فاز سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه بزودی به اتمام رسیده و رویکرد نرم‌افزاری با تأکید بر مدیریت مصرف آب آغاز می‌شود.

مدیریت آب کشاورزی برای نجات دریاچه ارومیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رویکرد نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در دستور کار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار دارد، اظهار داشت: یک بخش از این رویکرد نرم‌افزاری، مدیریت مصارف آب در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه کشاورزی است که در این زمینه برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.


«محمدصادق معتمدیان» با اشاره به اینکه فاز سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه بزودی به اتمام می‌رسد، افزود: تا چند ماه آینده پرونده پروژه‌های سخت‌افزاری که آخرین آن پروژه کانال بادین‌آباد است، به اتمام خواهد رسید.وی بااشاره به اهمیت توجه به اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه گفت: تغییر الگوی کشت و توجه به کاشت محصولات کم آب بر در حوضه دریاچه در کنار توجه به معیشت مردم ضروری است.


دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با تأکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت، خاطرنشان کرد: سه قلم محصول کشاورزی از جمله سیب، چغندرقند و یونجه، بخش قابل توجهی از آب کشاورزی استان را مصرف می‌کنند که نیاز است تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان صورت گرفته و محصولات کم آب بر جایگزین این محصولات شود.


استاندار آذربایجان‌غربی به نهادینه کردن تغییر الگوی کشت و اقناع‌سازی مردم نیز اشاره کرده و افزود: برای آگاه ساختن مردم، بحث‌های ترویجی باید توسط سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته و کشاورزان استان با ابعاد مختلف و اهمیت تغییر الگوی کشت در راستای احیای دریاچه بیشتر آشنا شوند.
معتمدیان همچنین با بیان اینکه از لحاظ فرهنگی، نیز باید مردم را با برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه همراه کرد، یادآور شد: در این زمینه اهمیت تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر با ارزش افزوده بیشتر به کشاورزان یادآوری شود.


وی در ادامه با اشاره به فعال بودن حلقه‌های چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، افزود: متأسفانه وجود چاه‌های غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باعث بروز مشکلاتی در تأمین حقابه دریاچه ارومیه شده است و ضروری است دستگاه‌های متولی در زمینه برخورد و پرکردن این چاه‌ها فعال‌تر عمل کنند.


این مقام مسئول همچنین با تأکید بر اجرای برنامه‌هایی برای امیدآفرینی درخصوص روند احیای دریاچه ارومیه، افزود: جشنواره‌های مختلف نظیر عکاسی از روند احیا و شور و شوق مردم در قایق‌سواری، جنبه امیدآفرینی دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند جشنواره‌های مختلف با موضوعاتی از جمله احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه را به‌صورت فراخوان ملی ارائه داده و پس از برگزاری، از بهترین عکس‌ها و گزارش‌ها تجلیل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha