بر اساس جدیدترین گزارش‌های هواشناسی بارش باران و برف در کشور تا جمعه ادامه داشته و بنا به اخباری که در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای دست به دست می‌شود جمعه و شنبه آینده روزهای سردی و یخبندانی در پی خواهیم داشت و احتمال اینکه مدارس و هم ادارات به خاطر یخبندان و هم صرفه‌جویی در مصرف گاز تعطیل باشند، می‌رود. سال گذشته هم در پی بارش برف و نیز غافگیری به وجودآمده، مشکلاتی در کمبود انرژی و قطعی به وجود آمد.

ناتوانی هواشناسی از پیش بینی طولانی مدت وضعیت آب و هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه روزنامه آرمان ملی، یکشنبه و درست در حالی‌که مردم تهران از بارش برف در سال جاری ناامید شده و در شب‌های پرازدحام عید خود را برای سال جدیدی آماده می‌کردند، بارش چند ساعته و مدام برف اسفندماهی همه را غافلگیر و مناظری زیبا در سطح شهر خلق کرد. برفی که در شهرهای دیگر هم بارید و تیترهایی که واژه یخبندان را به همرا داشتند، سرتیتر اخبار اجتماعی رسانه‌ها شد.

از مدارسی که تعطیل و غیر حضوری شدند تا آنچه از تغییر ساعت کاری ادارات گفته و بعدا تکذیب شد؛ واژگون شدن برخی اتومبیل‌ها، مسدودشدن جاده‌ها و عملیات برف روبی در اقصی‌نقاط کشور، بازگشت برخی پروازها و در نهایت توصیه‌های مسئولان در تفهیم این نکته که شرایط جوی مساعد نیست و شهروندان از سفر پرهیز کنند.

در این گزارش زمستانی و برفی علاوه بر اشاره به تبعات بارش برف و یخبندان نگاهی هم به سخنان یک کارشناس هواشناسی می‌اندازیم که از ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب و هوا سخن به میان آورده است؛ اتفاقی که در سال جاری به ویژه در روزهای بسیار آلوده هوا در پیش بینی بارندگی ها یا وزش باد تکرار شد. باید گفت که این پیش‌بینی‌ها هم می‌تواند در رده غافلگیری‌ها و در راستای آن قرار گیرد.

هوای سرد این هفته در یک نگاه

همانطور که گفته شد بنا به اعلام سازمان هواشناسی کشور، بارش باران و برف در کشور تا جمعه ادامه خواهد داشت و در تهران هم شاهد یخبندان سطح زمین و تداوم هوای سرد خواهیم بود و جمعه را که رد کنیم، از گستردگی فعالیت سامانه بارشی کاسته خواهد شد.

روز گذشته بیشترین بارش‌ها در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان، غرب سواحل دریای خزر و قم، اصفهان و مرکزی رخ داد. همچنین استان‌های شمال‌شرق، شرق، جنوب‌شرق، سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از مرکز و جنوب‌غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز شاهد برف و باران و وزش باد بودند.هواشناسی پیش‌بینی کرد که امروز، سه‌شنبه هم بارش‌ها در مناطقی که گفته شد به صورت پراکنده تداوم خواهد داشت و از اواخر امروز، موج جدید بارشی از سمت غرب و جنوب‌غرب وارد کشور می‌شود.

فردا چهارشنبه، ۹ اسفند هم یک فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور تقویت شده و تقریباً برای بیشتر استان‌های کشور به‌ویژه غرب سواحل دریای خزر و نیمه شمالی استان‌های فارس و کرمان، بارش برف و باران و وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی شده.

اما این سامانه بارشی روز پنجشنبه هم خودی می‌نمایاند و به جز مناطقی از شمال‌غرب، غرب و جنوب کشور در سایر مناطق کشور به فعالیت خود ادامه خواهد داد و به این ترتیب، ما شاهد تداوم بارش برف و باران و وزش باد نسبتاً شدید در نیمه شرقی کشور خواهیم بود. شدت بارش در روز پنجشنبه برای جنوب استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده. روز جمعه، ۱۰ اسفند از گستردگی فعالیت سامانه بارشی کاسته خواهد شد و بارش‌ها با شدت کمتر تنها در شرق سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال‌شرق، شرق و جنوب‌شرق کشور پیش‌بینی شده است.

اما این بارش‌ها و وزش‌ها با کاهش دما هم همراه خواهد بود. هواشناسی گفته که هوا در بیشتر مناطق سرد می‌شود کاهش محسوس دمایی که همراه با بارش‌ها از روز یکشنبه در بیشتر مناطق کشور آغاز شد، روز گذشته هم تمدید شد و امروز هم ادامه خواهد داشت. امروز وزش باد در برخی مناطق باعث بروز گرد و خاک هم می‌شود. امروز همچنین خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان متلاطم هستند.

باد که بوزد، برف که بیاید و دما که کم شود، باید منتظر یخبندان هم باشیم؛ بیشتر در بعدازظهرهایی که خبری از لایه‌های بی‌رمق آفتاب نیست و قطعا باید منتظر شب‌های سرد و مه‌آلود هم باشیم.هواشناسی هم همین را گفته و برای نقاط مختلف کشور، بارش باران و برف همراه با یخبندان سطح زمین را پیش‌بینی کرده.اداره کل هواشناسی استان تهران نیز از تداوم بارش باران و برف در تهران، یخبندان سطح زمین و تداوم هوای سرد تا پایان هفته خبر داده و گفته احتمال رگبار و رعدوبرق و در نواحی مستعد بارش تگرگ، گاهی مه و محدودیت دید، در ارتفاعات با کولاک برف و احتمال ریزش بهمن پیش‌بینی می‌شود.

محورهای مسدودشده

در ادامه به برخی محورهای مسدود شده، مدارس تعطیل‌شده و سایر تبعات بارندگی‌هایی که از چند روز پیش شروع شده و تا جمعه ماندگار است، خواهیم پرداخت.از محور بوئین زهرا به ساوه شروع می‌کنیم که تا اطلاع ثانوی مسدود شد. سرهنگ فرهاد ذاکری‌منش رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: به علت بارش شدید برف و کولاک و کاهش دید مسیر بوئین زهرا به ساوه مسدود شده و مسافران استان‌های مرکزی و اصفهان باید از مسیر جایگزین استفاده کنند.

به گرمخانه‌های شهرداری مشهد می‌رسیم که شبانه روزی فعال شدند و این را جاوید کیانی، رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت با این توضیح که باتوجه به برودت هوای سرد طی هفته پیش رو، گرمخانه خانه سبز به صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی است. همچنین از شهروندان درخواست شده درصورت مشاهده افراد بی‌سرپناه در سطح شهر با ۱۳۷ تماس گرفته بگیرند.

به علت سرمای هوا و بارش برف، مدارسی هم در سراسر کشور به تعطیلی کشیده شدند از آن جمله مدارس برخی مناطق استان قزوین را می ‌توان نام برد. همچنین همراه با سرمای شدید در این استان از سوی شرکت گاز اعلام شد که مصرف گاز در قزوین به بیشترین میزان خود رسیده. راه 129 روستای قزوین هم با بارش برف مسدود شد.

تعدادی از مدارس کلاله و شهر فراغی در استان گلستان هم غیر حضوری شدند. به علت بارش برف، برخی مدارس استان همدان در نوبت بعدازظهر تعطیل شدند. مدارس خراسان رضوی هم همین‌طور. مدیرکل راهداری استان همدان هم خبر داد که برف روبی و نمک پاشی 11 هزار کیلومتر راه در همدان انجام شده است.

مدیرکل راهداری استان گلستان هم گفت ۱۲۶ راهدار در عملیات برفروبی راه های کوهستانی گلستان حاضر شده‌اند. راه ارتباطی ۹۰ روستای الیگودرز مسدود شد. این را فرماندار الیگودرز گفت با بیان اینکه مدارس هم تعطیل شدند. بعدتر گفتند که جاده‌های مسدود مازندران باز شده اما همچنان لغزنده‌اند. هلال احمر هم گفت که به ۲۴۲ نفر از گرفتاران در برف و کولاک مازندران امدادرسانی کرده. آتش‌نشان‌های یزد هم برای مواجهه حوادث احتمالی ناشی از بارش‌ها در حالت اماده باش قرار گرفتند. بارش باران و رگبار در هرمزگان هم ادامه‌دار شد.

خبر رسید که موج دوم سامانه بارشی وارد چهارمحال و بختیاری خواهد شد. ادارات 4 شهرستان گیلان به تعطیلی کشیده شدند. به دلیل بارش باران مدارس 3 شهرستان سیستان و بلوچستان تعطیل شدند. همچنین مدارس استان مرکزی و کردستان و کرمان هم تعطیل شد. هلال احمر زنجان هم برای اسکان در راه‌ماندگان ناشی از کولاک آماده شد. برخی مدارس استان البرز و تهران تعطیل شدند. بهمن در جاده کندوان سقوط کرد. جاده‌های هراز و کرج-چالوس مسدود شدند.

همزمان توصیه‌هایی به مردم شد که از مسافرت خودداری کرده و نکات ایمنی را در رفت و آمد خود رعایت کنند؛ همینطور از مردم خواسته شد که در مصرف انرژی دقت و صرفه‌جویی کنند از آن جمله است درخواست فرمانداری تهران از مردم برای مدیریت مصرف انرژی. معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران گفت: شهروندان تهرانی با توجه به بارش نزولات آسمانی و کاهش دما، مصرف حامل های انرژی را مدیریت کنند.

به گفته سعید بشیری تا ۱۲ اسفندماه در سطح شهر تهران بویژه ارتفاعات از جمله واریش و امامزاده داود (ع)، بارش باران، بارش برف، وزش باد شدید گاهی خیلی شدید، مه گرفتگی ، کاهش دید، کاهش محسوس دما، کولاک، احتمال لغزش سنگ و وقوع بهمن در ارتفاعات، اختلال در تردد در جاده های کوهستانی، امکان سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی و یخ زدگی تاسیسات و لوله های آبرسانی و غیره پیش بینی شده است.او از هموطنان بویژه ساکنین مناطق مورد اشاره، توصیه کرد ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری به ویژه در گردنه های برفگیر، پرهیز از کوهنوردی، مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، از توقف و تردد در حاشیه رودخانه و مسیل ها خودداری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران با تأکید برضرورت حفظ آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، از شهروندان تهرانی خواست تا الگوی صحیح را در مصرف حامل های انرژی رعایت کنند. بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، بشیری در پایان با اشاره به هماهنگی های لازم در جهت تسریع در امور ترافیکی خاطرنشان کرد: مطابق هماهنگی ها دستگاه‌های اجرایی و امدادی آمادگی کامل را داشته و وضعیت معابر توسط دوربین‌های سازمان ترافیک تهران و سطح شهر نیز توسط دوربین‌های نظارت تصویری ویژه برف مرکز EOC سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران رصد می شود.

یک مشکل قدیمی

همانطور که بارها گفته و بر ضرروت مدیریت بحران و آمادگی برای مواجهه با بارندگی‌ها تاکید شده، پیش‌بینی‌های نادرست و نیز عدم آمادگی زیرساخت‌ها در مواجهه با چنینی مسائلی می‌تواند بارش‌هایی را که می توانند موجبات رونق و رزق روزی را فراهم کنند، به عوامل تخریب و بلای جان و مال شهروندان بدل کنند.

اخیرا حسین اردکانی، کارشناس هواشناسی از ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا گفته و یادآور شد «این‌که حدود 3 ماه قبل پیش‌بینی کردم بین 20 تا 30 بهمن هوای بسیار سرد برفی وارد ایران می‌شود، این یک مدل دانشگاهی بود و این پیش‌بینی روی داد.»

او با بیان اینکه هفته آینده سرما ادامه دارد، افزود: در زمان حاضر در کشورهای مختلف جهان، سه تا چهار ماه جلوتر پیش‌بینی‌های درستی را انجام می‌دهند اما متأسفانه سازمان هواشناسی کشورمان از ارائه چنین پیش‌بینی‌هایی ناتوان است.اردکانی با طرح این پرسش که چرا سازمان هواشناسی کشور نمی‌تواند پیش‌بینی 3 تا 4 ماهه داشته باشد، متذکر شد: به‌نظر می‌رسد وزیر راه و شهرسازی باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد. پدر علم هواشناسی ایران یادآور شد: آبان ماه امسال، بنده پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور و بارش‌ها طی اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه را انجام داده بودم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha