چرا سرطان میگیریم؟ این سوالی است که ممکن است هر فردی بپرسد که جواب آن هم مشخص است.عواملی مانند سیگار کشیدن ، مصرف مشروبات الکل، رژیم غذایی ناسالم،عدم تحرک و فعالیت بدنی و .... از عوامل تاثیرگذار بر ابتلا به این بیماری است. ولی این همه ماجرا نیست.

شیرآلات سرطان زا با مجوز سازمان استاندارد!

به گزارش سلامت نیوز یکی از عوامل موثر و مهم دیگری که میتوان به آن اشاره کرد سرب است .حتما درباره آن شنیده اید مثلا غلظت سرب در هوا که از عوامل تاثیرگذار بر ابتلا به این بیماری است.سربی که حتی به جنین در رحم مادر رحم نمیکند و با عبور از جفت روی او اثرات منفی به جا میگذارد.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت قرار گرفتن در معرض سرب باعث کم خونی، فشار خون بالا، نارسایی کلیوی، سمیت ایمنی و سمیت اندام های تولید مثل می شود. اثرات عصبی و رفتاری سرب غیر قابل برگشت است.

کودکان خردسال در برابر اثرات سمی سرب آسیب پذیر هستند و سرب می تواند اثرات نامطلوب عمیق و دائمی بر سلامت، به ویژه بر رشد مغز و سیستم عصبی آنها داشته باشند. قرار گرفتن زنان باردار در معرض سطوح بالای سرب می تواند باعث سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شود.

منابع دیگری هم برای آلودگی با این فلز خطرناک در اطراف ما وجود دارد.بسیاری از ابزار و لوازمی که در خانه و محل کار با آنها سر و کار داریم،حاوی سرب هستند. یکی از آنها همین شیرآلاتی است که در همه خانه ها وجود دارد.

جنس بدنه شیرآلات بهداشتی در ایران، آلیاژ برنج است که این آلیاژ، ترکیبی از مس و روی و ماده سرطانزای سرب است. طبق استاندارد جهانی مصرف سرب در بدنه شیرآلات بهداشتی ساختمان(آشپزخانه و حمام و توالت و روشویی) ممنوع است یعنی میزان سرب باید 0 درصد یا نزدیک 0 درصد(یعنی 25 صدم درصد) باشد.

در سال 2011 کنگره ایالات متحده قانون کاهش سرب در آب آشامیدنی (RLDWA) را تصویب کرد که در آن کاهش حداکثر محتوای سرب در محصولات لوله‌کشی (مانند لوله‌ها، اتصالات لوله‌کشی و وسایل) از 8 درصد اصلاح و به 2 دهم درصد کاهش پیدا کرد . البته این قانون بعدتر شیرهای آتش نشانی را مستثنی کرد چرا که مصرف خانگی نداشتند.

این درحالیست که طبق جدول شماره 3 واقع در صفحه 7 استاندارد ملی اجباری شماره 6679 سازمان استاندارد ایران، وجود 2.5 درصد سرب در شیرآلات، مورد تایید این نهاد است!یعنی ده برابر حد مجاز.

شیرآلات سرطان زا با مجوز سازمان استاندارد!

این شیرآلات حاوی سرب بعد از گرفتن نشان استاندارد، مجوز تولید از دیگر نهادهای دولتی یعنی وزارت صنعت، معدن تجارت میگیرند. بدین ترتیب یکی از عوامل موثر بر سرطان که همان سرب است با تایید نهادهایی مثل اداره استاندارد که باید حافظ سلامت مردم باشد و مدام در حال بروزرسانی اطلاعات و استانداردهای خود از سوی نهادهای علمی باشند به راحتی وارد خانه های مردم میشود.استانداردی که از سال 1390 تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته است.

طبق بررسی های انجام گرفته توسط سلامت نیوز در شیرآلات موجود در بازار ایران تقریبا هیچ کدام از این صنایع استاندارد اصلی جهانی که زیر 0/25 درصد است را رعایت نمیکنند و با اتکا بر همین استاندارد از رده خارج کشورمان نسبت به تولید یا واردات این ابزار مهم در خانه اقدام میکنند.

آیا وقتش نرسیده که پس از نزدیک به 12 سال سازمان ملی استاندارد تغییراتی در استاندارد ملی اجباری شماره 6679 ایجاد کند؟آیا اساسا وظیفه این سازمان ایجاد و بروزرسانی این استانداردها نیست .

این تاخیر در بروزرسانی استاندارد که به قیمت جان بسیاری از هموطنان تمام شده چگونه توجیه می شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 0
    با سلام ضمن تشکر لطفا این موضوع را مرتب پیگیری فرمایید تا مسئولین مربوطه پاسخگوی مردم باشند.