کاشت درختان میوه در باغ و یا باغچه ممکن است برای باغداران جوان و کم تجربه یک چالش به نظر بیاید اما داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می¬تواند از سختی¬های این کار کم کند، حتی باغداران با تجربه نیز اگر اصول کاشت نهال را ندانند و روش¬های غلط را در این مسیر به کار ببندند، در این خبرنامه نحوه‌ی کاشت درختان هسته دار مانند آلو، زردآلو و شلیل را به شما آموزش می¬دهیم.

آموزش کاشت نهال زردآلو، آلو، شلیل (هسته‌دارها) + پرورش آنها

انتخاب نوع روش کاشت

اولین مرحله در کاشت درختان هسته‌دار این است که به درستی انتخاب کنید چه روشی برای کاشت این درختان مناسب است، در زمانهای قدیم بسیاری از باغداران از هسته‌ی میوه‌ی درخت مورد نظر خود برای کاشت و تولید درخت جدید استفاده میکردند اما این کار به شدت زمان بر بوده و باردهی درختان با تاخیر آغاز میشود.

روش دیگر برای کاشت درختان هسته دار کاشت نهال آنها است، بنابراین باغداران با خرید نهال زردآلو، آلو و شلیل میتوانند اقدام به کاشت آنها کنند، مزیت این روش آن است که باغداران دیگر مجبور نیستند منتظر جوانه زدن بذرها باشند و زمان زیادی بین کاشت نهال تا باردهی آنها وجود ندارد.

ارقام جدید که در نهالستانهای معتبر کشور مانند برتر نهال به فروش میرسند به صورت پیوندی بر پایه‌ی ارقام بذری و بومی و البته مقاوم تولید میشوند و زود بازده بودن آنها ذاز مهمترین ویژگیهای آنها است، البته پربار بودن این ارقام نیز از برجستهترین ویژگیهای آنها بوده و به همین دلیل طرفداران بسیاری پیدا کرده اند.

انتخاب نهالستان و خرید نهال

تا به اینجای کار دانستید که برای کاشت درختان هسته دار در باغ و یا باغچه‌ی خود بهتر است نهال پیوند خورده‌ی این درختان در ارقام تجاری، پر بار و زود بازده را انتخاب کنید، فروش نهال زردآلو، آلو و شلیل در نهالستانهای مختلفی انجام میشود و ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که از چه نهالستانی باید خرید کنید تا اطمینان بیشری داشته باشید؟

با توجه به اهمیت سالم و اصیل بودن نهالهای پیوندی بهتر است که در انتخاب نهالستان مناسب حساس باشید، برای خرید نهال زردآلو، آلو و شلیل بهتر است نهالستانهای معتبری را انتخاب کنید که مجوز تولید نهال دارند و نهال سالم را با ضمانت به شما ارائه میکنند.

مطالب تکمیلی: اصول و زمان کاشت نهال زردآلو، آلو و شلیل + زمان برداشت

انتخاب زمان کاشت نهال

یکی از مهمترین نکات برای کاشت نهال زردآلو، آلو و شلیل انتخاب زمان مناسب برای کاشت نهال است، انتخاب زمان مناسب بر اساس نوع نهال گلدانی و یا ریشه لخت، رقم نهال و میزان مقاومت به سرما و یخ بندان و شرایط آب و هوایی هر منطقه تعیین میشود و اگر اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید توصیه میشود حتما از مشاوران ماهر در این زمینه که در نهالستانها حضور دارند کمک بگیرید.

آموزش کاشت نهال زردآلو، آلو، شلیل (هسته‌دارها) + پرورش آنها

آماده سازی زمین، راه اندازی سیستم آبیاری و حفر چاله

پس از اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه‌ی خود نوع درخت میوه‌ی هسته دار و رقم آن را تعیین کرده و کار پیش خرید را انجام دادید و زمان تقریبی کاشت را نیز تعیین کردید وقت آن میرسد که اقدام به آماده سازی زمین برای کاشت نهال کنید.

آماده سازی زمین برای کاشت باید با علم و اطلاعات کامل نسبت به وضعیت خاک در زمین شما صورت بگیرد و برای این مورد باید آزمایش تجزیه‌ی خاک را انجام دهید، شما میتوانید در زمان خرید نهال نتیجه‌ی آزمایش خاک زمین مورد نظر خود را به کارشناسان مشاور نشان داده و از ایشان بخواهید شما را در زمینه‌ی آماده سازی زمین راهنمایی کنند.

با توجه به نتیجه‌ی آزمایش ممکن است لازم باشد شما اقداماتی در زمینه‌ی کاهش شوری، مساعد کردن بافت خاک و یا کاهش قلیایی بودن خاک انجام دهدی و یا اینکه شاید لازم باشد شما تنها کودها و عناصر غذایی مورد نیاز را به چاله در زمان کاشت نهال اضافه کنید، اما اینکه چه کاری باید انجام دهید باید حتما با تکیه بر آزمایش تجزیه‌ی خاک باشد و شما نباید طبق یک دستورالعمل عمومی این کار را انجام دهید.

پس از آماده سازی زمین و خاک ورزی باید چاله زنی انجام شود، مشاوران فروش نهال حتما به شما اطلاعات کافی در زمینه‌ی فاصله‌ی کاشت مناسب برای هر رقم را خواهند داد و یا شما میتوانید با مراجعه به وبسایت نهالستانها مانند برتر نهال این اطلاعات را دریافت کنید، بنابراین چاله ها را با توجه به نوع رقم و البته شیب مین خود با فاصله و اندازه‌ی مناسب حفر کنید.

اجرای سیستم آبیاری قطره ای نیز در این مرحله از آماده سازی زمین انجام میشود، زمانی که فاصله‌ی کاشت مشخص شد و چاله زنی انجام شد فاصلع‌ی نازلها نیز مشخص شده و شما میتوانید سیستم آبیاری قطره ای را در باغ خود پیاده کنید، اگر قصد راه اندازی سیستم آبیاری سطحی و یا کرتی را درید باید به شما بگوییم که این سیستمها نمیتواند عملکرد مورد انتظار شما را داشته باشد و تنها سبب هدر رفت منابع آبی میشود.

کاشت اصولی نهال

کاشت نهال تنها قرار دادن نهال درون چاله و پر کردن چاله نیست، بلکه کاشت نهال نیز اصول مهی دارد که رعایت آنها مانع از خشک شدن نهال پس از کاشت میشود، ضدعفونی کردن ریشه و طوقه نهال در زمان کاشت با استفاده از محلول پرالیناژ، قرار دادن اصولی نهال درون چاله به طوری که طوقه زیر خاک قرار نگیرد و استفاده از کودهای مناسب در زمان کاشت از اصول مهم کاشت نهال هستند.

علاوه بر این موارد کود دهی و آبیاری اصولی نهال پس از کاشت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد، آبیاری نهال تازه کاشته شده نه باید بیش از اندازه باشد و نه به حدی کم باشد که سبب خشک شدن نهال شود، در واقع آبیاری بیش از اندازه و یا آبیاری کم یکی از مهمترین دلایل خشک شدن نهال پس از کاشت است.

این که نهال تازه کاشته شده به چه میزان آب و با چه فواصل زمانی نیاز دارد به نوع و رقم درخت میوه، شرایط آب و هوایی و شرایط بافت خاک بستگی دارد که باغداران باید پس از دریافت مشاوره با توجه به فصل و بارندگی فصلی دور و میزان آبیاری را به دقت تعیین کنند.

آموزش کاشت نهال زردآلو، آلو، شلیل (هسته‌دارها) + پرورش آنها

کلام آخر

رعایت اصول کاشت نهال درختان میوه میتواند تاثیر بسیار زیادی در میزان گیرایی نهال و همچنین عملکرد درختان میوه پس از کاشت داشته باشد، برای اینکه بدانید اصول کاشت هر نوع درخت میوه از جمله درختان میوه هسته داری مانند زردآلو، آلو و شلیل چگونه است می‌توانید مقالات مربوط به اصول کاشت این درختان میوه را مطالعه کنید و یا اینکه از مشاوران ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

با مراجعه به وبسایتهای نهالستانهای معتبر علاوه بر دریافت قیمت نهال زردآلو، آلو و شلیل میتوانید مشاورههای لازم در زمینه‌ی کاشت اصولی این درختان را به صورت رایگان دریافت نمایید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال: 09141832393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha