سلامت نیوز : نوبخت رئیس سازمان منابع‌طبیعی کشور گفته است :« 72 روز کاری داریم و باید ۱۵۰ میلیون اصله نهال بکاریم. اگر ۱۵۰ میلیون را تقسیم بر ۳۳ اداره کل استان‌ها کنیم، هر استان باید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال بکارد. این یعنی از امروز در هر استان باید ۶۳ هزار و ۱۳۱ اصله نهال کاشته شود و کار از امروز جدی گرفته شود.» همه می دانیم کاشت نهال بسیار کار مقدس و نیکویی است؛ اما با یک حساب ساده سرانگشتی درباره سخنان رییس سازمان متولی، به نتایج شگفت انگیز و تکان دهنده ای می رسیم. شعاری غیرقابل دست یافتن ! یادداشت کوتاه الهام فریدونی کارشناس ارشد ارزیابی وآمایش سرزمین را در اینباره بخوانید.            

کاشت 150 میلیون نهال در 72 روز

به گزارش سلامت نیوز اظهارات اخیر رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره کاشت درخت تا زمان باقی مانده، واکنش های برخی کارشناسان را برانگیخت. یادداشت کوتاه الهام فریدونی کارشناس ارشد ارزیابی وآمایش سرزمین را در اینباره بخوانید. او نوشته است:

نوبخت رئیس سازمان منابع‌طبیعی کشور گفته است :« 72 روز کاری داریم و باید ۱۵۰ میلیون اصله نهال بکاریم. اگر ۱۵۰ میلیون را تقسیم بر ۳۳ اداره کل استان‌ها کنیم، هر استان باید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال بکارد. این یعنی از امروز در هر استان باید ۶۳ هزار و ۱۳۱ اصله نهال کاشته شود و کار از امروز جدی گرفته شود.»

فقط با یه تقسیم ساد، 150 تقسیم بر 33 می‌شود 4 و اندی.
۴ هم با خرده‌اش تقسیم‌ بر ۷۲ .
به همین سادگی!

به هیچ عنوان هم فکر نکنیم در کاشت نهال باید به آب مورد نیاز، نوع اقلیم، نوع گونه، خاک، مکان‌های مستعد کاشت، پتانسیل ادارات کل در نظارت (توان، تعداد نیرو، وسعت استان تحت مدیریت و...)، میزان اعتبارات تخصیص یافته (در هر سه مرحله تولید نهال، کاشت و نگهداری)، شیوه‌های آبیاری، روش های اجرا و نظارت، سطح و مکان جنگل‌هایی که بایستی احیا شوند، مجریان طرح)، امکان سنجی طرح، مطالعات ارزیابی اثرات طرح و... در یک کلام به خود «طرح» فکر کرد.

مگر آب مورد نیاز یک میلیارد نهال را با همین روش محاسبه نکردند؟!

۲۵۰ میلی متر ضرب در ۱,۶۴۸,۰۰۰
جواب (یعنی ۴۱۰میلیارد مترمکعب) منهای ۲۰۰ میلیون مترمکعب ( آب مورد نیاز یک میلیارد نهال!! )


نتیجه اینکه این وسط کلی هم آب اضافه آورند آنقدر که به فکرشان رسید دور کشور دیوار بکشند و آب موردنیاز ۲ میلیارد نفر را نیز تأمین کنند.

اصلاً چرا که نه؟! وقتی "شبکه‌ ملی تشکل‌ها" هم اینقدر همراه است که نظارت بر شعار "یک میلیارد نهال" را بپذیرد، چرا همه چیز به این راحتی و با یک ضرب و تقسیم ساده حل نشود؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha