربوط به یک‌هزار و ۱۳۰ هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم، ۳۳۰ هکتار اراضی باغی، ۲۰ واحد گلخانه، ۴۵ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ رأس دام سبک و سنگین، ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، ۴۹ کیلومتر انتقال آب با لوله‌ها و کانال، 5 بندسار و سازه آبخیزداری و ۱۰ باب استخر ذخیره آب است.وی ادامه داد: کار عملیات اجرایی مرمت و بازسازی منابع آبی آسیب دیده با همکاری بهره‌برداران در جنوب سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha